Nekromanti Tipsa solvebring - rollspelstips!

solvebring

Superhero
Jag har fått lite pröjs för en illustration och kan äntligen handla lite. Mina snabbt brända slantar går ju annars till räkningar, mat och blöjor numera.
Min första tanke var: Ännu ett rollspel månne?

Nåväl, det är bara 300:- men vad tusan, det räcker till för somliga rollspel i alla fall.
Visst, jag skulle behöva en massa annat jox som till exempel nya spetsar till wacompennan, mer tusch, nya lineartpennor...
Men det är ju inte lika kul. Det kan man ju teckna med, men inte läsa och spela. :gremwink:

Frågan är i så fall den: Vilket rollspel ska jag köpa?
Jag vet inte riktigt.

Funderar på om jag ska leta upp en begagnad uppsättning Götterdämmerung. Fast å andra sidan säger så många att det är kasst. Vill ju inte slänga pengar i sjön. Gillar dock settingen, om den nu är vad den utger sig för att vara: Mörka mysterier i ett mytiskt och tufft 1700-tal?

Eller försöka rota fram en grundbok till Warhammer FRP, 2nd, för att testa på Warhammer. Grym värld på alla sätt och vis, tveklöst.

Eller så kanske Noir vore något? Det har ju bara fått bra kritik och jag har varit sugen på att få ta mig en titt på det en längre tid nu.

Fast å andra sidan är jag skitsugen på deckare just nu. Sitter med ett lånat ex av GURPS Mysteries och suger in allt på den fronten för att förhoppningsvis kunna greja ihop en deckarkampanj. Billigt dessutom, runt 150-170:-

... Ja, jag vet alltså inte. Är fullständigt splittrad. Det enda jag vet just nu är att trad känns bäst. Jag är på tradhumör. Jag vill ha en ball spelvärld som är medryckande och kan ge mycket. Reglerna ska helst inte vara avancerade och krångliga. Jag gillar inte överdådiga regler som tar mycket plats. Regler ska vara funktionella inte flashiga, tycker jag.

Några tips?
Motivera mer än gärna varför. :gremsmile:
Tackar på förhand...

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Re: Tipsa solvebring!

Du ska givetvis förhandsköpa Visioner och fantasier. Det är visserligen en modul till Bortom: Lögnens slöja, som jag inte vet om du har men det fina med den boken är att du kan använda den till ALLA dina rollspel! Är inte det underbart användarvänligt? :gremsmile:

Boken är fylld med tips för vad spelare såväl som spelledare kan göra för att skapa nya intressanta upplevelser. Det innehåller tips om hur du spelleder skräck, liksom hur du skapar en berättelse.

Givetvis finns det lite Bortom-specifika saker, men en stor tanke var att boken skulle kunna tillföra något till en rollspelsgrupp som kan praktiseras till andra rollspel också. Så vill du pröva på lite nya saker till dina kampanjer, oavsett regler, tycker jag du ska köpa Visioner och fantasier! Då har du dessutom 40 kronor över, vilket är nog att dessutom köpa några lotter och vinna mer pengar till andra böcker. :gremwink:

(Avdelning självreklam, slut.)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Jag tycker såklart att du ska köpa ett ex av Evolutionens Barn, och tycka att det är så bra att det är värt hela trehundralappen =)

Krille

Super Moderator

solvebring said:
Frågan är i så fall den: Vilket rollspel ska jag köpa?
Dragon Age RPG.

För 260 bananer får du en box med tre tärningar och två sextifyrasidiga häften. Halva första häftet innehåller en världsbeskrivning. Andra halvan innehåller regler för att göra gubbe och de listor över focus och talents och spells som behövs. Sen är det typ fem sidor regler på slutet varav tre är för strid.

Andra boken innehåller ungefär 50% spelledartips, modell bättre - typ, de ligger i samma användbarhetsklass som Robin's Laws of Good Gamemastering - följt av 50% introäventyr.

Miljön är cool, men jag är inte riktigt med på "dark fantasy". Den är rätt beskedlig jämfört med Warhammer FRPG, och rent av kalasglad jämfört med Midnight. Den kan dessutom rätt enkelt introduceras med hjälp av dataspelets trailers. Eller så kan man spela dataspelet också.

