Nekromanti Tirakerna - mina tankar och idéer

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
För mer information om tiraker så rekommenderar jag läsning av detta: "Tiraker en outnytjad resurs" https://www.rollspel.nu/threads/46347
"Tiraker, genetisk klon eller bortglömda stackare?"
https://www.rollspel.nu/threads/35960
Ymirs mörker - alltid intressant att läsa:
https://www.rollspel.nu/threads/40898

Tiraker

I mitt mundana tar tirakerna den platsen som halv-alver annars antagit i klassisk fantasy, nämligen offren, individualisterna och de utstötta. Särskilt marnakhtiraker har denna ingång i mitt Mundana där följande information kan ses som min syn på marnakherna, jag kommer också ta upp en del om Bazirk. Tirakerna är ofta bosatta i mer eller mindre liknande ghetton utefter den ashariska halvön, särskilt vanliga är de tirakiska ghettona i Rampor.

Mahktah är tirakernas skapare, hon skapade dem i syfte inför nästa mörker. Mahktahs samband och relation till mörkret har jag en del teorier om som jag också tänkte utveckla främst inför min kampanj men är ni nyfikna kan jag publicera det här, eller va fan det gör jag endå. Det mörker som jag kommer utgå ifrån i sådana fall är den ack så populära och beryktade Ymirs grande tortilla mörker.

Tiraker och den västmarkiska/soldiska lagen

Enligt den västmarkiska/soldiska lagen får tiraker inte äga mark (i bemärkelsen jord, skog, och andra naturresurser. Hus går bra) då man menar att tirakerna inte tillhör det nordashariska kulturarvet eftersom tirakerna före Ramora ockuperade och nidgjorde landet och dess folk. Man erkänner däremot att det finns många tiraker kvar i rikena och accepterar de överenskommelser som gjordes mellan dåvarande adel och Marnakhtirakerna och därför har tiraker en begränsad näringsfrihet och rättigheter vilket också framgår i t.ex. Tiraker Mörkrets döttrar. Vanliga yrken för en Marnakhtirak är bryggning av starkare slag, gruvarbete samt handel. Att bli antagen som lärling inom ett skrå eller gille är för en tirak väldigt svårt vilket gör att marnakher ofta är sysselsatta med okvalificerade yrken. Det skall också sägas att kriminallitet är vanligare bland marnakhtiraker än bland människor, något som kan motiveras med deras fåtaliga möjligheter att tjäna pengar på lagligt sätt.

Några exempel på lagar:
I händelse av brott så väger en ofrälst människas ord högre än en tiraks. Detta motiveras med att den ofrälse har ett av uppfostran präglat ansvar gentemot staten och samhället. Tirakerna tillhör inte samhället, de lever i samhället.
Vid straffpåläggande av brottet så anses det brukligt att tiraker får ett högre straff än vanligt. Man menar att tiraker bär på det brottsliga inom sig eftersom det tirakiska folket har lättare att bli aggressiva.
Äktenskap mellan raserna är förbjudet. Tillkomsten av denna lag handlar inte om moralsynen av äktenskap mellan två olika raser utan kom till i ett förebyggande syfte så att inte tiraker skulle tillskansa sig ekonomiska fördelar genom arv.

(fler idéer på lagar skulle uppskattas)


Tirakiska bostättningar i västmarkiska/soldiska städer
Tirakiska bostättningar består ofta i mer eller mindre regelrätta kåkstäder och slumområden med öppna avlopp som rinner utefter gatan, de är vanligtvis placerade innanför muren i de sämsta områdena eller direkt utanför muren.

Marnakhtirakisk mentalitet
Eftersom omvärlden dömmer ut det tirakiska släktet för att vara vildar som inte går att lita på så växer en besvarad mentalitet fram hos tirakerna genom den skepticism man har gentemot lagen, samhället och den ärvda makten. Detta gör att marnakhtirakerna hellre ser upp till passionerade ledare snarare än status erövrad av förfäder. Vidare lägger tirakerna ett högt värde i förtroende på en person genom dess agerande.
Ett annat problem för den marnakhtirakiska kulturen i ashariahalvöns södra delar är det faktumet att man har en svag kulturell yttring där man istället har fastnat någonstans mellan att ha glömt stora delar av sitt eget kulturarv och historia samt anammat stora delar av den västmarkiska/soldiska kulturen. Att man trotts sin kulturella anpassning närmat sig människosläktet på ett unikt sätt så är det fortfarande lättare att se skillnaden på tiraker och människor än likheterna.

Bazirktirakerna i mitt mundana
Element jag lagt till i mitt mundana om bazirktirakerna är att de uppfattas som vulgära i sin framtoning bland människor, eftersom de vårdslöst använder sig av erövrade finkläder och gärna smyckar sina kroppar med mängder av ringar, halsband och örhängen för att visa andra sin framgång. Detta är också en medveten strategi som man använder sig utav i främst de västmarkiska hamnarna för att locka med sig nya rekryter ifrån marnakhtirakiska läger. Ryktbarheten och fruktan bland sjömän är en annan anledning till deras vulgära tilltag.

Bazirktirakers inflytande i västmark
Bland tirakerna i Rampor är det vanligt att man väljer att ansluta sig till Bazirktirakers piratskepp som ibland stannar vid städerna för att föra handel mellan Takalorr och asharia. Precis som jag tidigare nämnt så kan synen av en bazirktirak för en marknakh vara väldigt inspirerande då de uppvisar och blir bemött på ett betydligt mer värdigt sätt än gemene marknakhtirak, det faktum att bazirkerna uppvisar en högre rikedom är också en viktig anledning. Att som marnakh välja att gå till sjös innebär också betydligt fler möjligheter än att växa upp i en stad där det är svårt att bli antagen som lärling hos en hantverkare, vilket gör att vuxna marnakhtiraker hamnar i en situation där de är outbildade och har därmed svårt att få arbete. Dessa typer av rekryteringskampanjer i hamnarna beror på två orsaker, dels ser Bazirktirakerna som sin plikt att hjälpa sina sämre likar och föra dem närmare mahktah och mörkret samat att bazirkpiraterna är i ständigt behov av mer manskap.
Det är också vanligt att marnakhtirakerna måste bevisa sin styrka genom att ställa till problem i staden innan de får följa med bazirktirakerna.


Vad nu?


Anledningen till att jag publicerar detta inlägg är givetvis för att jag vill höra era åsikter om mina tankar om tirakerna.
* Är det något av det jag skriver som framstår som dåligt motiverat?
* Finns det tankar och idéer ni bär på som ni tycker att jag bör lägga till?
* Är det världens snoppigaste tankar jag har så säg till, kom gärna med konstruktiv kritik men trolla inte.
* Har jag glömt något?

Tirakerna, eller främst Mahktah kommer vara en av de stora "spelarna" i min mörkerkampanj varvid jag vill se mina tirakertankar så utvecklade som möjligt. Jag kommer också komma tillbaka med mina Mahktahtankar.
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Det är alltid lika kul med trådar om tiraker. Jag skrev ju för länge sedan att jag skulle posta mina tanker om tiraker men det blev inget för jag trodde det inlägget (skrev det i word) försvunnit från min dator fram tills precis nyss. Med en liten uppdatering och korr så kan jag posta det, om du är intresserad :gremsmile:. Men nåja, vidare om ditt inlägg.

Det finns två saker jag finner lite lustiga (dock inte felaktiga). Dels är det tanken om tiraker som individualister och dels är det tanken om varför de skapades. Jag uppfattar att tirakmodulen säger annorlunda om individualism och om tirakernas ålder så säger den väldigt annorlunda. I mitt mundana är tiraker oerhört präglade på kollektivet och de lever och verkar för stammens bästa - inte personens. I ett tirakiskt samhälle värderas individer efter hur mycket den bidrar till kollektivet och stammen går före allt. Att dö i strid för sin stam är det absolut bästa sättet att dö på för en tirak. Sedan tänker jag mig tirakerna som ett utav mundanas äldsta moderna folk (fin formulering va? ;), tirakmodulen säger ju rent ut att tiraker är äldre än människor och antyder att de ev skulle kunna ha funnits längre än både alver och dvärgar. Människor är väldigt nya i mundana, de har bara funnits i sisådär 2-3 eoner.

