Tipsa mig om svenska berättelsefokuserade spel

Genesis

Ni dés ni maître
Så jag har gjort en blunder. Efter att ha deltagit i CyberConv 2.0, ett franskt onlinekonvent, samtalade jag med en fransk kompis som skriver indiespel. Jag sade hur jag skulle vilja spela mer på franska för att öva på språket och han föreslog att vi skulle samla ihop ett gäng franska spelskapare som är nyfikna på den svenska spelscenen och lira någon gång i månaden, alternerande svenska och franska spel. Så kan jag lära mig fler franska spel och de får upptäcka de svenska spelen. "Toppen!" sade jag, "Jag har en massa svenska spel jag vill visa er!"

Fast det har jag inte.

Jag har mina egna spel, såklart, men vad finns det i övrigt för svenska spel att visa upp? Det här är ju franska indieflummare, så jag kan ju inte komma dragandes med Symbaroum eller M:Å0, direkt. Jag har en gnagande misstanke om att den svenska indiescenen består av … typ mig. Det finns en del skönt folk här som spelar berättelsefokuserade spel, men det är ont om folk som skriver dem. @wilper har ju skrivit ett par stycken, vet jag, men de är ju på engelska. Jag har Gastkammaren på min lista, av Emil Hannu. Det är ju inte riktigt färdigskrivet ännu, men det är ju skitbra ändå. Och såklart Den yttersta domen, men jag behöver spendera lite tid med att översätta ett scenario först. Det är typ det jag har.

Finns det fler? Är den svenska rollspelsscenen död när det gäller den här typen av spel? Tipsa mig!

God45

#PrayersForBahakan
Tim Olssons spel "Överlevnad" finns gratis på Scenariobiblioteket (men är ett helt indie spel): http://www.scenariobiblioteket.se/produkt/overlevnad/

Beskrivningen av spelet:
I rollspelet Överlevnad gestaltar spelarna totemdjur, vars uppgift är att hjälpa en människa genom livets svårigheter. Ett spel med enkla regler där vi diskuterar psykisk ohälsa med hjälp av en dos humor.

God45

#PrayersForBahakan
Jag har skrivit "Anareta" som ska ges ut i nästa Hydra 2000. Det är ett Nihilist western indy spel med Rape and Revenge genre aspekter. Det är inte layoutat och så ännu men texten är färdig och en redaktör har gått över den. Jag kan PM:a dig en kopia om du är intresserad?

RasmusL

Champion
Så jag har gjort en blunder. Efter att ha deltagit i CyberConv 2.0, ett franskt onlinekonvent, samtalade jag med en fransk kompis som skriver indiespel. Jag sade hur jag skulle vilja spela mer på franska för att öva på språket och han föreslog att vi skulle samla ihop ett gäng franska spelskapare som är nyfikna på den svenska spelscenen och lira någon gång i månaden, alternerande svenska och franska spel. Så kan jag lära mig fler franska spel och de får upptäcka de svenska spelen. "Toppen!" sade jag, "Jag har en massa svenska spel jag vill visa er!"

Fast det har jag inte.

Jag har mina egna spel, såklart, men vad finns det i övrigt för svenska spel att visa upp? Det här är ju franska indieflummare, så jag kan ju inte komma dragandes med Symbaroum eller M:Å0, direkt. Jag har en gnagande misstanke om att den svenska indiescenen består av … typ mig. Det finns en del skönt folk här som spelar berättelsefokuserade spel, men det är ont om folk som skriver dem. @wilper har ju skrivit ett par stycken, vet jag, men de är ju på engelska. Jag har Gastkammaren på min lista, av Emil Hannu. Det är ju inte riktigt färdigskrivet ännu, men det är ju skitbra ändå. Och såklart Den yttersta domen, men jag behöver spendera lite tid med att översätta ett scenario först. Det är typ det jag har.

Finns det fler? Är den svenska rollspelsscenen död när det gäller den här typen av spel? Tipsa mig!
Wilpers spel är ju engelska också men DYD iaf finns ju på svenska, OKULT finns kanske inte ens på engelska? Ökenros?

Mogger

Hipsteranka
Barkhäxan borde väl kunna kvala in?

