Nekromanti Tips på ovanlig, spektakulär jävla dekadensmat?

Ymir

Liten kantbaron
Med anledning av denna tråd tycker jag att det även kan behövas en tråd där vi skamlöst delar recept och erfarenheter av orimligt fet, flottig, konstig, komplicerad, dyr och allmänt dekadent svinerimat. Vad äter ni när ni ska lyxa till det, eller bara är sjukt deprimerade, vill tröstäta och helt har tappat greppet om vad pengar och kalorier är? Några klassiker för min del:

Pasta Alfredo:

Valfri pasta blandas med kryddor typ timjan, samt en sås som kokats av smör, grädde och parmesanost. Denna rätt är helt vansinnigt dekadent och det borde vara ett brott mot mänskligheten att tillaga den om inte för att den är så skadat jävla god.

Ägg Benedikt:

En överskattad rätt som fort får en att må illa, men sannerligen är extremt dekadent. Ägg som varsamt pocherats i vatten med lite ättiksprit läggs på en toast med skinka och dränks i hollandaisesås. Det låter delikat och är supposedly en klassiker, men problemet som jag upplever är att konsistensen på hollandaisessåsen inte passar alls bra med konsistensen på det pocherade ägget, så jag är lite kluven till Ägg Benedikt, även oaktat mitt midjemått.

Carl Butlers lammlåda

Egentligen inte så himla dekadent, utan mest bara svingod. Det är mest att lammfärs är så sjukt dyrt. Men ibland kan man hitta det billigt hos någon halal-slaktare, och då finns ingen anledning att inte ställa till med Carl Butler-homage!

Flygande Jakob:

Är en annan förbrytelse från 70-talet som är så fet att den borde vara kriminell. Det borde de facto vara kriminellt att laga denna klassiker utan bananer; hur dekadent är det, liksom? Inte alls, är svaret.

Spaghettipizza:

Den naturliga utvecklingen från Kebab Special, åtminstone på några pizzerior i Malmö. 'Dubbel stärkelse' låter spontant helt kajko, men det är ju klassiskt i tex asiatiska kök, så varför inte? Resultatet är faktiskt inte så pjåkigt, i synnerhet inte på pizzeria Belmondo där bossen verkligen älskar sin pasta, men det är en verklig knockout-pizza som kommer göra dig mätt för ungefär en månad framöver.

Lyktgubbens vrede:

Guihuo nu, 'Fire Ghost's Fury' eller 'Jack-o-lantern Fury'; det redan lätt mentalstörda Daikökets sjukaste rätt. Du tar bird's eye chilis eller nån annan extremt het chilisort (naga bhut jolokia kan funka om du är total sadist), hackar och mixar med koriander, kanske lite chilipasta, lite vitlök, och eventuellt nån keff tropisk ört. Klar! Sedan servar du det kallt, och kollar jättekonstigt på alla som beställer det från menyn på grund av det skitkoola namnet; har du nån hyfs i kroppen bjuder du dem på rikligt med hembränt för att de ska överleva att göra fatet ens halvtomt. Bara så att ingen tvivlar: jag har bildbevis på att jag ätit denna rätt...tre gånger om.

Tell

Hero
Oxfilé i Gruyerelåda - har glömt originalnamnet. Tag ett stycke rå oxfilet, skär bort hinnor och fett, och hugg den i tornedåstora bitar. Vänd den med ena fingret i lite mjöl och en gnutta peppar. Lägg på botten av ugnfast kärl, och hacka gruyere och brödbotar över. Täck därefter alltihop med finhackad rå gullök, och fyll upp så att det badar i rödvin. In i ugnen, kring 200 grader. Öppna minst var fjärde minut, och fyll på mer vin så att den fortfarande badar. Upprepa i trettio minuter. Resultat: Rå oxfile i en sås i fastformat som får din mage att explodera, men som är så ohyggligt god att den är omöjlig att tacka nej till. Favorit bland familjegästerna hos mig och festmön när det råkar finnas billig oxfilé, och vi alla är trötta på mer "normal" mat. Har sett människor som "vägrar äta rått kött" och alltså inte ens prövar varesig carpaccio eller sushi äta sig vansinniga på denna rätt. Pröva!

Ps. Vinet bör vara relativt kryddigt, men ha mycket kropp och gärna lite frukttoner samtidigt. Ett billigt alternativ är någon av Castle Diabolo - det ideala alternativet (så vitt jag vet) amarone.
Något lite dekadent vore förstås att använda ett vitt desertvin istället för rödvinet - det är dock inte något jag själv prövat. Detta sagt borde muskatellkokt oxfilet/gruyere vara tämligen läckert...

Konrad Konvalj

Myrmidon
Cognacsgravad Filét de Chèvre med quadruple cheese.

Du tar egentligen all ost du kan hitta och sen lägger du ner det i en ugnsform tillsammans med korv. Sätt ugnen på 225 grader och låt det gona till sig och få en liten mjukbrunt melerad stekyta.

Inmundiga tillsammans med en god öl.
wilper said:
Var kommer cognacen in i bilden?
Konrad Konvalj said:
Cognacen är sprungen ur cognacsmedwursten som är en vanligt förekommande korv i det hela. Alternativt går det bra att skvimpa i lite cognac också.

