Nekromanti Tirak+Dvärg+Alv=HJÄLP!!

Darkside

Veteran
O.B.S: DETTA KOM SOM EN SLUMP.

Nu har jag ett av de största problemen jag har haft...
I min spelgrupp så gar de fått för sig att vara Tirak, Dvärg och Alv...

Tiraken är gladiator i Nimto Bro så det är inga problem...
Dvärgen är Tirakbaneman och är inhyrd vakt till en karavan..
Alven är magiker som är inhyrd som helare till karavanen...
Dvärgen är högt skuldsatt medans Alven och Tiraken är halv rika... (Kan vara ett tips)

Nu till frågan: Hur ska jag göra så att de har en anledning att gå tillsammans??

PS.kan Ghor dvärgar plundra lik eller är deras heder i vägen och finns det gott om Manarkh Trukher??

Man Mountainman

Storsvagåret
Well, det här är en sådan där situation som jag brukar kalla "Tintin-syndromet". Jag menar, se på Tintin-gänget; en ung journalist, en gammal alkoholiserad sjöbjörn, en döv professor och två knäppa detektiver. Vad tusan har de gemensamt? Inte särskilt mycket kan tyckas, men följer man deras historia märker man att de allihop har goda anledningar att hänga ihop med varandra. De är vänner och de har ett gemensamt förflutet. De kanske är ett udda gäng, men det gör dem bara roligare.

Mitt tips till dig är alltså; de inte din till synes osymmetriska spelgrupp som ett problem, se den som en möjlighet. Låt rollpersonerna ha ett intressant nätverk av inbördes relationer. Kanske slogs tiraken och dvärgen i samma legoknektsförband och svor en blodsbrödraed när de låg under hård attack från ett förband av vandöda krigare. Kanske träffades alven och dvärgen på ett bröllop hos en gemensam mänsklig bekant, hamnade i bråk som urartade till en duell, som avslutades när de båda insåg att de var lika skickliga och började berömma varandras skicklighet. Kanske träffade alven på tiraken på en expedition i Krolimbergen där den sistnämnda låg döende efter en strid mot ett hyggelmonster och bestämde sig för att förbarma sig över den stackars varelsen och hela honom, varefter tiraken ansåg sig vara skyldig alven sitt liv. Tja, möjligheterna är många.

Hur som helst, uppmuntra dem att frångå rasstereotyperna. De finns där för att erbjuda dynamik till spelvärlden, inte för att förhindra vissa konstellationer av rollpersoner. Varje förklaring till att rollpersonerna hänger ihop som faktiskt får rollpersonerna att hänga ihop är god nog.

Master Pelle

Warrior
Ok först och främst för att kunna hjälpa dig måste du specifiera dig för vilka typer av stam/klan/ätt tillhör alven/dvärgen/tiraken.

För de frågan om att dvärgar får plundra liket tror jag att det går emot deras heder och jag tror att inte många dvärgar har en tanke på sig att börja plundra från en lik (främst tiraker förstås som de hata mest). Jag tror det är gott om marnakh thrukher men främst manliga för att thruhker födde inte så många flickor.

Hartland

Warrior
Dynamik kan alltid vara när ens kompisar kallar en för rasförädare. :gremwink:

Nog för att jag tar i men...
Man kan ju vända mudana uppochner om man vill...

Spela gärna men mins bara att dom i grunden har stora misstänksamheter gentemot varandra. Samt som det står i nån av modulerna: att dvärgen skulle fösöka visa sig överlägsen medan tiraken skulle påpeka dvärgens brist på potens.

/hartland, tror jag =)

Fahnen

Swordsman
Hur ska jag göra så att de har en anledning att gå tillsammans??

Använd deras bakgrund (vilket redans sagts). Det är bara hitta på låt fantsin flöda fritt.......

kan Ghor dvärgar plundra lik eller är deras heder i vägen och finns det gott om Manarkh Trukher??

Nej, att ta något som en tirak använd är otänkbar (sen finns undatag ex: ifall tiraken stjäl från dvärgen och han tar tillbaka det). Att ta något för en alv/människa/missla/annat skulle vara otänkbar pga vontartron.

Midar = Dvärganamn

Phelan

Hero
Enkelt. Låt dina spelare lösa den knuten, för om de nödvändigtvis vill ha tre karaktärer som kan få så mycket problem inbördes ligger det faktiskt på dem att presentera ett förslag till hur de skulle kunna höra ihop trots allt!

Mvh / Phelan, Folkfront för SLs

Taskkarr

Veteran
Låt spelarna lösa knuten och komma på en schysst bakgrund verkar som en bra ide. Så gör jag med det mesta när jag spelleder. Spelarna får själva hitta på bakgrund och när det kommer till samtal om hemstad och barndom får de improvisera fritt. Jag lägger till och drar ifrån ibland så nu är de riktigt duktiga på att tala med varandra utan min övervakning.

Annars finns klassikern:
Karavanen blir anfallen, dvärgen ser fiende bakom alven och dräper denne men blir svårt sårad i striden. Alven helar dvärgen och båda står nu i skuld till varandra. ( Kan kräva lite kreativt tärningsräknande, om skadorna inte blir tillräckligt höga eller för låga.)
Senare är dvärgen och tiraken på en spaningstur i
kvällningen på uppdrag av karavanmästaren, bara så inga inre stridigheter uppstår. De blir överfallna och måste slåss rygg mot rygg tills hjälp anländer.
Det funkade för min grupp.

