Re: Ang. polyteism
Ang. polyteism påverkan i andra länder kan jag nämna Egypten som ytterligare ett exempel. Arbetade tidigare där och där menade många egyptologer som jag lärde känna att gamla egyptiska seder levde kvar i Islam och i den egyptiska (koptiska) kristendomen.
Självfallet gjorde de det, det finns nästan alltid nån form av kontinuitet i religionsutövande. Nu har jag inga konkreta exempel dock, jag är mer insatt i Iran, men ute i isolerade byar och nomadläger har man liksom alltid dyrkat guden/djinnen i den där stenen, och det kommer man fortsätta göra, om än efterhand på nya sätt, när religioner byts ut.
eller ah, det finns ju ett välkänt exempel iofs iochmed kvinnlig omskärelse, som ju är utbrett i Egypten. Det är en förislamsk tradition (men INTE från faraonisk tid som ibland påstås, att man skulle ha hittat omskurna mumier var enligt min islamologi-lärare en myt), men som via nån enstaka hadith sanktionerades i islam, och som både experter och vanligt folk i Egypten lägger (eller har lagt) i sin uppfattning om muslimsk tradition och identitet.
Att däremot påstå att Akhenaten var islams första profet, det saknar nog alla former av stöd bland teologerna... (islam sätter ingenstans i sten vilka alla profeter är, men de viktigaste är alla bibliska figurer (plus Muhammed då), och i övrigt verkar tendensen vara att profeter kan återfinnas inom alla religioner som anses tillhöra "bokens folk", dvs, basically, de man vill vara kompis med - detta är egentligen kristendom, judendom, zoroastrianism och manikeism, men utsträckte sig senare till hinduism, buddhism, etc, medan manikeismen föll i onåd. Lång historia). Don't get me wrong, Akhenaten var ball och vissa egyptier som inte är sådär jättedjupt teologiskt insatta tycker nog det är rimligt att tänka sig att han var en islamsk profet (varför inte, liksom?), men jag -tror- inte att teologerna hade hållit med.
Är du jättenyfiken på det här kan jag kanske hooka upp dig med min islamologi-lärare, som tidigare varit turistguide i just Egypten.
Förresten Ymir du som skriver Västlanden. Inspireras någon av de länder åt den gamla egyptiska kulturen? Jag är helt besatt av gamla gravar och tempel eftersom jag guidat på såna platser så att få över de miljöerna till Eon skulle vara kul. Kampanjen Sylfens Vrede följer ju visserligen mycket av de banorna, men skulle vara kul att spela gravplundrare i en liknande egyptisk miljö också.
Antika egypten är lite done to death, to be honest. Det finns lite egyptiskt stoff i form av "Zius fornkultur", men det skrivs mycket lite om denna - den gör sig faktiskt mer påmind bland Dakhû'r-nu-kamorferna - (ja...de är egypten-tema 3v1l ödlemän...Kollar du i gamla Fenix-artikeln om kamorferna så har kamorfen på bilden ett khopesh-svärd tex). Dock har ju momolanskan på klädbilderna i grundboken en Egypten-stylee-outfit, som tack och lov inte ser superklyschig ut, så jag kände att -nåt- behövde göras av detta. Momolan har därför en hel del inspiration inte så mycket från Egypten som
Meroë och
Nubien i allmänhet, vilket förhoppningsvis turns out awesome. Mûhad har kanske ett Egypten-element element i form av "De svunna kungarnas vila", en plats där de balsamerade liken av Zius fornkungar vilar sida vid sida med zhaniska kungar från före Mhîm på högar av guld, men den är i ärligheten namn mer inspirerad av nekropolen Shah-i-Zinda i Samarkand.
Är det gamla gravar du är sugen på lär Västlanden inte göra dig besviken oavsett, men är du sugen på att spela gravplundrare i en direkt egyptisk miljö rekommenderar jag Warhammer, där mumierna liksom...
slår tillbaks...
and how! (Warhammer hade rentav en kampanj för några år sedan där Tomb Kings storkonung Settra organiserade en armé för att åka till Imperiet och reclaima sina skatter från Imperiets muséem, så plötsligt kom en armé av arga, odöda faraoner seglande uppför floden...det var ofattbart awesome...)
Det finns ett scenario till gamla WHFRPG Som involverar Tomb Kings och verkar ganska fett;
Lure of the Liche Lord.