Nu är det där ju min uppfattning men skillnaderna får mig nyfiken på hur du tänkte på de här två grejerna. Så berätta! :gremsmile:
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: Tirakerna - mina tankar och idéer [spoiler]

Fahnen said:
Det är alltid lika kul med trådar om tiraker. Jag skrev ju för länge sedan att jag skulle posta mina tanker om tiraker men det blev inget för jag trodde det inlägget (skrev det i word) försvunnit från min dator fram tills precis nyss. Med en liten uppdatering och korr så kan jag posta det, om du är intresserad :gremsmile:. Men nåja, vidare om ditt inlägg.

Det finns två saker jag finner lite lustiga (dock inte felaktiga). Dels är det tanken om tiraker som individualister och dels är det tanken om varför de skapades. Jag uppfattar att tirakmodulen säger annorlunda om individualism och om tirakernas ålder så säger den väldigt annorlunda. I mitt mundana är tiraker oerhört präglade på kollektivet och de lever och verkar för stammens bästa - inte personens. I ett tirakiskt samhälle värderas individer efter hur mycket den bidrar till kollektivet och stammen går före allt. Att dö i strid för sin stam är det absolut bästa sättet att dö på för en tirak. Sedan tänker jag mig tirakerna som ett utav mundanas äldsta moderna folk (fin formulering va? ;), tirakmodulen säger ju rent ut att tiraker är äldre än människor och antyder att de ev skulle kunna ha funnits längre än både alver och dvärgar. Människor är väldigt nya i mundana, de har bara funnits i sisådär 2-3 eoner.

Nu är det där ju min uppfattning men skillnaderna får mig nyfiken på hur du tänkte på de här två grejerna. Så berätta! :gremsmile:
För det första, posta hemskt dundergärna ett inlägg om dina tirakertankar. (gärna innan 20.00 när jag åker till jobbet :gremcool: )

Om individualism

Tanken var att illustrera att marnakhtirakerna är med individualistisk än Bazirk och Frakktiraker eftersom de tappat mycket av sin kulturella identitet. Jag har en del tankar om att Marnakhers Mahktahdyrkan är lite annorlunda än övriga tirakers, precis som Bazirk lyfter fram skapelsebilden att tiraker är av vattnets element.
Jag kanske har utryckt mig felaktigt men tanken var inte att marnakher är individualister utan mer individualistisk än andra tiraker. Här har den mänskliga påverkar haft stor roll eftersom marnakher t.ex. bildar familjer och inte har samma styrka i sin stamsyn.

Om Mahktah (min älskling) och skapelsen av hennes barn
Detta är mer eller mindre saxat ur religioner boken:
Mahktah är mörkrets härskarinna och tirakernas moder. Då Mahktah är mörkret och mörkret var i begynnelsen så är Mahktah detsamma som begynnelsen och slutet.

Den informationen har inspirerat mig i min planering av mörkerkampanjen, tanken här är (efter att ha skummat igenom Ymirs mörker) att Mahktah är en sorts mörkrets förädare med egen agenda, Mahktah är en del av mörkret och är som starkast under mörkret, Mahktah är i mitt mundana ingen gud i den bemärkelsen.
Så tirakerna skapades tidigare för att användas som ett instrument under mörkret, Mahktahs mål är att få ett slut på mörkret.

//

Jag kommer skriva mer om dessa tankar under helgen (hoppas jag) där det kommer att framgå mycket mera, men först ska jag läsa på om en massa sparade inlägg som jag har på datorn vilka behandlar: Mörkret, skugglandet och demoner i mundana.
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Re: Tirakerna - mina tankar och idéer [spoiler]

Herr Persson said:
Fahnen said:
Det är alltid lika kul med trådar om tiraker. Jag skrev ju för länge sedan att jag skulle posta mina tanker om tiraker men det blev inget för jag trodde det inlägget (skrev det i word) försvunnit från min dator fram tills precis nyss. Med en liten uppdatering och korr så kan jag posta det, om du är intresserad :gremsmile:. Men nåja, vidare om ditt inlägg.

Det finns två saker jag finner lite lustiga (dock inte felaktiga). Dels är det tanken om tiraker som individualister och dels är det tanken om varför de skapades. Jag uppfattar att tirakmodulen säger annorlunda om individualism och om tirakernas ålder så säger den väldigt annorlunda. I mitt mundana är tiraker oerhört präglade på kollektivet och de lever och verkar för stammens bästa - inte personens. I ett tirakiskt samhälle värderas individer efter hur mycket den bidrar till kollektivet och stammen går före allt. Att dö i strid för sin stam är det absolut bästa sättet att dö på för en tirak. Sedan tänker jag mig tirakerna som ett utav mundanas äldsta moderna folk (fin formulering va? ;), tirakmodulen säger ju rent ut att tiraker är äldre än människor och antyder att de ev skulle kunna ha funnits längre än både alver och dvärgar. Människor är väldigt nya i mundana, de har bara funnits i sisådär 2-3 eoner.

Nu är det där ju min uppfattning men skillnaderna får mig nyfiken på hur du tänkte på de här två grejerna. Så berätta! :gremsmile:
För det första, posta hemskt dundergärna ett inlägg om dina tirakertankar. (gärna innan 20.00 när jag åker till jobbet :gremcool: )

Om individualism

Tanken var att illustrera att marnakhtirakerna är med individualistisk än Bazirk och Frakktiraker eftersom de tappat mycket av sin kulturella identitet. Jag har en del tankar om att Marnakhers Mahktahdyrkan är lite annorlunda än övriga tirakers, precis som Bazirk lyfter fram skapelsebilden att tiraker är av vattnets element.
Jag kanske har utryckt mig felaktigt men tanken var inte att marnakher är individualister utan mer individualistisk än andra tiraker. Här har den mänskliga påverkar haft stor roll eftersom marnakher t.ex. bildar familjer och inte har samma styrka i sin stamsyn.

Om Mahktah (min älskling) och skapelsen av hennes barn
Detta är mer eller mindre saxat ur religioner boken:
Mahktah är mörkrets härskarinna och tirakernas moder. Då Mahktah är mörkret och mörkret var i begynnelsen så är Mahktah detsamma som begynnelsen och slutet.

Den informationen har inspirerat mig i min planering av mörkerkampanjen, tanken här är (efter att ha skummat igenom Ymirs mörker) att Mahktah är en sorts mörkrets förädare med egen agenda, Mahktah är en del av mörkret och är som starkast under mörkret, Mahktah är i mitt mundana ingen gud i den bemärkelsen.
Så tirakerna skapades tidigare för att användas som ett instrument under mörkret, Mahktahs mål är att få ett slut på mörkret.

//

Jag kommer skriva mer om dessa tankar under helgen (hoppas jag) där det kommer att framgå mycket mera, men först ska jag läsa på om en massa sparade inlägg som jag har på datorn vilka behandlar: Mörkret, skugglandet och demoner i mundana.
Aha, jag uppfattade att tirakerna som helhet var individualistiska. Att manarkh är mer individualister än bazirk och frakk är något jag själv kör på så då har jag inget mer att säga om den saken.

Intressanta tankar om mahktah, de skiljer sig mot mina egna ganska mycket. Du får se dem när jag postar mitt inlägg, som jag tyvärr inte kommer hinna posta förrens tidigast imorgon skulle jag tro. Det verkar vara grundtexten som är sparad, inte det färdiga inlägget - jag ska tag i det där senare inatt.

Åh förresten, det är inte Ymirs mörker utan Ymirs och mitt mörker. Jag var med och hittade på det! Jag har ircloggar som bevis! ;D
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: Tirakerna - mina tankar och idéer [spoiler]

Sorry, benämningen "Ymirs mörker" känns väldigt etablerat men det är givetvis felaktigt. Redigerar grundinlägget och adderar ditt namn där. Äras skall de som äras bör!

Det går inte att ändra längre men.

Det var Ymir och Fahnen som kom på tortillamörkret
Let it be told from Duval to Tibara!
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Ser bra ut, men är det inte lite overkill att dra lagresonemang tillbaka till Ramora? Borde inte konstaterandet att "de är inte människor, och tillhör ett folk av som mördare, plundrare, tjuvar, rövare, pirater och slavhandlare" räcka som resonemang för att ursäkta de flesta lagkrav?

Att Asharinas språk (särskilt), religioner (jordmodern, Dibuk), seder och kultur (t.ex. liknande musik, inställning till eggvapen inom kyrkan) snarare tycks baseras på de jargiska flyktingarna som vällde in under Reningen kan ju också betänkas borde ju också minska hela Ramora-grejjen. Soldarn grundades ju av jargier, och Västmark är ju en utbrytare därifrån... Har dock ganska dålig koll på Asharinas historia, så jag kan vara ute och cykla.