Reglerna är enkla och kluriga: slå 3d6 (varav en i en annorlunda färg), lägg till ett attribut, släng på modifikationer för focus, kom över en svårighet. Lyckas du så visar den felfärgade tärningen hur väl du lyckades. I strid, om du lyckas och två tärningar, vilka som helst, är lika, så har du stunchans. Då får du lika många stuntpoäng som den felfärgade tärningen att spendera på att göra din attack cool och häftig. Hit points i övrigt.

Enda nackdelen är väl att nån gång efter sommaren så får du spendera 260 spänn till på box 2 för att kunna avancera vidare. Tja, och att spelet har levels, men det störde inte nämnvärt.

Desto viktigare för min del är den här insikten: för första gången på väldigt väldigt länge har jag känt samma pirr och häftighet från ett nytt "modernt" rollspel som jag kände med den blå boxen anno 1982.

solvebring

Superhero

Nja, att köpa en modul vet jag inte. Visst, som du säger, att denna går att använda till alla rollspel. Dock vill jag verkligen ha ett nytt spel i sig, en ny värld, ny möjligheter och spelupplevelser därefter etc.
I så fall vore Bortom i sig ett bättre val. Dock vet jag inte så mycket om det... Tja, kan ju läsa på sidan, fast vad folk tycker om det och vilka erfarenheter de har känns mer värt.

solvebring

Superhero

Låter helt underbart faktiskt. Blir ju sugen direkt. Ska kolla in de där dataspelstrailerna. :gremlaugh:
Det låter både intressant som spel i sig men också välfyllt efter vad du berättar. Välfyllda spel med mycket att ge vad det gäller tips, råd och knep är alltid välkommet.

Enda nackdelen är väl att nån gång efter sommaren så får du spendera 260 spänn till på box 2 för att kunna avancera vidare. Tja, och att spelet har levels, men det störde inte nämnvärt.
Tar det alltså "stopp" om man inte går vidare på nästa box?
... Menar du förövrigt att spelet i sig, version 1 och kommande version 2 är två olika levels (egentligen samma fråga som ovan) eller att rollpersonerna är levelbaserade?

Desto viktigare för min del är den här insikten: för första gången på väldigt väldigt länge har jag känt samma pirr och häftighet från ett nytt "modernt" rollspel som jag kände med den blå boxen anno 1982.
Det är bra kritik det. Blir ännu mer sugen nu.

solvebring

Superhero

Mjo, brukar handla en del rollspel på tradera. Speciellt vad det gäller det lååååångsamma strävandet efter målet att äga allt i Äventyrsspelsväg - främst Drakar & Demoner då som jag spelar högt och lågt. :gremwink:
... Ja, jag kanske är knäpp, men jag gillar de där gamla produkterna väldigt mycket (med den insikten att man får ta dem för sin tid och den standard som var då).

... Nåväl, dock vill jag inte diskutera olika sätt att handla billiga rollspel utan vad för rollspel som är klart värt att införskaffa.

Kör på hör ni, alla tips är välkomna! :gremsmile:

solvebring

Superhero

solvebring said:
Krille said:
... Menar du förövrigt att spelet i sig, version 1 och kommande version 2 är två olika levels (egentligen samma fråga som ovan) eller att rollpersonerna är levelbaserade?
Glöm det. Kollade just.
Då är frågan istället, hur fort levlar man då på ett ungefär?
Jobbigt att stå och trampa i väntan på nästa box (förut satt att det blir spelande av i sommar).

Big Marco

Läskig

Givetvis tycker jag att du skall skaffa ett Noir, mest för att du har sagt att du skall göra det under flera års tid. Samt att det är ett trad-spel som jag tror att du kan inspireras av.

Annars skulle jag rekommendera Dragon Age. Men Krille har redan sammanfattat det (jag gjorde det i en annan tråd tidigare också). Dragon Age är känns nostaligskt old-school ur svenskt perspektiv men med enkla metoder har lyft från det sämsta från DoD 1982. Gammalt möter nytt utan skumma regler. Pang på.

Hur snabbt man får nya levels beror lite på utmaningarnas art men jag tror att det krävs mellan 6-10 normala äventyr innan boxens tak är nått.

solvebring said:
solvebring said:
Krille said:
Glöm det. Kollade just.
Då är frågan istället, hur fort levlar man då på ett ungefär?
Jobbigt att stå och trampa i väntan på nästa box (förut satt att det blir spelande av i sommar).

Storuggla

Champion
Alla som tipsar eller tipsat om spel de själva gjort borde undersökas efter alla spår av ödmjukhet och tvingas till självkritik inför en partikommission.

I övrigt: Dragon Age. Eller så något lite mer vågat - Diaspora.

