Nekromanti Tirak

JoakimSkoogh

Veteran
Jag ska skapa en tirak ikväll så jag skulle vilja ha några förslag på hur jag ska spela, alternativa yrken och andra trevliga saker.
Jag har inte bestämt så mycket emr än att jag vill ha en tirak så hjälp mig gärna!

Jaggernaut

Hero
Dags att damma av Tirakboken..

Det första du bör göra är att bestämma vilken ätt du vill spela (frakk, bazirk, marnakh) eller så kan du göra precis tvärtom. Bestämma yrke och hur du vill spela och sedan välja ätt.

Frakk är de mest ociviliserade av tirakerna. De lever i stammar (vilket många bazirk också gör) och håller sig för sig själv. De ser ned på de flesta som inte är frakk, de kommer dåligt överens med alla (nästan iallafall). De lever efter den starkes rätt, störst går först.

Bazirk är ungefär som frakk men inte lika ociviliserade. De flesta tiraker som har yrken relaterade till sjön och havet (mest pirater då) är av ätten bazirk. De kommer lättare överens med andra.

Marnakh är de som kommit närmast andra civilisationer (människor) och kommer bäst överens med dessa. De lever inte i stammar som de andra utan försöker efterlikna människorna där de bor. De flesta handelsmän är marnakh (tror jag iallafall) men det förekommer alla möjliga sorters yrken. Legoknektar och liknande är nog lika vanligt.

Sedan kan det vara idé att välja ifall du ska vara tirak, gûrd eller trukh (alla räknas som tiraker vilket kan vara lite förvirrande).

Trukher är stora (väldigt stora) och starka men något mindre intelligent (trögtänkta) än vanliga tiraker som är jämbördiga med människor, alver, dvärgar och de flesta andra vad intelligensen gäller. Gûrder är små och illvilliga. De är fysiskt svagare men rörligare än tiraker. De är även mindre intelligenta de också.

De flesta kan jag tänka som spelar en tirak brukar nog vara något slags krigare (kan jag tänka mig) men det finns mycket annat man kan vara. Grovarbetare är också en idé likaså hantverkare.
Vildmarksmän går utmärkt.
Förresten skulle det även kunna vara roligt med att spela en tirakschaman (hade en sådan i min spelgrupp ett tag).
Magiker är nog inte det bästa man kan tänka sig kanske men det går ändå (finns ett antal berömda tirakmagiker har jag för mig).

Du ser det går nästan att spela vad som helst. Även personligheten kan variera oerhört.

Jaja det kanske inte var till så mycket hjälp men hoppas du hittar något.

Ceram

Hero
Tirakyrken

alternativa yrken
Bazirk och Frakk är nästan alltid stammkrigare, sen specifiserar man lite med valfria färdigheter. Marnakh blir ofta kroppsarbetare. Det finns ett par stora marnakhhandelshus också...

/Ceram, diggar tiraker även om han bara spelett en tirakkampanj för länge sedan som slutade med att trukhen som gick bärsärk dödade kompisarna :gremfrown:

DarkMystic

Swordsman
Tiraker USCH

Tiraker är inte bra till något men det har inget med det här att göra. Marnakh lever nästan allihop med människor och kan praktiskt taget ha vilket civileserat yrke som helst. Bazirk brukar ofta jobba till sjös som pirat eller tillåme något lagligt hamnarbete. Frakk är endast ett pack med barbarer som springer omkring och krigar, fast igentligen lever de i stammar och jagar för det mesta.(och parar sig :gremwink:). Gurder är små, Tiraker är mellanstora och Trukher är störst. And remember children there is no such thing as a smart Tirak! Du tips från mej gö en cool vanar istället som Farbror Glenn.

Slarn

Excentriker
Re: Tiraker USCH

And remember children there is no such thing as a smart Tirak!
Jo, Extempus-akademins principus regus är faktiskt en marnakhtirak vid namn Jarro Ugg. Som vidare exempel kan man nämna den skicklige och listige schamanen Nekhma Andeblidare, så det finns alltid en del undantag som bekräftar "reglerna"...

DarkMystic

Swordsman
Du skojar.

Kallar dem smarta, jag skulle nog villa säga att de har otrolig tur att de kan tänka ens. Nekkna Andebindare dräpte jag i slutet av Fördömdas sista hopp, som nekromantiker kan det var väldigt trevligt med en Trollbane :gremelak:.

Ymir

Liten kantbaron
Mundana Mastermind?

tja...Nekkma Andeblidare är den smartaste SLP Neogames publicerat, drakar, demoner och kamorfer undantagna. Han har otroliga 21 i Psyke.

- Ymir, älskar lömska tiraker

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Tiraker USCH

Tja. Tirak-tirakerna har ju lika mycket i Psyke som vilken människa som helst. De är minst lika smarta och klipska, även fast de fokuserar sin tankeverksamhet på mindre intellektuella sysslor. Men att kalla dom mindre intelligenta är ungefär klokt som att kalla ett jägar och samlar-folk i Amazonas för mindre intelligenta bara för att de inte har något skrivspråk och 12 års obligatorisk skolgång.

/Naug, är lätt provocerande :gremsmile:

Jaggernaut

Hero
Re: Mundana Mastermind?

Såvitt jag kan minnas har Istrin Likätare 24 i Psyke men han kanske räknas som demon, ande eller något.