Sedan låter dina lagar mer som sociala konstateranden än lagar, speciellt nr 2 som inte är en lag över huvud taget, och jag tycker att du kan låta dem vara det; jag tycker att det är intressantare med diskriminering som utförs konsekvent för att den anses korrekt, och inte för att det finns stöd för den i lagen; det är ju självklart att människor alltid är mer värda än tiraker! T.ex. äktenskap mellan tirak och människa har väl väldigt få över huvud taget tänkt på; tiraker är väl inte gudaktiga nog för att ingå äktenskap över huvud taget (vilket kan vara roligt att kommentera; om tirakiska äktenskap helt enkelt inte finns i legal mening)!

Annars finns/fanns väl lagar om vilka arbeten som fick innehas av tiraker, och vilka ämbeten.

I övrigt håller jag med Fahnen.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Underskatta inte mitt superminne. Jag -kan- ha fel här, men:

Människorna, officiellt, skapades ur de fyra(fem?) elementen i slutet av den föregående eonen. Detta sägs rakt ut i L&H. Jag hatar det, but still, it's a fact. Mänskligheten är alltså lite mer än en eon gammal.

Tirakerna är yngre som släkte än dvärgarna och alverna. Detta framgår, vad jag vet, både i L&H och Drakar. De tycks ha uppstått för att battla Mörkret somehow, relativt nyligen i historien, men innan människan.

Kör man med vårt Mörkerkoncept är ju detta delvis irrelevant dock, eftersom alverna kommer från Antichton och inte är del av Mundanas skapelse. Det var nog inte många eoner sedan de anlände; jag skulle spontant säga att både dvärgarna och tirakerna är äldre på Mundana, om jag får bestämma. Detsamma gäller i stort sett alla djurfolk och i synnerhet kamorferna, gorgonerna och sagitaurerna, som verkar vara Mundanas Old Ones rent allmänt.

- Ymir, nästan säker på
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Ymir: Du har rätt, förutom att de endast skapades ur geo och hydrotropi, under första halvan av förra eonen. :gremsmile:

Dvärgarna fanns långt innan Mörkret, och alverna kom flygande från stjärnorna.

EDITED: Fixade aspekterna
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Mundanas kronologi

Bored Now, let's kolla eonerna i Drakar. De tidigare eonerna är mest applicerbara på det officiella Mundana eftersom peripetierna med mitt och Fahnens mörkerkoncept uppstår först iochmed att Nemesis drar med sig Antichton ur Mundanas sols omloppsbana, men jag tänker ändå köra med de officiella eonerna som nån slags geologiska tidsepoker av odefinierad längd.

Mundanas deep time:

Eon 0: Drömtiden: de äldsta gudarnas, demonernas, naturandarnas och drakarnas medvetanden uppstår

Första eonen - Elementens tidsålder: elementarer uppstår, drakarna tar fysisk form

Andra eonen - Drakarnas tidsålder: det verkar som att drakarna är de enda intelligenta, fullt köttsliga varelserna åtminstone i början av eonen. Jag skulle spontant säga att kamorferna uppstod under dess senare hälft.

Tredje eonen - Reptilernas tidsålder: kamorferna blomstrade under början av denna eon, mot slutet hade ödlefolket tagit över deras välde. Också andra raser fanns under denna tid, men det framgår inte i modulen vilka. Sagitaurerna? Kanske är de alla utdöda?
Mitt Mundana: kamorferna börjar bygga sin högkultur

Fjärde eonen - Den stora isens tidsålder: div. köldvarelser ska visst ha levt under den här eran...dvs Odjuren och...ja, jag vet inte?
Mitt Mundana: Kamorfernas högkultur blomstrar i tropikerna och i termotropiska fält.

Femte eonen - De stora havens tidsålder: melusinerna, coomarorna och andra vattenfolk (sannolikt nu utdöda) frodas.
Mitt Mundana: Kamorfernas välde faller, Ödlefolket tar över, och är den primära civilisationen i världen när dvärgarna och tirakerna börjar utveckla jordbruk och samhällen. De äldre raserna vid denna tid har sannolikt nån form av kontakt med Antichton.

Sjätte eonen - De majestätiska bergens och lufthavens tidsålder: alverna och dvärgarna uppstod i denna era enligt Drakar.
Mitt Mundana: dvärgarna och tirakerna har bronsålderssamhällen, människan har nog bondestenålder eller rentav små bronsåldersamhällen här och var; de första mänskliga städerna uppstår iaf (inget fancy, tänk Çatalhöyük). Kamorferna plottar för att återta makten över jorden, men råkar i förödande krig mot gorgonernas civilisation; de ödelägger basically varandra. Täta kontakter mellan Mundana och Antichton via feta high fantasy-bronsålders-mumbojumbo-eterseglare.

Sjunde eonen - De förtärande skuggornas tidsålder: Tirakerna uppstod under denna eon enligt Drakar.
Mitt Mundana: Det känns spontant som att namnet gör gällande att något speciellt inträffade, så låt oss ponera att Antichton slets bort från Mundana under föregående era, och att peripetierna börjar med den sjunde eonen, iochmed att Antichton återvänder. De första vågorna av alviska flyktingar nådde isåfall Mundana redan under förra eonen, medan mycket av alla högkulturer Mundanas olika folk byggt ödeläggs i det första Mörkret. (Detta förklarar varför tex människorna och tirakerna, som kämpade hårt mot Mörkret, bara har bronsålder även trettiotusen år senare). Skugglandet uppstår ur mötet mellan Mundanas och Antichtons drömriken. Med skugglandet kommer varelser som tomtarna och andra skitskumma folk. Förmodligen var det också nu som drakarna rövknullade de äldre raserna genom att skapa en fördämning för Mundanas magiflöde; dels för att hämma Antichtons inflytande och makt, dels för att passivisera kamorferna, gorgonerna och andra inflytanden som försökte underminera Mundanas yngre släkten. Kanske kunde drakarna bara uppbåda kraft nog att göra detta tack vare att Skugglandet med dess råa, drömska kraft hade bildats?

Åttonde eonen - De stora ödemarkernas tidsålder: Vandöda härskade över stora delar av jorden, enligt Drakar.
Mitt Mundana: ersätt 'vandöda' med urskuggor och annat roligt bös (fast okej, de är ju vandöda, rent tekniskt...). De lyckades aldrig få slutligt fotfäste dock, och förvisades lagom till:

Nionde eonen - Ljusets och undrens tidsålder: Det är mest lite randombös som händer här i Drakar, läs själva.
Mitt Mundana: Den första riktiga återhämtningen efter krigen mot Antichtons varelser? Sagitaurerna kanske hade en högkultur som föll vid denna tid, varvid de tog på sig att lära upp de yngre släktena, vilket ledde till:

Tionde eonen - De stora skogarnas tidsålder: Djurfolken blomstrade, människosläktet uppstod.
Mitt Mundana: Mänskliga och tirakiska bronsålderscivilisationer, dvärgarna har förmodligen järn, kamorferna, sagitaurerna etc har förstås awesomenessmetaller av olika slag, men delar inte med sig. Minotaurerna, kentaurerna etc är nog inte teknologiskt avancerade så mycket som talrika, men de dominerar många delar av Mundana, och uppnår ändå en hel del kulturella och teknologiska bedrifter, får man förmoda. Sagitaurerna drar sig undan, nu när deras värv är fullbordat.

Elfte eonen - Människornas tidsålder: go figure. Misslorna anländer till Mundana.

Heh. Om varje officiell eon är tiotusen år, gör detta att de äldsta nu levande kamorferna borde kunna vara nästan 100 000 år gamla. Jag tror spontant att jag kommer köra på en något mer kondenserad tidslinje; säg att kamorfernas civilisation red ut istiden i tropikerna och i feta, termotropiska magibubblor, och att deras högkultur föll för ödlefolket först under den sjätte eonen. Då behöver kamorfer 'bara' vara typ 50-60.000 år för att ha varit med in the good old days. :gremsmirk: Mm, jag lägger det till tidslinjen ovan nu.

Jag vet inte riktigt var insektoiderna och arachniderna bör höra hemma...förslag?

Lite tankar iaf.

