Dags att damma av Tirakboken..
Det första du bör göra är att bestämma vilken ätt du vill spela (frakk, bazirk, marnakh) eller så kan du göra precis tvärtom. Bestämma yrke och hur du vill spela och sedan välja ätt.
Frakk är de mest ociviliserade av tirakerna. De lever i stammar (vilket många bazirk också gör) och håller sig för sig själv. De ser ned på de flesta som inte är frakk, de kommer dåligt överens med alla (nästan iallafall). De lever efter den starkes rätt, störst går först.
Bazirk är ungefär som frakk men inte lika ociviliserade. De flesta tiraker som har yrken relaterade till sjön och havet (mest pirater då) är av ätten bazirk. De kommer lättare överens med andra.
Marnakh är de som kommit närmast andra civilisationer (människor) och kommer bäst överens med dessa. De lever inte i stammar som de andra utan försöker efterlikna människorna där de bor. De flesta handelsmän är marnakh (tror jag iallafall) men det förekommer alla möjliga sorters yrken. Legoknektar och liknande är nog lika vanligt.
Sedan kan det vara idé att välja ifall du ska vara tirak, gûrd eller trukh (alla räknas som tiraker vilket kan vara lite förvirrande).
Trukher är stora (väldigt stora) och starka men något mindre intelligent (trögtänkta) än vanliga tiraker som är jämbördiga med människor, alver, dvärgar och de flesta andra vad intelligensen gäller. Gûrder är små och illvilliga. De är fysiskt svagare men rörligare än tiraker. De är även mindre intelligenta de också.
De flesta kan jag tänka som spelar en tirak brukar nog vara något slags krigare (kan jag tänka mig) men det finns mycket annat man kan vara. Grovarbetare är också en idé likaså hantverkare.
Vildmarksmän går utmärkt.
Förresten skulle det även kunna vara roligt med att spela en tirakschaman (hade en sådan i min spelgrupp ett tag).
Magiker är nog inte det bästa man kan tänka sig kanske men det går ändå (finns ett antal berömda tirakmagiker har jag för mig).
Du ser det går nästan att spela vad som helst. Även personligheten kan variera oerhört.
Jaja det kanske inte var till så mycket hjälp men hoppas du hittar något.