Nekromanti Tips till en som precis börjat intressera sig för brädspel

Mattias H

Veteran
Mina tips är:

Dead of Winter, samarbetsspel i zombiemiljö men där det kan finnas förrädare.

Nations, ett euro (spelmekanikdrivet) med snyggt tema och bra mekanik som inte är för tungt.

Eclipse, ett Sci-Fi (sk 4x) som går ut på att utforska rymden, utveckla sin civilisation samt teknologi samt kriga mot övriga spelare.

Eldritch Horror, äventyrsspel i Lovecraft-anda. Samarbetsspel på en världskarta och man spelar unika karaktärer med egna förmågor.

Legendary Encounters, kortdrivet spel i Alien-miljö. Väldigt oförlåtande och svårt dock.

Lycka till!

Staffan

Myrmidon
Cissi;n136977 said:
Få se, om ni har en lite längre session (minst sex timmar) så skulle jag varmt garantera Arkam Horror, Betrayal at the house on the hill eller Mansion madness. De är lite tyngre spel som inte lämpar sig så himla väl om man vill ha nått avslappnat att göra och inte behöva koncentrara sig på vad som händer men är klart spelvärda. Alla tre är co-op men i Betrayal at the house on the hill så finns ett förrädarmoment inlagt, trevligt.
Jag brukade vara ett jättefan av Arkham Horror, men numera har den platsen i mitt spelhjärta helt tagits över av den globala varianten Eldritch Horror. Det är ett spel med samma tema, liknande mekanik, men bara väldigt mycket bättre.

På beskrivningen i originalposten låter det dock som om spelgänget ifråga nog är ute efter något mer "casual" - steget i komplexitet från Risk till Eldritch Horror är ganska stort. Andra har redan haft bra rekommendationer: Ticket to Ride, Settlers, Small World, Munchkin, o s v.

Harry S

Swordsman
Mattias H;n137025 said:
Dead of Winter, samarbetsspel i zombiemiljö men där det kan finnas förrädare.
+1

Mattias H;n137025 said:
Eldritch Horror, äventyrsspel i Lovecraft-anda. Samarbetsspel på en världskarta och man spelar unika karaktärer med egna förmågor.
+1

Pandemic (finns översatt till svenska och heter Pandemia) som någon har skrivit om är också bra tycker jag.

Många gillar Level 7: Omega Protocol, Legends of Andor, Mice & Mystics, Ticket to Ride och Dominion men jag har aldrig spelat något av dem.

Om ni vill fortsätta med westernkortspel så kan ni testa Revolver.

Jag slänger in en joker: One Night Ultimate Werewolf

Kraetyz

Omöjlig att ha att göra med
Settlers of Catan (med Cities & Knights, annars är det knappt värt). Det är ett måste att ha spelat det åtminstone lite, annars är du inte cool.
Caylus. Asbra eurospel med mycket tankeverksamhet. Funkar skitbra på två, är lika roligt med fler.
Betrayal at House on the Hill. Coolt, supermodulärt spel med en massa häftiga scenarion. Vimes beskriver det som ett "händelselotteri" och jag håller med, men det kan vara roligt när man är många.
Citadels (helst med Dark City-expansionen). Typ mitt favoritspel någonsin. Mängder med jävulskap och djupt tänkande om man vill det, skönt spel att lattja runt i om man inte känner för det. Passar för väldigt många olika sorters människor, alltså.
Carcassone (desto fler expansioner, desto bättre). Alla gillar Carcassonne. De som säger emot har fel.
Ticket to Ride. Bygg tåg, svär över hur många idiotiska färger det finns i spelet när du bara behöver en till vit. Ett spel som passar typ alla sorters människor i alla åldersgupper och spelvana. Simpelt och mysigt.
Civilization: The Board Game. Ett annat av mina favoritspel någonsin tillsammans med Citadels. Det tar förjävla tid att spela och cleanup kan vara förbannat pilligt beroende på hur OCD du är, men spelet har enligt mig den bästa spelkänslan ett brädspel kan erbjuda. Det är verkligen som att spela en hel runda av datorspelet Civ, bara att det inte tar fem dagar. Fungerar skitbra på 2-4, att spela på 5 är rätt kladdigt. Båda expansionerna är fantastiska och verkligen värda, men om du bara vill ha en så är Wisdom & Warfare viktigare.
Pandemic. Världshyllat, av god anledning. Typ alla här har ju redan nämnt det.
Fluxx. Jätteroligt när man är många, lite drygare om man bara är 3-4. Virrigt kortspel där spelets regler (och win condition) är i konstant flux.
Ad Astra. Settlers in Space, fast mycket mycket MYCKET (mycket) bättre. Spelarna planerar tillsammans (och i hemlighet) hur rundorna spelas ut. Man utforskar och befolkar solsystem.