- Ymir, nästan säker på
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Re: Mundanas kronologi

Jaha, okej jag är överbevisad. Men i tiraker på sidan 6 så står det ungefär "mycket talar för att tiraker kan vara äldre än både alver och dvärgar" (inte exakt så men det är innebörden), men så kommer Drakar och smäller en i ansiktet om hur det är. Det är både tråkigt och dåligt. Enligt mig är den där meningen (eller om det var två) i Mörkrets Döttrar bättre än all fakta i Drakar. Jag måste ha glömt den där biten i drakar för jag förvånas över hur dålig och tråkig den är. Överlag tycker jag den mer eller mindre förstör - innan var ju mundanas historia en "ob-historia" som jag tror en författare kallade den i Eon 2 Deluxe men nu den mycket kortare.

Men angående insektoider så måste de vara gamla. Officiellt sett fanns när ödlemännen hade sin högkultur i och med att de slog ihjäl varandra. Ödlemännen använde ju hightech-vapen mot insektoiderna. Gällande det mörkerkoncept som vi skapade så är antagligen insektoiderna gamla. Exakt hur gamla de är svårt att säga men eftersom de minns inte bara ett mörker utan flera i sina nedärvda kollektiva medvetanden så måste de ju hängt på Mundana i minst sisådär 30 000 - 40 000 år eller något. Angående arachanider så tror jag nog de uppstod nästan samtidigt som insektoiderna. En grej ifrån Warcraft-världen som jag tycker är kul är att Silithids och Nerubians egentligen är samma folk men blev åtskilda och därför utvecklas olika (det ena folket ser ut som skalbagge-trollslända-bönsyrse-... kort sagt insekter medan det andra folket är klart spindellika). Men nu är jag något svag för sådana koncept där en gemensam förfader utvecklas till två arter - jag menar jag blir nästan ledsen för den enda nu levande arten i släktet homo är homo sapiens sapiens :gremwink:.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Regmolar said:
Ser bra ut, men är det inte lite overkill att dra lagresonemang tillbaka till Ramora? Borde inte konstaterandet att "de är inte människor, och tillhör ett folk av som mördare, plundrare, tjuvar, rövare, pirater och slavhandlare" räcka som resonemang för att ursäkta de flesta lagkrav?

Att Asharinas språk (särskilt), religioner (jordmodern, Dibuk), seder och kultur (t.ex. liknande musik, inställning till eggvapen inom kyrkan) snarare tycks baseras på de jargiska flyktingarna som vällde in under Reningen kan ju också betänkas borde ju också minska hela Ramora-grejjen. Soldarn grundades ju av jargier, och Västmark är ju en utbrytare därifrån... Har dock ganska dålig koll på Asharinas historia, så jag kan vara ute och cykla.

Sedan låter dina lagar mer som sociala konstateranden än lagar, speciellt nr 2 som inte är en lag över huvud taget, och jag tycker att du kan låta dem vara det; jag tycker att det är intressantare med diskriminering som utförs konsekvent för att den anses korrekt, och inte för att det finns stöd för den i lagen; det är ju självklart att människor alltid är mer värda än tiraker! T.ex. äktenskap mellan tirak och människa har väl väldigt få över huvud taget tänkt på; tiraker är väl inte gudaktiga nog för att ingå äktenskap över huvud taget (vilket kan vara roligt att kommentera; om tirakiska äktenskap helt enkelt inte finns i legal mening)!

Annars finns/fanns väl lagar om vilka arbeten som fick innehas av tiraker, och vilka ämbeten.

I övrigt håller jag med Fahnen.

Om Ramora: Min tanke om Ramora parallellen är att folk hämtar stöd för sina teser genom mer eller mindre historiskt korrekta fenomen. I mitt mundana känner folk med någon form av respektabel bildning till Ramoras existens, man har allmänt dålig koll på dess historia etc men det faktum att Ramora bildades och att "ramorianerna" jagade ut Tirakerna till havet ses med stolthet. Västmarker/Solder skulle kunna hämta stöd för olika beslut ur sin jargiska börd men min bild är att Ramora är deras "colonan" där agitatorer i landet argumenterar för att vi ska föra vårt rike mot det bättre, se på Ramora jarajarjajajra osv. Kort sagt så motiverar man med Ramora för att Ramora fanns där förr och det är en av de få häftiga saker det landets folk kan lyfta fram hos sig själva, särskilt eftersom västmark och Soldarn är typ mundanas looserländer.
Lagarna speglar ju hur samhället ser men de kan också motiveras utefter rikets historia, det är alltså något sådant jag tänkte mig här.

-------------------------

I övrigt har ni några idéer på vad jag kan lägga till utifrån era tankar om tiraker som ni lagt till i er värld?

------------------------

Någon (Ymir, Fahnen kän er träffade) som tänkt ut något saftigt om Mahktah och Mahktahs roll i mörkret? När man läser om religionen och "skapelsen" så får man onekligen en bild av att Mahktah var en gud som agerade under mörkret vilket mer eller mindre är omöjligt antar jag? Nu är klockan 06:20 och jag har kommit hem ifrån jobbet så jag kan cykla lite nu men är det inte så iaf enligt officella mörkret att gudarna är "pacificerade" under mörkrets period?


// Hoppas tråden utvecklar sig till fortsatta intressanta samtal. Har ni otur får ni se ett Mahktah och mörket inlägg imorgon. :gremsmile:


God morgon! Önskar herr Persson som nu tar med sig tiraker boken för att älska med en sista stund (cirka 4min alltså) innan han somnar.
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Tirakerna - Fahnens tankar och idéer (mastodont)

Jag använder mig själv tyvärr inte speciellt ofta av tiraker och under mina snart sju år som eonspelare har antalet tirakiska karaktärer kunnat räknas på ena handen. Jag har dock i de senaste mötena med tiraker givit små antydningar och pekningar mot att tiraker är så mycket mer än vilda bestar (vilket rollpersonerna, och i viss men mindre mån även spelarna, tror). Snart kommer tiraker att utgöra ett permanent (åtminstone för en tid) inslag i slpgruppen som följer rollpersonerna. Jag tänker berätta allt om mina tiraker för er och vi börjar vid tirakiska underraser. Jag reserverar mig mot felstavade namn då jag inte har tirakmodulen till hands och kan se hur namnen ska stavas. Jag kan också varna för att min bild av tiraker inte är riktig färdigspikad ännu och innehåller vissa små konstigheter. Därtill så skiljer sig inte alla mina idéer från tirakmodulens och en del saker är bara upprepningar av vad som står i den. Den här texten fokuserar främst på tiraker som lever i stamsamhällen. Så kan jag ju nämna direkt att gällande det tirakiska folkets ålder jag kör på det som står på sidan 6 i tirakmodulen och inte den där urtrista faktatexten ifrån Drakar.

Jag tycker att det här med att alla tiraker antingen är raserna frakk, bazirk eller manarkh är löjligt. Det står ju dessutom i tirakmodulen att det finns tiraker som inte tillhör de tre ovan nämnda släkten utan kort och gott är tiraker. Jag tycker den här biten om tiraker bara är konstig och krånglig och ologisk. Istället så använder jag dem som tirakernas egna ord för att beskriva hur tirakerna lever. Tex kan manarkh betyda typ ”Den som lever med andra (folk)” frakk ”nomad” och bazirk ”sjöfarare” men det här är inte heller något jag är riktigt klar över. Antagligen är dessa ord så pass gamla att de över tiden kortas ned med tiden men de tirakiska folken känner till innebörden.
Angående olika typer av tiraker, underarter eller vad man ska kalla dem, så finns det såklart det med. Det vore konstigt om ett av Mundanas äldsta och mest spridda släkten vore totalt homogena språkligt, kulturellt och etniskt. Jag har dock en idé om att klassificeringen har med att göra varifrån tirakerna kommer rent geografiskt. Men inte heller här är jag riktigt klar över hur den funkar men den kommer förhoppningsvis att vara bättre än den nuvarande med bazirk/frakk/manarkh/övriga. Dock är tirakerna trots sin stora spridning förvånansvärt homogena, tex talar de språk som stammar från ursakhra, de flesta dyrkar mahktah och har shamanistisk religion samt har matriarkiska samhällsordningar men såklart med variationer och olikheter. Dock påstår jag att tiraker är mer homogena än tex människor. Den största skillnaden mellan tiraker och tiraker är språket. De flesta stammar talar sin egen variant av sakhra och ibland förstår inte ens grannstammar varandras språk fullt ut, därav uppfinnandet av det gemensamma teckenspråket. Här skulle jag vilja berätta mer om mina olika typer av tiraker och vad som skiljer dem åt och vad som länkar dem samman mer detaljerat men jag är som sagt inte klar över detta och därtill är det här övergripande och generell text.

