Jag spelar Shadowdark på biblioteket med två relativt stora grupper (8 ungdomar per grupp), och i regeltexten finns en sak som jag förstone var väldigt skeptisk till men sedermera har kommit att luta mig mot:
I Shadowdark så är initiativordningen alltid igång. Det vill säga att vi startar en session med att slå initiativ, den som får högst börjar och sen går rundan medsols från hen. Så när rollpersonerna t.ex utforskar en dungeon så frågar jag den första vad hen gör, hen berättar att hen undersöker reliefen på den östra väggen och försöker läsa de ingraverade dvärgrunorna. Sen frågar jag nästa vad hen gör, osv osv.
Tänkte först att detta skulle bli ordentligt klånkigt, men min erfarenhet är att det dels skyndar på spelet och ger lite riktning, och dels låter de lite mer timida spelarna faktiskt komma till tals.
En annan sak Shadowdark gör som också skyndar på tempot (i positiv bemärkelse, "gör utforskandet mer angeläget" kanske man hade kunnat uttrycka det) är den berömda "torch-mekaniken". En fackla varar i 1 timme faktisk tid, sen slocknar den och allt blir plötsligt mycket farligare i dungeon:en. Det gör att spelarna hela tiden räknar hur många facklor de har och försöker disponera sin tid på ett effektivt sätt.