Hejsan JenJen!
nu undrar jag om ni som spellett Kult eller andra skräckrollspel förrut skulle kunna ge mig lite tips på hur jag kan höja stämmningen ÄNNU mera.
Tja om du gillar ljud, musik och gester, då tycker jag att det låter som om nästa steg du skall ta är att förbereda några riktigt häftiga
handouts åt dina spelare.
Handouts är ett samlingsnamn på alla de kartor, dokument, gamla brev, anteckningar och diverse mystiska föremål som man kan ge till spelarna. Alltså, när
rollpersonerna hittar en gammal loggbok som de hoppas ska förklara vad som kan ha hänt med kaptenen och hans män, då ger du alltså
spelarna en bok (eller ett utdrag ur den) så att de själva kan få leta sig fram till informationen de söker efter. Det blir förstås mycket mer stämningsfullt än att du bara ska
berätta vad som står i loggboken.
Många spelledare har sina egna knep för hur de skall få papper att se ut som gamla pergament, men det är kanske vanligare att man behöver i fantasyrollspel än i Kult. Nå, det är svårt att säga hur man bäst gör handouts, man får helt enkelt använda det som man behärskar och det material som står till buds och sedan se om man kan göra något av det som passar till handlingen.
En bra handout är stämningsfull i sig, men den kan också fungera som en finurlig gåta för spelarna. I Kult passar det exempelvis väldigt bra med att man hittar märkliga texter ur ockulta verk som kan vara svåra att tyda på olika sätt. Kanske är delar av det skrivet med märkliga tecken som man inte blir klok på, eller kanske är själva texten diffus och svår att läsa? Kanske har någon rivit ut de viktigaste sidorna, eller om boken har räddats ur ett brinnande hus så kanske papperna är svedda i kanterna på så vis att viktiga partier har försvunnit? Genom att ge handout-information som man bara
nästan kan tyda, så brukar det bli häftigt runt bordet när spelarna ger olika förslag på vad som egentligen kan menas. Det fungerar bäst när rollpersonerna senare i äventyret kan få ny information som gör att de kan gå tillbaka och plocka upp gamla handouts och se på dem i nytt ljus.
Typ; "aha, när vi läste att
FÖRBORGAREN SKALL ANLÄNDA I SKEPNAD AV TU NÄR TIDEN ÄR INNE" så trodde vi att han skulle uppenbara sig i
två skepnader eller något, men i det här franska originalet så ser man tydligare att skepnaden ska vara just T.U. som om det skullle gälla någons initialer... Men vem?"
"-Thomas Udelhoven! Är det
han som är Förborgaren!?"
Jag lät spelarna en gång få ett hemligt dokument som först var stämningsfullt i sig själv (eller jag försökte iaf, jag var inte lika bra på att skriva då), sedan fick man höra av en spelledarperson att det fanns ett hemligt budskap någonstans i texten och att den där spelledarpersonen hade listat ut att om man läste kolumnvis istället för radvis så brukade man få kunna se dolda meddelanden i den här typen av skrifter. "Aha", tänkte spelarna, och började få nytt intresse för dokumentet, läste det kors och tvärs och såg att det minsann dök upp en del namn på platser och personer som de kände igen och kom längre in i äventyret. Sedan tröttnade de för att de inte kunde hitta några nya gömda fraser och för att deras metod inte riktigt tycktes räcka för att hitta ett fullständigt meddelande. Till slut hittade de en ockult metallskiva (eller tja, en kartongbit som jag spraymålat med metallicfärg och ritat magiska krumelurer på) i vilken det fanns flera hål urstansade. Då kunde de lägga skivan över skriften och i hålen få läsa hela meddelandet. Där fanns de delar som de redan hittat (långa vertikala hål), men också småhål som tillsammans bokstaverade delar av ett meddelande som de förstås aldrig hade kunnat hitta utan skivans hjälp.
Det tyckte jag var rätt ballt. Eller, tja, i praktiken fick jag det inte att fungera så bra, för en av spelarna råkade se skivan innan deras rollpersoner hade kommit så långt i äventyret, och så var det en spelare som sade "åh, precis som i Con Air!" vilket förtog lite av stämningen. Men tanken var god, och jag tror att liknande trix skulle kunna utföras med gott resultat om man bara förberedde sig bättre än vad jag gjorde.
---
Ett sista tips kan jag ge dig också. Det är att säga till en spelare något i stil med det "Du ser plötsligt det här:" och ge honom en lapp med texten "nä, du ser inget, men be om en penna och skriv något på lappen innan du skickar tillbaka den till mig, så lurar vi de andra!" Det funkar ibland dödsbra, och spelarna kan börja bli ordentligt misstänksamma mot varandra när de tror att de undanhåller information från dem, osv... Spelare brukar gilla att få skrämma varandra (åtminstone mina spelare), så använd dem så gott du kan.