Angående de olika typer av tiraker som finns (gurd, tirak och trukh) är jag inte förtjust i den idén heller. Istället för att låta det vara i princip tre olika raser som lever tillsammans är tirakerna ett folk och ett släkte. Namnen gurd, tirak och trukh anger istället bara tirakens storlek och lynne. Att sedan gurder föder gurder och trukher föder trukher är naturligt eftersom man ärver egenskaper av sina föräldrar. Sedan tillkommer såklart sociala skillnader mellan grupperna, och vad som förväntas av dem. Den generella regeln kan sägas vara ungefär att eftersom tiraker uppskattar styrka och stor fysisk storlek tillskrivs stora starka individer andra positiva egenskaper medan små tiraker (gurder) negativa egenskaper såsom dumhet. Eftersom en gurd antas vara dum (av andra tiraker) så blir den också det eftersom den behandlas på ett sådant vis.


Jag antar att alla vet hur en tirak ser ut och ur de skiljer sig storleksmässigt, så jag bemödar mig inte med att beskriva detta. Generellt sett är tiraker större, starkare och tåligare än andra folk. Även gurder är starkare och tåligare än människor. Tiraker klarar i regel olika fysiska påfrestningar såsom kyla, gift, mat- och vattenbrist bättre än andra folk. På grund av att tiraker i så många generationer levt hårda liv i vildmarken kan de även tillgodogöra sig föda som är otjänlig hos de flesta andra folk, såsom rått kött, giftiga bär och växter samt mat som är lätt skämd. Tiraker behöver också mer föda än tex människor, men tack vare sina förmågor att kunna äta det mesta kan tiraker lever i områden som inte skulle hysa en större samling av andra folk. En vanlig missuppfattning är att tiraker äter en diet uteslutande bestående av kött, denna missuppfattning är vanligast bland människor. Den kommer av det faktum att tiraker har vassare tänder och en del till och med har betar. Sanningen är dock att tirakers diet till stor del är vegetarisk, även om animalisk föda är mer uppskattad.

Tiraker har större fertilitet än andra folk och kvinnorna blir lättare gravida. Tiraker föds i kull, i regel om 2-4 ungar men även större kullar förekommer är det väldigt ovanligt. Då och då föds tiraker ensamma vilket anses vara konstigt och inte sällan ett dåligt tecken. Tiraker är även mer okänsliga för inavel än andra folk. De kan föröka sig med sina halvsyskon utan större risk för negativa effekter av inavel. Det är en av anledningar till att tiraker sällan bryr sig om vem som är deras syskon på fädernet och också en förklaring till varför isolerade tirakstammar kan överleva. Tiraker kan föröka sig med sina halvsyskon både på fädernet och mödernet men att skaffa barn med sin bror (på mödernet, tiraker räknar inte sina fars barn som syskon annat än sina kullsyskon och om modern har flera kullar med samma man) anses olämpligt och konstigt, men det är sällan förbjudet.


Tiraker anklagas ofta för att vara korkade vilket inte är sant. Sant är dock att de är våldsammare och mer enkelspåriga än människor. Tirakisk sed påbjuder dessutom att man slåss om man är oense istället för att diskutera fram en lösning. Detta eftersom tiraker hyllar den starkes rätt och det är de starkaste som satt reglerna. En vanlig missuppfattning är dock att en stark men oerhört dum individ med lätthet kan nå en framstående position. Det är inte omöjligt att en korkad individ når makt men i regel blir dessa inte särskilt långvariga på sin post – eftersom tiraker lever ett utsatt liv har de inte råd med att låta sig styras en idiot.

En grundläggande grej i tirakisk mentalitet och kultur är matriarkatet. Alla tiraker hyllar sin moder. Ju äldre en kvinna är och ju fler barn hon har desto mer respekt och vördnad åtnjuter hon. Få tiraker skulle någonsin säga emot sin mor och ännu mindre sin mormor. Systrar åtnjuter viss makt över sina bröder och kan förbjuda honom olika saker. Att säga emot sina kvinnliga släktingar är något av ett tabu bland manliga tiraker och de som är allt för bångstyriga brukar straffas. Tiraker anser kvinnor mer värda än men och kvinnorna är de som har de högsta positionerna i stammen, med undantag för shamanen och krigsorganisationen. Kvinnor är förvisso välkomna att delta i krigståg men tiraker är öppna med att kvinnor är för värdefulla för att offras i krig, varpå den stora majoriteten av soldaterna är män. Men när kvinnor väl ingår bland krigarna brukar dessa ha mycket enklare att nå framstående positioner än männen. Det är inte heller ovanligt att kvinnor har större andel än männen i bytet vid plundring och sjöröveri. Men de högsta befälen brukar i regel vara män. Att tiraker anser kvinnor förmer än män leder till många kulturkrockar och missförstånd vid kontakt med andra folk. Tiraker utgår från att kvinnor i sällskapet är ledaren och vänder sig till henne först vilket skapar problem vid möte av folk från en patriarkal kultur. Många tiraker föraktar andra folk som behandlar kvinnor sämre än männen. Denna grundläggande syn på könen bidrar också till tirakers förakt mot dvärgar – vad de flesta tiraker vet finns inga dvärgiska kvinnor och ett folk utan kvinnor måste vara sämre än ett folk med kvinnor.

Tirakers känsla för lojalitet och heder är paradoxala. Tiraker är mycket lojala, ofta till döden, mot sin mor, sin familj, mot stammen och mot sina vänner. Att förråda någon ur dessa grupper är ett svårt brott mot Mahktahs bud. Men mot individer man inte har något band med har man inga skyldigheter. Det är inte på något vis fult att ljuga och lura främlingar bland tiraker. Det är inte heller fult att stjäla utan tirakers syn är att offret får skylla sig själv som inte vaktade sina ägodelar bättre eller så motiveras det av att den nye ägaren hade bättre användning av stöldgodset än den förre. Man får dock inte stjäla saker av sina vänner eller sin familj, även om de tirakiska samhällena saknar ofta uttalade regler mot att stjäla av vänner och familj så brukar sådant beteende betraktas som socialt oacceptabelt. Nästan alla tirakiska regler och lagar grundar sig i den starkes rätt, få handlingar betraktas som brott om de sker mot svagare individer då det inte ligger något fel i att behandla en svag individ illa.

Tiraker är av naturen aggressivare än de flesta andra folk och har därtill en större könsdrift. Detta leder till att tiraker är mer fysiska än andra folk. De flesta tirakiska känslor yttrar sig i fysiska handlingar. Blir en tirak arg klipper hon till föremålet för sin ilska, blir hon glad kramas hon. När tiraker möter en vän eller familjemedlemmar brukar de, speciellt om de inte träffats på länge, omfamna varandra och pussas. Även mer våldsamma hälsningshandlingar förekommer såsom att nypas, bitas eller slåss lite ”lätt” eftersom tiraker är starkare och hårdhäntare än andra folk kan det bli obehagligt för icke-tiraker att bli hälsade på på ett tirakiskt vis.

De flesta tiraker ogillar dessutom ensamhet. Detta tar sig uttryck i att tiraker gärna sover tätt samman. De flesta tiraker delar dessutom sängplats med minst en annan tirak, även under plundringståg. Man gör det mesta i par eller grupp. Att söka ensamhet brukar ses som ett tecken på sorg, eller att man är konstigt. Ett utav tirakernas hårdaste straff är uteslutning ur stammen och bli dömd till att leva ett liv i ensamhet, vilket är det flesta tiraker fruktar mest av allt. Tiraker är, tvärtemot många fördomar, ett kärleksfullt folk. Vänskap är mycket viktigt för tiraker och inget man tar lättvindigt på. Det enda som går före vännerna för en tirak är familjen och främst hennes barn. När tiraker känner stark vänskap till en annan individ kallar de inte sällan personen för saker såsom bror, syster eller moder. Att bli kallad familj av en tirak man inte har blodsband till är en stor heder. Givetvis tar sig tirakiska ömhetskänslor uttryck på ett tirakiskt vis och kan uppfattas konstigt och inte sällan brutalt bland andra folk.
Tiraker hyser dock sällan amorösa känslor för andra specifika individer, det vill säga kärlek. Ett talesätt som tydligt visar den tirakiska synen på kärleksförbindelser är ”kärlek varar för stunden, släktskap varar för evigt”. Om två tiraker förälskar sig i varandra tar det sig uttryck i stor ömhet gentemot varandra och, om de är av olika kön, inte förökar sig med någon annan. Dock lever de sällan ihop och tiraker saknar äktenskap.
Många folk har starka fördomar mot tiraker och negativ bild av tirakerna. En del rykten är faktiskt inte grundlösa. I regel diskrimineras i människosamhällen och accepteras överhuvudtaget inte i alviska och dvärgiska samhällen. Tiraker som lever bland människor hyser inte sällan en bitterhet över att de behandlas illa, eftersom de ändå inte förväntas uppföra sig hederligt så gör de inga försök att göra det heller. Såklart finns undantag och det finns tiraker som nått makt och status bland människor, men de är i klar minoritet. Tiraker är sällan individualister och alla är beredda att offra sig för stammens bästa. Intressant nog är tiraker som lever utanför tirakiska samhällen ofta lätt egoistiska och egocentriska. Detta kan komma sig av att eftersom ingen tänker på tiraken måste hon tänka på sig själv. I en stam finns alltid någon som bryr sig om en. Det de flesta tiraker räds mest är att inte få komma till Mahktah efter sin död. Det de räds näst mest är ensamhet.