RasmusL

Champion
Null State? Kan du få ett ex This is pulp? Båda är ju action liksom och TiP är väl på engelska, men ändå!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Wilpers spel är ju engelska också men DYD iaf finns ju på svenska, OKULT finns kanske inte ens på engelska? Ökenros?
Tråkigt nog finns både Ökenros och OKULT på engelska. Det senare finns inte ens på svenska. Eller, själva spelet finns bara på engelska, men det finns ett konventskit som klipper ner det till ett konventspass på svenska. Gränsfall kanske.

Av mina spel som inte finns på engelska, CM77, Höstdimma och Marchand en Zone Rouge, är inget indiespel.

RasmusL

Champion
Tråkigt nog finns både Ökenros och OKULT på engelska. Det senare finns inte ens på svenska. Eller, själva spelet finns bara på engelska, men det finns ett konventskit som klipper ner det till ett konventspass på svenska. Gränsfall kanske.

Av mina spel som inte finns på engelska, CM77, Höstdimma och Marchand en Zone Rouge, är inget indiespel.
Jaha, minnet som sviker mig! :)

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Kanske man kan säga att Svavelvinter RPG är något åt det här hållet. Det är ju inget indie-spel men berättelsen är ju tänkt att fokusera kring RP´s öde och förbannelse samtidigt som det strategiska skuggspelet bäddar för intressanta berättelser. Skuggspelet finns ju också i olika varianter, alltifrån hela övärlden till någon enstaka stad och det finns till och med exempel i spelet på skuggspel i salarna (sfärerna) i ett palats.

RasmusL

Champion
Kanske lite Stockholm Scenariofestival-spel? Mer strukturerad friform, men det finns ju mycket där!

Björn den gode

Swashbuckler
Kanske lite Stockholm Scenariofestival-spel? Mer strukturerad friform, men det finns ju mycket där!
Har inte SSF som krav att alla scenarion ska vara skrivna på engelska? Min gissning är att om den franska indiescenen i första hand skriver på franska och därför är lite otillgängliga för de som inte behärskar det språket så skriver den svenska indiescenen i första hand på engelska, eller så översätts det till engelska om det blir halvpopulärt. Så definierar vi svenska berättelsefokuserade spel som spel som bara finns på svenska så blir det helt enkelt inte så många kvar, inte ens alla Genesis egna spel kvalificerar ju då efter att åtminstone Nerver av Stål har kommit på engelska.

Så vill du dela med dig av den svenska scenen av berättelsefokuserade spel så kanske spel skrivna i sverige är en bättre kategorisering än spel skrivna på svenska?

RasmusL

Champion
Jaha, skulle det vara spel som bara fanns på svenska? Jag tyckte jag såg symbaroum och MYZ som exempel och de finns väl på engelska?

IcarusDream

Anti-populist

Fast det har jag inte.

Mitt rollspel Förbannad:

Möller

Hubert Hortlax
Itras by?
(norska och svenska är ju kanske att betrakta som dialekter av samma språk)

Evolutionens barn.

Och hur är det med Gudasaga? Fast jag har inge läst det, än mindre spelat. Kanske är det traddspel, vad vet jag.

Genesis

Ni dés ni maître
Tack för alla tips! Jag ska kolla igenom alla och undersöka.

Gällande engelska så känner jag att spel skrivna på svenska är svenska, spel skrivna på svenska och översatta till engelska är lite mindre svenska och spel skrivna på engelska är inte svenska. Symbaroum och M:Å0 tog jag mest som exempel på den typ av spel jag (och de) inte är intresserad av. Och jag visste inte att Symbaroum fanns på engelska. Till stor del är ju detta bara ett resultat av min anglofobi. Jag gillar inte engelska. Men det är också lite av en känsla att spel på engelska är redan relativt tillgängliga för franska spelare, medan spel som bara finns på svenska är lite exklusivare och därmed intressantare att visa upp. Så i första hand är jag intresserad av spel som bara finns på svenska, och i nödfall tar jag spel skrivna på svenska men översatta till engelska.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag har skrivit "Anareta" som ska ges ut i nästa Hydra 2000. Det är ett Nihilist western indy spel med Rape and Revenge genre aspekter. Det är inte layoutat och så ännu men texten är färdig och en redaktör har gått över den. Jag kan PM:a dig en kopia om du är intresserad?
Jag är intresserad!