En dvärg kan nog plundra fallna fiender om de har något av högt värde. Då främst de som han själv dräpt och framförallt på pengar och hantverk. Den döde behöver det inte.
Har han jättehög heder så kanske han inte gör det men har han låg generositet så ökar chanserna.

Magnus L

Hero
Låg generositet

men har han låg generositet så ökar chanserna.

Är låg generositet lika med hög girighet?

inte vet jag :gremwink: Vad anser ni?

Korpen

Hero
Först och främst tror jag att oavsett vad som händer kommer de aldrig lita på varandra. Jag tror dock att det går att få dem att inte slå ijäl varandra vid först bästa tillfälle, och bara att lyckas med det är i mitt tycke en bragd.
Jag tror att man kan likna deras inbördes relation med den mellan en övertygad nazist (Alv) som anser sig vare en übermenshen och att det är rätt att ta livet av folk han ogillar, en vänsteranarkist som är jude (tirark) och en extrem-kapitalist som är svart (dvärg) som bara är ute efter pengar och dessutom hatar nazister och anarkister. Att ens prata med varandra är ett under av förståelse.

Kort sagt tror jag att din grupp bara kan fungera om det finns andra motiv inblandade, t.ex vakta karavanen. De förslag vissa kom med som att stå i skuld till varandra eller slåss tillsammans tycker jag inte känns trovärdiga då de knappast ser det som en fläck på sin heder att fullkomligt strunta i en hederskuld, den skulle troligen ratonaliseras bort ("han gjorde det inte för mig, utan för att rädda sitt eget fega skinn")

Därmed inte sagt att jag inte tror att den karavanresan kan bli ett riktigt roligt äventyr (de ska lösa sina uppgifter, sammtidigt som de försöker ställa till satyg för varandra utan att ta till direkt våld), bara det att det knappast är början på en längre kampanj.

Krille

Super Moderator
Re: Låg generositet

"Är låg generositet lika med hög girighet?"

Inte nödvändigtvis. Det är mer troligt att det har med snålhet att göra.

Taskkarr

Veteran

Ja men är man mycket sparsam och snål kan det vara svårt att låta pengar och vapen ligga till ingen nytta, tycker jag.

Magnus L

Hero

Beror väl på vem som var den förra ägaren...

tror knappast en dvärg skulle plundra en ihjälslagen tirak..eller?

Taskkarr

Veteran

Varför inte? Jag menar har den föredette slemme tiraken 400 guldkronor på sig så skulle nog inte dvärgen tveka att "frita dem". Tirakens utrustning är förmodligen inte intressant men eventuella pengar kan var värda att samla på sig. Det beror på dvärgen dock!

Krille

Super Moderator

"Ja men är man mycket sparsam och snål kan det vara svårt att låta pengar och vapen ligga till ingen nytta, tycker jag."

Nu är jag väldigt glad att jag har gått över till att spela Västmark istället för Eon. Där kan jag i alla fall slippa alla rasbiologiskt motiverade psykologiska mallar, och där anses det vara stöld och/eller griftefrid att plundra en död. Man kan drabbas av släktfejd för mindre.

Magnus L

Hero
Men..(väldigt OT och fel forum)

där anses det vara stöld och/eller griftefrid att plundra en död. Man kan drabbas av släktfejd för mindre.

Låt oss ta ett exempel: min RP i västmark pucklar ner en rövare 10 mil ute i jättestoramörkaskogen, han plundrar sedan liket, vem skulle hindra honom, och vem ska anklaga honom för brott mot griftefriden? :gremwink:

Duddmannen

Hero
Re: Men..(väldigt OT och fel forum)

Låt oss ta ett exempel: min RP i västmark pucklar ner en rövare 10 mil ute i jättestoramörkaskogen, han plundrar sedan liket, vem skulle hindra honom, och vem ska anklaga honom för brott mot griftefriden?
Han som ser och hör allt. Den högste och allsmäktige Herren Gud. :gremlaugh:

Taskkarr

Veteran

Inte rasbiologiskt motiverad, åtminstone inte i huvudsak. Samma sak gäller för en människa, missla eller alv med motsvarande låga generositet och heder. Det beror ganska mycket på spelaren.

Krille

Super Moderator
Re: Men..(väldigt OT och fel forum)

"han plundrar sedan liket, vem skulle hindra honom, och vem ska anklaga honom för brott mot griftefriden?"

Till att börja med, rövaren själv: "Förbannelse över dig, Revan! Din ätt kommer att dö i blodsspillan!" En sådan ed från en döende man... tja, den kan ju inträffa.

Sedan, rövarens hustru. Vad tror du händer när det börjar bli känt att rövarens svärd Stengripa svingas av någon annan än rövaren? Tja, om det fortfarande är Revan som svingar det så lär han hamna i trångmål, och om det inte är Revan så lär nog denne tala om hur han fick tag på det, hela vägen tillbaka till Revan.

Även om Revan inte blir fälld för att ha dödat rövaren ("går någon till skogs för att röva och blir dräpt, faller dråpet ogillt") så lär Revans rykte vara skjutet i sank på grund av det, vilket resulterar i jefligt mycket lägre wargild, vilket innebär att om någon dräper Revan så får Revans efterlevande inte särskilt mycket i mansbot.