Ett problem för andra folk vid stridigheter är att tiraker inte räds döden, tvärtom brukar tiraker närmst ha en dödslängtan. Ett annat problem är att tiraker inte flyr eller överger sina vänner. Att ta tirakiska krigsfångar är dumt eftersom dennes stamfränder kommer att återvända för att hämta henne, om de har möjlighet. Därtill är tiraker mer benägna att slå ihjäl sina fiender än att ta fångar, oavsett om fienden är en adlig krigare eller en loppbiten bondräng. Enligt tirakisk synsättet är döden än nåd eftersom den besegrade trots sin förlust kommer till Mahktah och det är bättre att vara död i mörkret än att leva som slav. Detta rimmar givetvis illa med andra folks syn på medlidande och nåd därför uppfattas tiraker som grymma när de bränt ner en hel by och dödat alla som bodde i den. Vidare finns flera skräckhistorier om hur tiraker våldtar vackra människokvinnor eller älvor. Dessa används mycket ofta för att skrämma unga, speciellt flickor, att hålla sig inne om nätterna (och inte springa iväg och träffa pojkar/flickor och skaffa sig oäktingar, jag vet inte om ni har tänkt på det men ett tydligt exempel på det här med att skrämma folk för att inte träffa (sexuella) partners finns ju någon Emil i Lönneberga-film där Krösa-Maja säger att man ska hålla sig inne när det är fullmåne och säger (ungefär) ”så därför gör man bäst i att hålla sig inne när det är månsken” och ger Lina en menande blick). Bland människor och alver är synen på tiraker som våldtäktsmän väldigt starkt befäst. Men sanningen är att den är tämligen felaktig, förvisso förkommer våldtäkter men när de tiraker våldtar så är det i regel män som råkar illa ut. Det vanligaste är att tirakiska män våldtar andra män för eftersom de konstant går runt med sexuell frustration och därtill har ett aggressivt sätt. Att våldta kvinnor är tabu, speciellt tirakiska kvinnor, men det förkommer det med. Tirakiska kvinnor våldtar sällan eftersom om de vill stilla sina lustar kan de vraka och välja samt få hur många män de vill. Att tiraker våldtar alver är extremt ovanligt, helt enkelt därför att tiraker anser alver så pass oattraktiva att tanken på samlag med dem är oerhört äcklande för en tirak (typ tänk er själva att ha sex med ett djur, ett lik eller ett barn), det samma gäller dvärgar och misslor. Att historier om tirakers våldtäkter av alver förekommer friskt beror mer på påhittade historier och smutskastning än fakta.

Dock är människor potentiella sexpartners eftersom människor luktar attraktivt men en vanlig fördom bland människor är att tirakiska män åtrår människokvinnor, detta kommer sig antagligen av att människor anser tirakkvinnor så hiskeligt fula men för en tirak är det precis tvärtom för det mesta. Människors brist på kroppshår, att kvinnorna låter sig bli hunsade av män samt människors ”mjuka” sexvanor är avtändande för tiraker. Precis som att människor kan tänka sig ha sex med människo-/missleliknande tiraker kan tiraker tänka sig ha sex med tirakliknande människor. Tiraker har en synnerligen liberal sexsyn där de enda förbuden är att våldta kvinnor och barn (främst tiraker), i övrigt får allt för sig och det finns inga sociala regler om vem man har det med (tex någon av samma kön eller väldigt unga sexpartners) eller var man har det. Tiraker har gärna sex offentligt, dels för det är upphetsande och därmed trevligt för de andra tirakerna men så vill tirakiska män gärna visa upp när de har sex med kvinnor för de andra männen. Det tirakiska samlaget är betydligt mer hårdhänt och fysiskt än andra folks. Det gäller att visa sig stark även i sänghalmen. Att som icke-tirak ha sex med tirak kan bli en obehaglig upplevelse som lämnar både blåmärken och andra sår.

Gällande tirakers inställning till främmande folk varierar den från stam till stam. De flesta är väldigt territoriella och uppskattar inte när andra folk inkräktar på deras områden paradoxalt nog är de flesta också nyfikna på andra folk men anser att de ska hålla sig borta ifrån tirakernas område utan istället mötas på ”neutral” mark men enn del stammar är närmst xenofobiska gentemot andra folk. De ser ner på tex alver, människor och dvärgar eftersom de är mindre, svagare och inte har tirakernas goda reproduktionsförmåga. Andra tiraker minns stridigheter mot andra folk långt bak i tiden och räknar dessa som sina fiender. Men en hel del tiraker skulle kunna tänka sig idka handel eller samarbeta med andra folk om de erbjöd göra det, problemet är att få folk vill befatta sig med tiraker överhuvudtaget. Att alla tiraker hatar dvärgar och alver är en vanlig missuppfattning. Eftersom tirakiska samhällen sällan uppmuntrar långsinthet brukar hat gentemot andra folk dö ut efter varje generation om inte det förs mer bränsle till elden. De flesta tiraker har inte ens sett alver eller dvärgar och vet egentligen inget om dem. En del stammar minns alver och dvärgar som mytomspunna fiender och är närmst farliga sagofigurer. Andra föraktar dem för deras ynklighet. När konflikter uppstår mellan tiraker och alver/dvärgar brukar dock tiraken inte vara den som börjat bråka.


Tiraker är ett utav Mundanas äldsta folkslag. De fanns på Mundana innan åtminstone människor och jag tror själv att de är äldre än både alver och dvärgar. Under historiens lopp har tiraker och tirakisk kultur nått både toppar och dalar. Tiraker har liksom andra folk haft högkulturer av olika slag. Dock är tirakernas historia dåligt känd bland människor. Detta beror delvis på tirakernas egna sätt att behandla sin historia (mer om det nedan) samt att få andra folk är intresserad av tirakisk historia. Därtill negligeras ofta tirakerna som släkte. Få folk erkänner tex att tiraker skulle vara förmögna att bilda egna riken. Mundana är dock rikt på tirakiska fornlämningar och en hel del av dem är kända även bland människor. Många av dessa lämningar efter tiraker återfinns dock på platser som sällan besöks av andra än tiraker och ibland inte ens det. De tirakiska fornlämningar som fanns där folk idag lever har gått samma öde till mötes som den mesta andra äldre bebyggelse – när nytt folk flyttat in har man rivit det gamla och byggt nytt på samma platser. Tiraker har även utsatts för systematisk utradering ur historien så skedde tex under Zargans folkmord av tirakerna i riket. Man lätt inte bara döda dem utan därtill förstörde man alla dokument som framställde tiraker positivt och för att legitimera en utrotning av tiraker bedrev man en lång smutskastningskampanj mot dem där tiraker utmålades som våldsamma, ohederliga och farliga bestar. Att tirakiska samhällen i dagsläget är mindre utvecklande än andra folks beror dels på att tiraker drabbades synnerligen hårt vid senaste mörkret. En annan stor orsak var att tirakerna fördrevs från de bördiga markerna och jagades till världens kanter av andra folk, främst människor. Därtill saknades starka ledare, en nödvändighet för att ena tiraker.