Mouja

Hero
Nekromantiker [OT]

"som nekromantiker kan det var väldigt trevligt med en Trollbane"

Som _nekromantiker_ dräper du oftast ingenting själv. Som Maleficator däremot sköter du det mesta dräpande själv eller med hjälp av din zombie-armé.
Ursäkta om detta är helt Out Topic nu men...
Nekromantikern behöver inte (rättelse: ska inte) vara den genomruttna snubben med über-svärd och massakerarmé full av vandöda. En nekromantiker är vem som helst som springer runt och behärskar nekrotropi, anatomi och kanske även biotropi. Sedan om han väcker döda eller bara forskar i döden spelar ingen större roll.
Jag ville bara säga vad min version av en nekromantiker är, även om Neogames nekromantiker är lite luddiga så är de i grund och botten inte helt genomruttna eller ens halvt onda. Jag orkar bara inte med att folk tycker att nekromantiker är tuffa för de dödar allt och alla... ursäkta OT-inlägget alla som inte är berörda.

Jaggernaut

Hero
Håller med [OT]

Håller med!

Och vet en annan som skulle älska dig om han läste ditt inlägg. :gremsmile:

DarkMystic

Swordsman
Re: Nekromantiker [OT]

Kära Mouja jag är ingen rutten nekromantiker som planerar att ta över Mundana, snarare skydda det från Mörkret och de lägre raserna(Alver, Dvärgar, Tiraker, Misslor och annat pack). Mörkret är snart här och man behöver en arme snarast enligt mej. Med Trollbane skulle jag kunna tvinga Tirakerna att slåss till sista man för mej, och varje Tirak som faller kan jag eller mina medhjälpare göra en ny soldat :gremelak:.

And remember there are no evil in Mundana only different views.

Mouja

Hero

Käre DarkMystic
Det låter mer som en Maleficator i mina öron. Mörkret kan inte stoppas utav en vanlig dödlig. Endast gudarna kan göra någonting åt saken. Så någon armé känns ganska orelevant då den inte kommer att hjälpa dig att överleva mycket längre. Den dagen mörkret slår ned är vi alla intet värda, gudarna slåss för mer makt med hjälp av sina lojala undersåtar. Snart kommer inte mången man att stå på Mundanas jord längre och än mindre någon vandöd armé.
Och vad skulle ett pack tiraker någonsin kunna göra för skillnad för mörkret? De som har valt fel tro kommer att straffas och vilken tro som är rätt eller fel går bara att få reda på genom att gudarna slåss mot varandra med sina förkämpar.
Så, DarkMystic, din inställning till det hela är inte bättre än den vanliga Maleficatorn's.

- Mouja, nekromantiker och dödsforskare

Pendragon

Swashbuckler
Re: Du skojar.

Nekkna Andebindare dräpte jag i slutet av Fördömdas sista hopp
Är det inte lite dumt att jävlas med en schaman sådär...? Liksom, han kanske blir sugen på att skaffa sig en ny kropp, t ex din.

/Joel - behandlar schamaner med största försiktighet, dvs helst inte alls.

nordan

Swordsman
Re: Nekromantiker [OT] (Ev spoiler)

Bara nyfiken - Hur kommer det sig att din rollperson känner till mörkret?

DarkMystic

Swordsman

Min nekromantikers första äventyr var i en Danarthisk ruin där vi hittade texter och sånt. Sedan åkte vi till Ehbron översatte och så vidare. Sen kom Helmgast tror jag och PCs dog som flugor men jag stack till Takkalorr där jag fortfarande bor :gremsmile:.

DarkMystic

Swordsman

Mouja "Dödsforskare". Gudarna är många och starka men Gudarna stoppade inte mörkret. Det gjorde folk som trodde på en bättre framtid. Jag själv kan aldrig stoppa Mörkret men jag kan försöka iallefall. Om vi enar så många städer, riken och raser kan vi slå tillbaks Mörkret! Jag tänker aldrig ge upp den tanken och du får gärna sitta där och forska på dina slavar, men när mörkret kommer så kommer din forskning inte kunna hjälpa dej. Så gott folk glöm allt som har hänt och enas för Mörkret är snart här och ingen går säker...

Mouja

Hero
Re: Nekromantiker [OT] (Tokspoiler)

"Gudarna är många och starka men Gudarna stoppade inte mörkret."

Det kanske är för att det är de som är orsaken till mörkret, för som jag sade så använder de Mundana som sitt slagfält. Så de kan inte stoppa mörkret, för att de inte vill.
Gudarna är således mörkret.

DarkMystic

Swordsman
Re: Nekromantiker [OT] (Tokspoiler)

Bra sagt men Gudarna är inte Mörkret endast en del av den och det bästa av allt med Mörkret "All VRS All"! :gremelak:. Efter detta Mörkret (om jag överlever) så ska jag ta mej en kopp gift(te) :tekopp:...

Azdeus

Veteran
Re: Du skojar, hoppas jag?

In the quiet words of the virgin Mary, come again?

Vad spelade du efter det då? Eller missade spelledaren att Nekkma Andeblidare är en stenhård schaman som antagligen skulle kunna ta över din kropp hur förbannat enkelt som helst?

Schamaner är det jävligaste man kan råka ut för, speciellt då Nekkma som är überhård som schaman.

Vilka stats den faan har. *Sitter och dreglar en stund och stänger munnen efter en trekvart*
Det kommer att bli ett nöje att se den rollpersonen som dräper honom. :gremsmile:
Jag är säker på att personen kommer att tycka om sin nya personlighet...