Settlers of Catan (med
Cities & Knights, annars är det knappt värt). Det är ett måste att ha spelat det åtminstone lite, annars är du inte cool.
Caylus. Asbra eurospel med mycket tankeverksamhet. Funkar skitbra på två, är lika roligt med fler.
Betrayal at House on the Hill. Coolt, supermodulärt spel med en massa häftiga scenarion. Vimes beskriver det som ett "händelselotteri" och jag håller med, men det kan vara roligt när man är många.
Citadels (helst med Dark City-expansionen). Typ mitt favoritspel någonsin. Mängder med jävulskap och djupt tänkande om man vill det, skönt spel att lattja runt i om man inte känner för det. Passar för väldigt många olika sorters människor, alltså.
Carcassone (desto fler expansioner, desto bättre). Alla gillar Carcassonne. De som säger emot har fel.
Ticket to Ride. Bygg tåg, svär över hur många idiotiska färger det finns i spelet när du bara behöver en till vit. Ett spel som passar typ alla sorters människor i alla åldersgupper och spelvana. Simpelt och mysigt.
Civilization: The Board Game. Ett annat av mina favoritspel någonsin tillsammans med Citadels. Det tar förjävla tid att spela och cleanup kan vara förbannat pilligt beroende på hur OCD du är, men spelet har enligt mig den bästa spelkänslan ett brädspel kan erbjuda. Det är verkligen som att spela en hel runda av datorspelet Civ, bara att det inte tar fem dagar. Fungerar skitbra på 2-4, att spela på 5 är rätt kladdigt. Båda expansionerna är fantastiska och verkligen värda, men om du bara vill ha en så är Wisdom & Warfare viktigare.
Pandemic. Världshyllat, av god anledning. Typ alla här har ju redan nämnt det.
Fluxx. Jätteroligt när man är många, lite drygare om man bara är 3-4. Virrigt kortspel där spelets regler (och win condition) är i konstant flux.
Ad Astra. Settlers in Space, fast mycket mycket MYCKET (
mycket) bättre. Spelarna planerar tillsammans (och i hemlighet) hur rundorna spelas ut. Man utforskar och befolkar solsystem.
Diverse spel för två:
Kahuna,
Hive,
Quoridor,
Yomi. Alla är bra hjärngympa.
Av dessa är väl de ny-till-brädspel-vänligaste Pandemic, Fluxx, Citadels och Ticket To Ride (i ingen särskild ordning). Jag vill jättejättegärna att du spelar Citadels. Det är sååå värt det.
Kanske värt att nämna att det är ett kortspel, inte ett brädspel, men jag räknar det ändå.