I senare historia är tirakerna främst kända för sina krigståg, de såkallade tirakkrigen. Utöver det första riktades krigen främst mot dvärgarna. Under det första tirakkriget anföll tirakerna i princip alla som kom i deras väg. Därtill lyckades de få alver och dvärgar att börja kriga med varandra genom lura alverna att dvärgarna höll på att starta ett nytt krig. Varför tirakerna plötsligt enades för att föra krig mot omgivande folk eller vem som låg bakom listen att få alver och dvärgar att kriga igen är okänt, liksom vem som ledde stammarna vid denna tid. I andra folks historieskrivning anges Manarkh, Bazirk och Frakk vara de som lett tirakerna vid tidpunkten för första kriget, vilket tirakerna själva ofta med en axelryckning förklarar som missförstånd. Efter att till en början ha varit mycket framgångsrika förlorade tirakerna i slutändan kriget.
Det andra tirakkriget startades av dvärgar. Dessa anföll den tirakiska bosättningen Kiaz då de ville komma åt de tirakiska gruvorna. Kriget blev ett misslyckande för dvärgarna, mycket tack vare tirakernas ledare binderakken Thaar och shamanen Nifel Hålöga. Att tirakerna lyckades marschera ostört genom människoriken kan te sig som ett mysterium. Man får då betänka att de flesta riken är tämligen glesbefolkade (vi känner alla till Mundanas fuckade demografi…) och de flesta människors reaktion på att tusentals beväpnade tiraker rörde sig mot dem var att fly till närmsta borg, bomma igen porten och hoppas tirakerna skulle dra vidare istället för att anfalla dem. En del makthavare, främst i Jargien, gick så långt att de gjorde uppgörelser med tirakerna i utbyte mot att tirakerna fick fri lejd genom området skulle de inte anfalla människor, en del gick till och med så långt att de lät tirakerna köpa vapen av dem – något som bidrog till frostiga relationer med dvärgarna. Intressant nog höll merparten av tirakerna sin del av avtalet och någon storskalig plundring av människobosättningar förekom inte.
En nagel i ögat för dvärgarna är att kriget till stor del avgjordes av att tirakerna ledsnade på att belägra dvärgfästen och istället återvände hem.
Det tredje tirakkriget startades av tirakerna och blev för dem ett stort misslyckande. De förlorade de områden som de vunnit i andra tirakkriget. Intressant nog dök Thaar, vilken antagits vara, och rimligen borde ha varit, död, upp och enade återigen stammarna. Kriget slutade ändock med ett tirakisk misslyckande. Det var också senaste gången tirakerna enades storskaligt för att föra krig.

Gällande tirakiska influenser så tänker jag mig att de faktiskt sträcker sig mer än att tiraker betraktas som tjuvpack, rövare och mördare eller bestar och monster från vildmarken. Eftersom tiraker är så pass gamla lär de ha uppfunnit och uträttat en hel del saker. För att ge ett exempel så tänker jag mig att tirakerna faktiskt är de som först domesticerade hönan samt att tiraker från takalorr upprepade gånger gjort uppfinningar inom båtar och sjöfart som fått stor genomslagskraft hos främst människor. Få vill dock erkänna att tiraker som upphovsmän och ger hellre erkännandet till en annan människa.


Tirakerna nedtecknar inte sin historia. En gång i forntiden hade de ett eget och allmänt spritt skriftspråk men av någon anledning gick det förlorat och i dagsläget saknar tirakerna ett eget skriftspråk, åtminstone vad man känner till. Här och var återfinns inskriptioner på sahkra men ingen har hittills lyckats tyda dem. Ett annat stort problem för folk är tirakernas tidsangivelser. Då tirakerna inte räknar år och för kortare tidsangivelser räknar månvarv använder de betydligt mer oprecisa tidsangivelser såsom ”När Thaar var binderakk” eller ”När de första trollen vandrade i skogen”. Sedan är tirakerna föga intresserad utav olika bedrifter de utfört såsom upprättande av städer, riken eller kunskap de var först med att förvärva utan istället berättar man om forna drottningar, krig, hjältar och om tiden när Mahktah vandrade på Mundanas jord.

En annan grej som skiljer tiraker från mer civiliserade folk är att de inte håller så noga koll på vem som är deras förfäder mer en några generationer bakåt i tiden – alla tiraker är i slutändan ändå Mahktahs barn och någon finare förfader finns inte. I de fall där en tirak håller koll på sin släkt långt bakåt i tiden är det nästan uteslutande på moderns sida. Vem ens far är eller var är i regel helt ointressant för en tirak.


Det tirakiska samhället utgår ifrån familjen. Med familj menas i regel en äldre tirakkvinna, hennes systrar samt deras döttrar och barnbarn. Familjen styrs i regel av den äldsta eller den starkaste kvinnan. Dessa brukar dela tält och leva samman hela livet. Söner tillhör alltid sin moders familj och det är lika vanligt att de bor med sin familj som att de har ett eget tält. Inte sällan delar tirakiska män tält med sina bröder och kusiner. Stammens styrs i sin tur av den starkaste kvinnan, kallad trokka. Hela det tirakiska samhället genomsyras av den starkes rätt och att kvinnan är överordnad männen. Trokkor regerar i regel med obegränsad makt men i vissa stammar återfinns styrande råd, vilka utgörs av stammens dugligaste medlemmar. Eftersom Mahkthatron påbjuder att den starkaste styr stammen hävdar dessa stammar istället kollektivets styrka. Tirakiska samhällen är strikt hierarkiska och baserar sig på godtyckligt på trokkans vilja samt familjens skicklighet inom områden såsom hantverk, jakt och strid. Lägst status i tirakernas samhälle har slavar vilka saknar alla former av rättigheter och får behandlas hur som helst utav sina ägare. Slavar utgörs utav de svagaste individerna eller sådana som hyser egenskaper vilka föraktas bland tiraker såsom sterilitet. En del tiraker håller slavar från andra folk, främst människor. I tirakmodulen (tror jag det är) står det att alviska och dvärgiska slavar inte hålls för att de hellre dör än slavar åt de ”underlägsna” tirakerna. Jag finner detta löjligt och opassande. Jag tror dock att det inte är lika ofta som tiraker får tillfälle att tillfångata dvärgar och alver.

Tirakiska samhällen saknar rättssäkerhet och egentliga lagar. Vid en konflikt mellan två tiraker brukar det hela avgöras med en tvekamp och den som segrar anses ha rätt, den som förlorade saknar i regel rätt att hämnas utan tvingas foga sig i tvekampens utgång. Tiraker har en ”öga för öga”-mentalitet och praktiserar blodshämnd. Dock är man i regel mer försiktig med sina vedergällningar mot individer inom den egna stammen – att skada sina egna är dumt då det gynnar ens fiender. Tiraker har dock ett överutvecklat sinne för hämnd och när en tirak ska hämnas får den i regel med enkelt med sig stora delar av sin stam, och när det gäller att hämnas speciellt känsliga saker såsom ett barns död sluter oftast hela stammen upp bakom den som söker hämnd.

Tiraker livnär sig på väldigt olika saker. Den större delen lever i jägar- och samlarsamhällen i Mundanas vildmark. Tiraker som lever vid större vattendrag brukar ägna sig åt fiske i stor omfattning. Nästan alla tiraker som kommer åt ägnar sig dessutom åt plundring, även bosättningar som lever långt ifrån andra folk brukar ge sig ut på plundringståg. Generellt uppstår dessa plundringståg när stammen vuxit sig stor och man behöver mindre munnar att mätta, samtidigt är det en chans att vinna ära och rikedom för unga tiraker. Dessa plundringståg är oftast väldigt jobbiga för omgivande folk då tirakerna är mycket svåra att stoppa och rör sig i en terräng där de har fördel. Därtill är tirakerna mestadels aktiva nattetid vilket försvårar ytterligare att jaga ikapp och nedkämpa dem.
Få tiraker ägnar sig åt jordbruk, oftast därför att de lever i områden där marken inte lämpar sig för odling. Inte heller många stammar håller sig med någon form av boskap, men det är inte lika ovanligt som jordbruk. I de fall tiraker håller sig med djur rör det uteslutande om djur såsom grisar, getter och andra djur som är anpassningsbara och framförallt kan äta det mesta. De få gånger tiraker har tex kor är det i regel stöldgods som äts upp.

En vanlig missuppfattning är att alla tiraker som bor vid havet ägnar sig åt sjöröveri. De flesta stammar saknar faktiskt resurser att segla långväga utan har bara små fiskebåtar. Men de drar sig inte för att plundra fartyg som går på grund vid deras vatten och att bli strandsatt på en strand där det lever tiraker är ett av de sämsta områden man kan bli strandsatt på.

Tiraker sprider sig i regel genom att när en stam blir för stor vandrar delar av den iväg, mestadels män men även kvinnor. Dessa vandringar kan bli väldigt långa och farliga eftersom tirakerna måste röra sig genom andra folks riken. När de väl funnit ett lämpligt område brukar de göra våldsamt anspråk på platsen. Det finns ingen återvändo och de dör hellre. En del misslyckade migrationståg ombildas till härjarband eller legoknektförband.

