Nekromanti Tipsa mig om SF och thriller

Organ

Out of time, out of mind
Screamers var något nytt... hm... måste undersökas
Tycker jag absolut! När jag såg att nån annan tipsat om den tänkte jag "Äsch, varför kom jag inte på den själv! Den skulle ju passa in perfekt!" Den bygger (löst) på en berättelse av Philip K Dick.

/Anders

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Fler tips

Ang Donaldsson; Förvisso, jag har iofs tidigare sagt att jag tar mig igenom det mesta i vilken form av litteratur som. Det är uppenbarligen inte sant, Herr D hör till de uppenbara undantagen. Kan en bok inte ge lite ljus i början av berättelsen (eller spänning eller hopp vilket ni vill) så kommer jag skoningslöst inte igenom den. Sedan är det faktorn med att det ska INTE vara ett språk som får en annan att känna sig som om hon vore tre bast och intet förstod... men det stämmer iofs inte in på D, han kör snarare uttråkningsmetoden - i alla fall i de böcker jag försökte med... Det och superångest (Ymir kommer inte i närheten av den ångest jag menar) gör att jag spolar boken.

Bester. Nej... inte den Bester, men du får gärna utveckla vilka böcker du talar om... alltid kul att få tips även om de inte riktigt rör min topik. :gremsmile:
Jag Menar Bester i B5 (minns jag rätt?)

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Aha, min lärde vän, du har givetvis rätt. Men det hänger ju också på hur effektivt eländet smittar och hur länge bäraren uppvisar symptom innan slutet...

Det kvittar i alla fall, för är viruset tillräckligt effektivt (dvs smittsamt och obotbart osv) så kommer det snabbt ha infekterat en stor grupp människor som i sin tur smittar tillräckligt många för att en pandemi ska vara verklig (hm, talar man om pandemi i sådana här fall, måste undersökas).

När spelet så att säga tar sin början (ok kampanjen) så kommer det vara några år efter viruskatastrofen, vilket innebär att A) botemedel finns inte (den idiot som lägger vantarna på viruset och är så dum att han släpper lös det i tex europa utrotar ju inte bara sig själv, utan sin släkt och resten av mänsligheten) B) Amerikat ligger i total isolering och karantän (ingen vågar resa dit juh!).
Hur viruset fungerar är ju alltså en akademisk fråga, det finns viktigare saker på dagordningen.

Sedan är det ju givetvis upp till spelledaren (moi!) att hantera det hela. Det finns givetvis möjligheter att folk är sugna på att återvända då det finns enorma resurser som ligger obrukade där borta. Men är det värt risken att utrota mänskligheten?

Att sedan mänskligheten kommer hitta på annat strul för att överleva (kolonier för att hämta hem vatten, metaller osv inom solsystemet) är en helt annan sak... eller är det... vad finns därute som vi kommer att störa... (tänker på B5 och väckandet av Shadows exempelvis)

*myser* Och som om inte det är nog, vad är det för saker som rör sig i djupet (The Abyss och andra skojiga filmer). Vem vet vad som kan hittas i ismassorna i antarktis/arktis (tänker I tidernas gryning) Eller i djupet igen (The Sphere)....

Så då var vi tillbaka till tråden igen, men glöm nu inte att även om jag vill ha övernaturliga trassligheter så önskas också det dammiga och slitna hos en civilisation som tvingats nära sig på sina resurser om och om igen. Naturkatastrofer som uppstår genom att människan tär på moder jord utan att ha respekt för hennes möjligheter att stå emot (eller är det det hon gör... vad heter filmen... bygger på ett spel... agh... snyggt datagjord äsch)
Vardagslivsdetaljer är heller inte ointressanta, lösningar på boende (på mark, under mark, under vatten osv), transporter (tänker inledningen på Delfinön av var det A C Clarke?), kommunikation, datorers utveckling på säg trettio år osv...

Gordeg

Hero
Aeon Flux är en film som utspelar sig i en stad som isolerat sig från en virushärjad omvärld på 2400-talet. Jag tyckte inte att filmen var superbra men du kan få ditt lystmäte av tyranniskt styre och supermördare.

Gordeg

Organ

Out of time, out of mind
Eller kanske ännu hellre borde jag kanske titta på att läsa boken som heter?
Jag har inte läst den men enligt imdb.com så är förlagan en novell som heter "Second Variety".

/Anders

Troberg

Sinister eater
Aeon Flux är en film som utspelar sig i en stad som isolerat sig från en virushärjad omvärld på 2400-talet. Jag tyckte inte att filmen var superbra men du kan få ditt lystmäte av tyranniskt styre och supermördare.
Titta på originalet istället, den är superbra.

Troberg

Sinister eater
Re: Fler tips

Kan en bok inte ge lite ljus i början av berättelsen (eller spänning eller hopp vilket ni vill) så kommer jag skoningslöst inte igenom den.
Där är Gap-serien bättre. Den hade mig fast när jag läste sista meningen i första kapitlet.

För det som läst den, så berättas en historia om några personer och vad som händer när de möts. Det berättas utifrån, från en utomstående betraktaras synvinkel. Sedan avslutas kapitlet med "Of course, that was not the real story.". Sedan går boken genom vad som hände innan och vad som verkligen sker, till skillnad från vad omvärlden trodde hände. Lysande!