Storuggla, clustercustercustard

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.

solvebring said:
Nja, att köpa en modul vet jag inte. [...] I så fall vore Bortom i sig ett bättre val.
Förståeligt. Givetvis ska du köpa Bortom! Tar du dig från Fellingsbro till Örebro kan du få bok direkt i hand till ett förmånligt pris. :gremwink:

solvebring

Superhero

Endyamon said:
solvebring said:
Nja, att köpa en modul vet jag inte. [...] I så fall vore Bortom i sig ett bättre val.
Förståeligt. Givetvis ska du köpa Bortom! Tar du dig från Fellingsbro till Örebro kan du få bok direkt i hand till ett förmånligt pris. :gremwink:
Tackar hjärtligt för erbjudandet. Det var ju alldeles förträffligt, det måste jag säga.
Får dock lägga det på minnet för som det är nu är det Noir och Dragon Age som intresserar mig mest.

MrG

Swashbuckler
Jag skulle rekommendera en box med ett livsbräde. Sjukt inspirerande och det som får mig att skriva systemscenarion. Scenariona släpps på nätet så du kan redan nu hitta Arvet som är deckare och mer mysterier kommer (Tennis är också kul, och vi körde det lite deckarartat, även om det säkert kan vara action).

solvebring

Superhero
Fler tips eller mer personliga åsikter?

Eftersom det inte dyker upp överdådigt med svar/alternativ så kan jag säga som så att det står mellan Dragon Age och Noir.

Dragon Age, just för att det verkar så förträffligt bra med mycket att ge utefter det Krille berättat och det jag själv funnit att läsa - dessutom med ett intressant och smidigt regelsystemoch en setting som verkar bra.
... En nackdel är dock att jag under tio års tid mest lirat fantasy, vilket jag på senare tid har börjat söka mig bort från. Jag tycker om att variera mig och att pröva nya saker.
... Dessutom är det just det att spelet är byggt i levels. En klar nackdel. Dock blir jag lite orolig över att om jag inte köper box 1 nu så kanske den är slutsåld när box 2 väl kommer.

Noir, just för att hela konceptet känns tilltalande i sin helhet,plus att det fått så pass mycket beröm som det fått och att jag kort och gått varit nyfiken på det sedan det kom. Känner mest till världen och stämningen genom vad som finns på Noirs hemsida. Smakfullt och spännande är mitt intryck.
... Vet dock inte så mycket om reglerna - inte något konsekvent.
... Har dock hört att det ska vara mycket, mycket läsa och plugga innan man kan dra igång och spela?

Sammanfattning

Ja, om det inte dyker upp fler intressanta svar så slutar det nog med Noir eller Dragon Age. Vad det gäller de två spelen så får ni gärna berätta så mycket ni vill om dem. Dragon Age har ju Krille lagt in ett mycket gott och talande ord för, så om ingen mer säger något om det så säg gärna något om Noir.

... Fan, varför försvinner inte Warhammer FRP 2nd ur mitt huvud - man behöver väl bara en grundregelbok (det räcker i alla fall med den om så vill)?

Storuggla

Champion
Re: Fler tips eller mer personliga åsikter?

"Fan, varför försvinner inte Warhammer FRP 2nd ur mitt huvud - man behöver väl bara en grundregelbok (det räcker i alla fall med den om så vill)?"

För att WFRP2 är ett riktigt bra spel? :gremwink: Ja, grundboken räcker. Visst, monsterboken är kul och supplement är ju trevligt, men du klarar dig långt på grundboken. Ärligt, om du gillar Lågfantasy med smuts och elaka kulter och dödsråttor - köp Warhammer. Det är ett bra spel vars största synd är att det utkommit en nyare utgåva.

Storuggla, Thore Skogman skulle hålla med

solvebring

Superhero
Re: Fler tips eller mer personliga åsikter?

Ärligt, om du gillar Lågfantasy med smuts och elaka kulter och dödsråttor
Ja, det gör jag! :gremsmile:
Plus att jag väldigt gärna skulle vilja prova att spela det. Tror det skulle falla bra i min smak. Enda problemet är att 2nd corebooken ser ut att vara slutsåld överallt.

solvebring

Superhero
Funderade på det först men jag känner nog för något maffigt. Som det är nu känns Dragon Age och Warhammer riktigt bra, helt i min smak, med Noir strax bakom just för att jag är så nyfiken.
Jo, fast det (FR) har jag inte pengar till just nu.