Vimes

Sillkung
"Dekadens" är ju inte någon inneboende egenskap hos en maträtt utan något som finns i sammanhanget. Pasta Alfredo är ju inte dekadent förrän du äter det dagligen. Jag skulle härmed vilja slå ett slag för det snuskiga i att som vuxen äta marängsviss. Det är en helt orimlig handling.
Luna Lovegood said:
Håller inte fullt ut med, delvis tycker jag att vissa maträtter kan vara dekadenta oavsett sammanhang (se: http://www.fz.se/wtf/item.fz?id=4000 ), och delvis tycker jag inte att man behöver äta pasta alfredo dagligen för att det ska behöva bli dekadent, räcker väl att äta en fin åpasta alfredo på valfri parkbänk, äcklig skrubb eller drickandes vaniljsås för att det ska bli dekadent.
Vimes said:
"Dekadens" är förstås relativt rådande kulturella normer, men visst håller jag med om att det finns maträtter som inte har några ickedekadenta sammanhang. Men att en maträtt som pasta Alfredo inte i sig är dekadent visar ju dina exempel.

soda

Warrior
Ymir;n3624 said:
Egentligen inte så himla dekadent, utan mest bara svingod. Det är mest att lammfärs är så sjukt dyrt. Men ibland kan man hitta det billigt hos någon halal-slaktare, och då finns ingen anledning att inte ställa till med Carl Butler-homage!
Det är inte alls så dyrt längre i min uppfattning. Jag brukar ofta hitta det för blott någon tia dyrare per kilo än annan djurfärs nu för tiden. Det har resulterat i att jag alltid använder lamm, till allt. :)

Lägger en länk till ett favoritrecept med lamm. Vansinnigt gott (fast lite för somrigt för just nu, antar jag).
http://www.alltommat.se/recept/Lamm...-18738?action=print&action=print&action=print

Ett annat lite lyxigare och jäkligt bra recept med lamm:
http://www.systembolaget.se/MatDryck/Recept/Recept/Gnocchi-med-lamm--och-svampragu-/

Zorbeltuss

Hero
Allting som använder bechamelsås går att göra mer dekadent med att ersätta bechamelsåsen med grädde med en lagom stor skvätt vitvin som man låter puttra till konsistensen är rätt och sedan ha i några hekto ost, om man gör det riktigt tjockt kan man dessutom fördelaktigen använda det som pålägg på macka eller burgare.

/Luna Lovegood

Gemstone

Swordsman
Ymir;n3624 said:
Lyktgubbens vrede:

Guihuo nu, 'Fire Ghost's Fury' eller 'Jack-o-lantern Fury'; det redan lätt mentalstörda Daikökets sjukaste rätt. Du tar bird's eye chilis eller nån annan extremt het chilisort (naga bhut jolokia kan funka om du är total sadist), hackar och mixar med koriander, kanske lite chilipasta, lite vitlök, och eventuellt nån keff tropisk ört. Klar! Sedan servar du det kallt, och kollar jättekonstigt på alla som beställer det från menyn på grund av det skitkoola namnet; har du nån hyfs i kroppen bjuder du dem på rikligt med hembränt för att de ska överleva att göra fatet ens halvtomt. Bara så att ingen tvivlar: jag har bildbevis på att jag ätit denna rätt...tre gånger om.
Du fick mig precis att börja dagen med ett gott skratt xD Fan vad fint... det där måste jag använda i ett rollspel. "Väna, du BESTÄLLER det här? är du säker?"

Arfert

Facit
Pasta Alfredo ska man naturligtvis äta på Alfredos i Rom. Helst sittande vid diktatorn Alfredo Stroessners stambord. Allt annat är blaha blaha. (Och ja, det var gott, men en smula överskattat vill jag minnas.)
Ymir said:
fast det är ju classy, inte dekadent...

kloptok

Pensionerad astrolog
Två av mina mer dekadenta hemmafavoriter är auberginegratäng (eller typ melanzane parmiggiano på hemma-italienska) och riktigt god paj. Auberginegratängen består av skivad, ugnsgrillad aubergine som varvas med parmesanost och en mustig tomatsås med rödvin i. Toppas med mozzarella och lite olivolja. Pajen tillverkas med valfri fyllning (typ svamp eller spenat) och äggstanningen görs enligt "3*1-metoden", dvs. 1 dl standardmjölk, 1 dl riven, smakrik ost (glöm hushållsosten!) och 1 ägg. 3 ägg brukar vara bra för normal pajstorlek, eller fler om man gör en större paj.

Sedan kan vi ju prata efterrätter också, och då öppnar vi ett helt nytt kapitel i dekadensens bibel.

Man Mountainman

Storsvagåret
En av mina dekadentare maträtter är chimichangas. Det går till ungefär såhär:

Stek köttfärs, lök, kidneybönor, salsa och valfria texmex-kryddor (typ kummin, chipotle, jalapeños). Riv cirka en normalstor ost och rör ned i köttblandningen. Bred på tortillas, vik in hörnen och rulla ihop. Sätt fast änden av brödet med tandpetare. Koka upp frityrolja i en lagom stor kastrull. Sänk ned rullarna, en i sänder, och låt dem fritera tills de antagit en aptitretande gyllenbrun ton. Fiska upp och låt rinna av (eller inte!). Servera med random tacos-tillbehör samt öl.

Vimes said:
Man Mountainman said:
Ja jag överdrev med osten for effect, men typ så.

Übereil

Swashbuckler
En pizzeria i Örebro jag brukarde äte på hade ett tag en pizza gjord på glass och marabou mjölkchoklad.

Übereil, som höll sig till pommes frites pizzorna