Aha, min lärde vän, du har givetvis rätt. Men det hänger ju också på hur effektivt eländet smittar och hur länge bäraren uppvisar symptom innan slutet...
Det kvittar i alla fall, för är viruset tillräckligt effektivt (dvs smittsamt och obotbart osv) så kommer det snabbt ha infekterat en stor grupp människor som i sin tur smittar tillräckligt många för att en pandemi ska vara verklig (hm, talar man om pandemi i sådana här fall, måste undersökas).
När spelet så att säga tar sin början (ok kampanjen) så kommer det vara några år efter viruskatastrofen, vilket innebär att A) botemedel finns inte (den idiot som lägger vantarna på viruset och är så dum att han släpper lös det i tex europa utrotar ju inte bara sig själv, utan sin släkt och resten av mänsligheten) B) Amerikat ligger i total isolering och karantän (ingen vågar resa dit juh!).
Hur viruset fungerar är ju alltså en akademisk fråga, det finns viktigare saker på dagordningen.
Sedan är det ju givetvis upp till spelledaren (moi!) att hantera det hela. Det finns givetvis möjligheter att folk är sugna på att återvända då det finns enorma resurser som ligger obrukade där borta. Men är det värt risken att utrota mänskligheten?
Att sedan mänskligheten kommer hitta på annat strul för att överleva (kolonier för att hämta hem vatten, metaller osv inom solsystemet) är en helt annan sak... eller är det... vad finns därute som vi kommer att störa... (tänker på B5 och väckandet av Shadows exempelvis)
*myser* Och som om inte det är nog, vad är det för saker som rör sig i djupet (The Abyss och andra skojiga filmer). Vem vet vad som kan hittas i ismassorna i antarktis/arktis (tänker I tidernas gryning) Eller i djupet igen (The Sphere)....
Så då var vi tillbaka till tråden igen, men glöm nu inte att även om jag vill ha övernaturliga trassligheter så önskas också det dammiga och slitna hos en civilisation som tvingats nära sig på sina resurser om och om igen. Naturkatastrofer som uppstår genom att människan tär på moder jord utan att ha respekt för hennes möjligheter att stå emot (eller är det det hon gör... vad heter filmen... bygger på ett spel... agh... snyggt datagjord äsch)
Vardagslivsdetaljer är heller inte ointressanta, lösningar på boende (på mark, under mark, under vatten osv), transporter (tänker inledningen på Delfinön av var det A C Clarke?), kommunikation, datorers utveckling på säg trettio år osv...