Diverse spel för två: Kahuna, Hive, Quoridor, Yomi. Alla är bra hjärngympa.

Av dessa är väl de ny-till-brädspel-vänligaste Pandemic, Fluxx, Citadels och Ticket To Ride (i ingen särskild ordning). Jag vill jättejättegärna att du spelar Citadels. Det är sååå värt det. :) Kanske värt att nämna att det är ett kortspel, inte ett brädspel, men jag räknar det ändå.

Björn den gode

Swashbuckler
Jag är lite inne på Vimes linje här, se till att ta tipsen du får med en nypa salt, väldigt många av spelen du fått tips om passar inte för nya brädspelare, tar längre tid än två timmar, fungerar inte på 4-6 spelare, är direkt olämpliga att spela med öl i närheten eller är helt enkelt inte bra spel.

Det sagt så går det utmärkt att ha roligt med spel som inte är bra (jag har också haft väldigt roligt med risk) men det är lättare att ha roligare med bra spel.

Att det tagit sån tid innan Settlers of Catan nämnts är för mig obegripligt, utan expansion fungerar det bara på 4 men det är ett fruktansvärt bra spel, tar ca 1 timme och passar jättebra till öl. Själv tycker jag inte att expansionen cities&knights är speciellt bra eller nödvändig. (Första expansionen jag skulle köpa är istället helt enkelt 5-6 spelare expansionen)

Jag tror inte ens jag ska ge något annat tips just nu i vart fall, köp settlers, jag har spelat det både med rena nybörjare till brädspel som med inbitna rävar och det är kanske 1 av 50 som inte gillat det.

Kraetyz

Björn den gode;n137041 said:
Att det tagit sån tid innan Settlers of Catan nämnts är för mig obegripligt, utan expansion fungerar det bara på 4 men det är ett fruktansvärt bra spel, tar ca 1 timme och passar jättebra till öl. Själv tycker jag inte att expansionen cities&knights är speciellt bra eller nödvändig. (Första expansionen jag skulle köpa är istället helt enkelt 5-6 spelare expansionen)
C&K tycker jag är en så fet förbättring eftersom stadsbyggandet och de nya korten låter spelarna arbeta runt tärningsslagen istället för att vara slavar till tärningarna. Mer kontroll i spelarnas händer och mer variation i strategier och möjliga intressanta val. Tycker jag.

Samtidigt tycker jag att Sjöfarare eller vad den andra heter inte är särskilt bra som expansion. Visst, 5 spelare kan vara okej. Men, huvudgrejen med att upptäcka nya land och sådant är rätt drygt av vad jag minns det, vilket är synd eftersom jag ÄLSKAR idén. Nu kan det vara så att jag har fel, det var många många år sedan jag spelade just den expansionen.

anth

Vetefan
Tycker ni att Risk är roligt kan ni prova Risk Legacy. Det är som en kampanj där man ändrar reglerna lite efter varje spelomgång.

Ticket to Ride är ett av världens bästa spel finns i flera olika versioner. Jag tycker att Europe är bäst.

Vill ni prova samarbetsspel är mina förslag:
- Castle Panic + expansionen Wizard Tower (utan expansionen tröttnar man snabbt på spelet). Upp till 6 st spelare. Det är enkelt/casual och hard core gamers brukar tycka att det är för enkelt.
- Shadows over Camelot. Upp till 6 spelare. Har fördelen att spelare kan hoppa in efter att man börjat spela. Samt att en av spelarna kan vara förrädare.
- Pandemic. Upp till 4 spelare. Ett av världens bästa samarbetsspel. Men det har just kommit en ny version: Pandemic Legacy. Har ni aldrig spelat Pandemic och skaffar Legacy rekommenderar å det bestämdaste att ni kör Pandemic i grundutförande utan de specifika Legacy-reglerna ett par gånger innan ni börjar spela Legacy-kampanjen (den fungerar ungefär som Risk Legacy).
- Ghost Stories. Ett svårt men jättekul samarbetsspel. För 4 spelare. Jag föreslår att ni provar något annat samarbetsspel först innan ni ger er på detta.

Takenoko. Upp till 4 spelare. Snabbt, kul, casual. Kejsaren av Kina har gett sin japanske kollega en jättepanda i present. Den japanske kejsaren släpper ut pandan i sin kejserliga trädgård och driver sin trädgårdsmästare till vansinne.

Tänkte tipsa om andra ställen att leta brädspel på.