Olle Linge

Snigel
Någon förstår mig...

...och det är Troberg! :gremshocked:

Nej, men allvarligt. Det finns en jättestor skillnad mellan Gap och Covenant-böckerna. I Covenant är det huvudpersonen som är deprimerande, vilket gör att allting känns hopplöst etc, etc. Det håller jag med om. I Gap däremot är huvudpersonen en av de mest beundransvärda karaktärer jag har stött på. Det gör att man har någon att identifiera sig med och allting blir så mycket bättre.

Angående Alfred Bester: Han har skrivit två böcker som har fårr Hugo Award för bästa roman. Det är The Demolished Man och The Stars My Destination. Den förra handlar om en man som ska begå ett mord i en värld där alla poliser är telepater. På svenska heter den "Ensam mot universum", vilket säger lite om hur den är skriven. Rätt skruvad, innehåller telepater och så. Det var den jag trodde att du menade med telepat + Bester.

Troberg

Sinister eater
Re: Någon förstår mig...

Nej, men allvarligt. Det finns en jättestor skillnad mellan Gap och Covenant-böckerna. I Covenant är det huvudpersonen som är deprimerande, vilket gör att allting känns hopplöst etc, etc. Det håller jag med om. I Gap däremot är huvudpersonen en av de mest beundransvärda karaktärer jag har stött på. Det gör att man har någon att identifiera sig med och allting blir så mycket bättre.
Egentligen är det väl tre huvudpersoner? Starka karaktärer, med personlighet och individuell charm. Jag älskar samspelet mellan dem, hur de alla förr eller senare blir hjälte, offer och skurk.

Vill man ha nära framtids-SF med relativt realistisk teknologi, ett mörkt hot hängande över världen, bra karaktärer, mycket intriger, oväntade vändningar och en skitig värld så är den kanonbra.

Olle Linge

Snigel

Vill man ha nära framtids-SF med relativt realistisk teknologi, ett mörkt hot hängande över världen, bra karaktärer, mycket intriger, oväntade vändningar och en skitig värld så är den kanonbra.
Bra sammanfattning. Med intriger menar vi dessutom inte bara mellan personer, utan också i allra högsta grad politiska sådana. Jag blev själv ruskigt sugen på att spela rollspel i den världen, men den är svår att fömedla bra till någon som inte läst.

Egentligen är det väl tre huvudpersoner? Starka karaktärer, med personlighet och individuell charm. Jag älskar samspelet mellan dem, hur de alla förr eller senare blir hjälte, offer och skurk.
Jo, det är sant. Det finns väl egentligen fler än tre också, beroende på vilka böcker man tittar på. Dock uppfattar jag ändå Morn som seriens protagonist och hon är inte direkt lik Thomas Covenant :gremlaugh:

Olle Linge

Snigel
Snigel är förutsägbar

Du kan förstås läsa alla böcker av Philip K. Dick när du ändå är igång. Jag har bara inte kommit på vilka jag ska tipsa om än, men här kommer några som kan vara intressanta. Ursäkta att jag inte beskriver dem här, men eftersom jag redan skrivit om dem en gång, känns det lite slöseri att inte använda den texten:
<ul type="square">
[*] Do Androids Dream of Electric Sheep?
[*] The Man in the High Castle
[*] Flow My Tears, the Policeman Said
[/list]
Jag glömmer säkert bort någon nu, och fler av dem är redan nämnda. Speciellt Do Androids Dream of Electric Sheep? är perfekt ifall man vill beskriva dystopisk SF. Jag gillar världen som presenteras i den riktigt skarpt och det är mycket, mycket mer och bättre än i Bladerunner.

Har du inte läst William Gibsons Neuromancer kan du passa på att göra det med :gremsmile:

Brior

Swordsman
Om virus överlevnad

Tänk på att virus inte kan leva särskilt länge utanför en organism, dvs Amerika skulle snart vara rent om alla smittade dog.

För att hålla kontinenten tabu kan man tänka sig att:

* Amerika ÄR rent, men ingen tar risken att åka dit - alternativt kan något byggas upp där i hemlighet igen.
* Var tusende smittad (eller färre) får själv inga symtom men fortsätter att vara smittbärare livet ut - då kunde du ha intressanta "sista människan på jorden" scenarier i Amerika.
* Något djur tjänar som smittreservoar utan att själv visa symtom.

Tja.... beror väl på hur mycket tid du har? Vet iof inte hur lång Second variety är, men filmen borde nog ändå gå snabbare att kolla på. Som jag förstått det så är filmen rätt trogen boken, men de utspelar sig på olika platser (Filmen utspelar sig på en koloni och boken på Jorden) och så är slutet lite annorlunda i filmen.

Troberg

Sinister eater

Dock uppfattar jag ändå Morn som seriens protagonist
Fast till stor del så är hon offer.

Det börjar med Morn Hyland som offer, Angus Termopyle som antagonist och Nick Succurso som protagonist. Så småningom blir dock Nick antagonist, Angus offer och Morn protagonist, tills Nick slutligen äts upp av sitt hat och blir offer och Angus reser sig och för en stund blir protagonist. Jag kommer inte riktigt ihåg alla turer, men jag har för mig att Morn för ett kort tag även funkar som antagonist.