Här på rollspel.nu finns https://boardgamegeek.com/browse/boardgame

Youtube-kanalen TableTop av Wil Wheaton
Wil spelar spel med sina kompisar och förklarar samtidigt reglerna. En utmärkt kanal om man inte tycker om att köpa grisen i säcken.
Många av spelen som nämnts här i tråden finns det spelvideor på, så det är bara att ta sig en titt om du tycker att något verkar kul eller ej:
https://www.youtube.com/playlist?list=PL4F80C7D2DC8D9B6C

Youtube-kanalen Dice Tower med de tre spelnördarna Tom, Sam och Zee.
De gör utmärkta "top tio"-listor.
Är du t.ex. intresserad av samarbetsspel är det bara att titta på deras top ten co-op games, o.s.v.:
https://www.youtube.com/user/thedicetower

Kri

Veteran
Settlers

Det överlägset bästa spelet för din grupp. Snabbt, hyfsat enkla regler och mycket strategi. Är en perfekt inkörsport till mer avancerade spel senare.

King of Tokyo/King of New York, snabba och roliga (New York är lite mer komplicerat) Har spelat KoT med 8 åringar så det är enkla regler.

Battle Star Galactica är ett grymt spel men det kan dra ut på tiden , går dock fortare än Risk och är cirka 2000 gånger så bra.

chrull

Stockholm Kartell
För att värma upp/varva ner rekommenderar jag spel som Parade eller kanske Poison (Bakers Dozen/Friday the 13th) snabba och enkla att lära sig, svårt att bli bäst på, inte dödligt seriöst.
Jag köpte nyligen Arboretum, ett spel som tyvärr bara funkar på 4 personer men som innehåller en för mig perfekt kombo av ångest, skadeglädje och slump. Att kriga och bli arg över trädplantering är fantastiskt.

7 Wonders är bra, men jag har bränt ut mig på det, framförallt för att jag spelat det med nybörjare mest hela tiden och spelet tar ungefär lika lång tid att förklara reglerna för som det tar att spela. Kan man spela med samma människor flera gåner så funkar det bra. Pluspoäng för att det faktiskt funkar på 7 pers utan att ta 14 timmar. Köp inga expansioner. De är inte värda komplexiteten som de lägger till.

Kan man få tag på det så är MadoMagion sitt yttre till trots typ världens bästa spel. 3-4 personer som tillsammans försöker lägga patiens utan att få titta på sina egna kort. Som Hanabi fast 1000ggr bättre.

Det är förövrigt ganska ont om bra spel som klarar 6 spelare. Redan vid 5 krymper mängden riktiga bra spel rätt rejält. Vi var ett gäng som träffades ganska ofta som blev 6-8 pers och det var horribelt vad man fick utstå för spel med så stora grupper, så min rekommendation är att helt enkelt inte bjuda in för många personer till spelkvällen ;). Om man inte delar upp den i två grupper som spelar olika spel då.

I övrigt instämmer jag lite i Vimes varningar.

Kraetyz

Jag får ge vaksamt medhåll till 7 Wonders. Jag har bara spelat det en gång, men jag minns att det är ett riktigt intressant spel.

Staffan

Myrmidon
Ett husregeltips till Eldritch Horror förresten: införskaffa en fez. Om man åker till Istanbul får man ta på sig fezen, tills någon annan åker dit och får ta över den.

.113

Swashbuckler
Jag vill bara nämna att efte 6-7 omgångar betrayal at the house on thé haunted Hill så litar vi inte på en i gänget längre eftersom han blev förrädaren varje gång. ..

FarbrorDogface

Veteran
Hej! Kul att du vill lira brädspel, tråkigt att du söker råd på ett rollspelsforum. Lyssna inte på folk här, som Vimes säger, de rekommenderar dumheter. Kolla in COLT EXPRESS, funkar för upp till 6 spelare) och om er grupp är engelskspråkig,, CODENAMES! Alla älskar Codenames! CAMEL UP är ett skojfriskt bettingspel. Är ni upp till 6 pers vill jag även rekommendera LIBERTALIA för en trevlig kväll, om ni inte hatar pirater vill säga. Du pratar om dåliga erfarenheter med eurospel och nämner ngt med en sol, kan det vara HELIOS?? Det är ett riktigt torrt skitlir.

FarbrorDogface

Veteran
Helios är som sagt riktigt unket, jag skulle rekommendera Small World för er! Roliga fantasyraser (som är olika varje spel!!!), direkt konflikt mellan spelare (helios är ju verkligen flermanspatiens) jävel, slaggis och kul! När ni tröttnat på det, kolla in DOMINANT SPECIES, den perfekta blandningen av sunda euromekanismer med krigsspel och jävel.

CapnZapp

Myrmidon
han som kallades göte;n136917 said:
Tips till en som precis börjat intressera sig för brädspel
Boardgame Geek.

Helt suverän sida för när du vill veta om ett spel håller och är bra, eller bara är upphausat just nu. Dessutom hittar du oftast ALLT till ett spel i form av allt ifrån regelförklaringar, strategitips till recensioner och husregler.

Hyfsat retro i hur sidan ser ut, men se funktionen bortom formen! :)

https://boardgamegeek.com/