Tiraker har även väl utvecklade ”sociala skyddsnät”. Tvärtemot vad tirakmodulen säger hävdar jag att tiraker i den mån de kan tar hand om sin gamla. Eftersom tiraker hyllar sin moder in absurdum så finns det ingen logik att en tirak skulle få fördriva sin moder bara för hon blev gammal. Jag tänker mig istället att äldre tiraker uppskattas eftersom de besitter stora kunskaper inom sitt värv. Få tiraker blir dock på grund av tirakernas hårda liv gamla och gamla tiraker betraktas som starka. Jag tänker mig även att tiraker tar väl hand om sina sjuka och handikappade, även fast det rimmar lite illa med tirakernas fascistiska ”den starkes rätt”. Eftersom tiraker gillar kroppsskador som uppstår vid fysisk kamp kan jag tänka mig att det är status bland tiraker att vara lemlästad efter strid. Den som vågar ge sig på fienden/bytet på ett sådant vis att det är fara för den egens säkerhet hyllas som modig, eftersom det finaste sättet att dö på bland tiraker är i strid. Istället för att fördriva denna individ blir den närmst hjälteförklarad. Jag tänker mig även att tiraker tar hand om de barn som föds handikappade. Tyvärr överlever sällan de tiraker som föds med allvarliga fysiska handikapp och många får problem i vuxen ålder eftersom de på grund av sina handikapp ofta har låg social status även om de faktiskt sällan trakasseras (det här behöver jag motivera men min tanke är här att ställa tirakernas ömhet mot människors systematiska mobbning, utfrysning och förakt av handikappade och därmed frågan om vem som egentligen är obildad, brutal och elak). Tiraker som föds med mentala handikapp tas oftast väl hand om helt enkelt för de anses vara barn och tiraker älskar sina barn. Att sätta ut sina barn i skogen är oförlåtligt, det är bättre att dö tillsammans med sina barn än att leva utan dem. Även om tirakisk uppfostran ofta är hård och väldigt fysisk är den sällan elak. Det är en moders plikt att visa sina barn stor ömhet och att vara grym mot sina barn är skamligt, även om man självklart måste lära dem att livet är grymt. (Den här biten är jag verkligen inte klar över utan min önskan är att försöka förena tirakernas fascistiska tendenser med värme och kärlek, vilket är knepigt att få till bra).

Så gott som alla tiraker dyrkar Mahktah, även de som konverterat till andra religioner. Inom Mahktah-dyrkan finns egentligen bara handfull regler och tabun. De främsta tabuna som finns är det mot demondyrkan och samröre med demoner samt det mot feghet. Vem som helst kan förenas med mörkret efter döden (dvs Mahktah) oavsett hur den sett ut eller levt sitt liv såvida personen inte befläckat sig med demondyrkan eller feghet. Mahktah påbjuder den starkes rätt väldigt väldigt mycket, och de flesta tirakstammar lever faktiskt inte upp till påbuden till 100 % utan är mer praktiska och anpassningsbara men de dyrkar ändå sin gudinna hängivet. Mahktah är främst en krigs- och fruktbarhetsgudinna. Enligt tirakiska tro kan inte enskilda tiraker kontakta Mahktah, med undantag för shamaner, utan böner måste ske kollektivt. Det vanligaste sättet att visa sin vördnad inför Mahktah och be henne skänka mod, styrka och fruktbarhet är att ställa till med en stor fest. Beroende på exakt vad man ber om förekommer olika aktivteter såsom när man ber om mod är kamplekar vanligare emedan under fruktbarhetsfester är sexuella aktiviteter vanligare. Det är även viktigt att en shaman närvarar och ser till att allt går rätt till. Utan shamanen, som är Mahktahs språkrör och länk till sina dyrkare, kan inte tirakerna kontakta Mahktah eller Mahktah tirakerna.

Det förekommer nästan inga helgedomar bland tiraker. Det förkommer dock att tiraker tillverkar statyer av Mahktah som oftast porträtteras som en vacker, havande kvinna med en yxa i handen. Andra vanliga motiv är olika dwarkkas eller helt enkelt saker av symbolisk natur såsom fallossymboler eller kullar som ska väcka associationer till havande kvinnor. Grottmålningar och liknande är vanligt och dessa målningar visar ofta viktiga händelser i stammens historia liksom religiösa händelser och den tirakiska mytologin.

En intressant aspekt av tirakernas hängivenhet till Mahktah är när de konverterar till andra religioner. Tiraker är förhållandevis öppna för andra gudomar och anpassar sig lätt. Ett problem för missionärerna är dock att tiraker vägrar överge Mahktah utan hennes roll ändras så hon passar in med den nya religionen. Ett exempel är i Cermira där daak-präster med framgång konverterat tiraker till daaktro (detta trots att daak-kyrkan säger att tiraker är oheliga om jag inte missminner mig men det är något jag inte kör på själv) men där tiraker vägrat överge Mahktah utan givit henne en helgon- och eller undergudsroll samt envist kallar helgonen för ”dwarkkas”. Överlag är tiraker även toleranta mot andra religioner, såvida de inte är positiva till demoner så tillåts de på tirakiskt territorium.


Jag tror jag fick fram det jag ville. Om ni ser något ni tycker är konstigt så ifrågasätt gärna eftersom jag behöver få testa mina idéer och mina resonemang. Slutligen hoppas jag det här inlägget inte snor allt för mycket uppmärksamhet men det är ju iaf relevant till ämnet. :gremsmile:
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Tirakerna - Fahnens tankar och idéer (mastodont)

Väldigt välskrivet och välgenomtänkt - jag delar också din syn på det mesta rörande tirakerna. Skulle dock att tirakiskt kulturliv utvecklades - även om just den biten är ganska bra i modulen, vad jag minns. Som jag ser det lägger tirakerna stor vikt vid berättarkonst (ofta sjungs berättelserna fram, gärna improviserat), musik och dans, särskilt vissa instrument (främst horn och flöjter) har en närmast rituell betydelse. Att man möter Mahktah i extasen lär yttra sig både i strid, festligheter och sex. Dessutom tycker jag att man skall betona tirakernas uppriktighet och fördomsfrihet - hur man ärligt respekterar den starkes rätt även när det inte handlar om tiraker, och hur individer bemöts utifrån sina handlingar och kvaliteter snarare än sitt ursprung och sin historia. Sedan tycker jag gärna att man kan belysa skillnaderna mellan olika tirakstammar lite mer.

En kulturkrock mellan tiraker och andra folk lär ofta vara tirakernas lite oförstående syn på pengar (som jag ser det), och det festliga faktum att tirakerna väldigt gärna vill visa upp sin styrka så ofta som möjligt - gärna när det inte riktigt är nödvändigt eller passar sig. I ett barslagsmål räcker det antagligen inte med att bara brotta ned motståndaren eller putta undan honom, helst skall man slita huvudet av honom och höja sina bloddränkta nävar i luften i ett vrål. Dessutom kan tiraker ha svårt att "ta kritik" eller följa råd från personer som inte först har visat sig värdiga.

Hur ser du btw på tirakiska legoknektar? Är tirakerna beredda att slåss för pengar för en sak som inte angår dem? Är all strid ärofull?

/Hjalle, som också gärna vill ha sina tiraker ganska melankoliska och sorgsna, under allt annat.
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Re: Tirakerna - Fahnens tankar och idéer (mastodont)

Det verkar som om vi har samma synsätt på flera punkter. Av det du beskriver så är det ungefär vad jag tänkt. Själv missade att ta upp tirakernas kulturliv i mitt inlägg helt enkelt för jag glömde det. Angående kulturkrockar så tog du upp saker jag själv tänkt på nästan ordagrant

Tirakiska legoknektar tänker jag mig är en brokig skara tiraker som motiveras av olika saker. Ifrån utstötta, bittra individer som formar de mest bestialiska förbanden och tar ut sin bitterhet, frustration och missnöje med sina liv på allt och alla i sin väg till förband som kommer ifrån stammar som under mer frivilliga former (såsom de misslyckade kolonisterna jag nämnde) som har betydligt mer heder och lojalitet kvar och därför uppför sig bättre så att säga. I Cermira där tiraker är betydligt mer accepterade finns många tirakiska legosoldater och de tiraker som lever i och runt cermira som blir utstötta ifrån sina samhällen tas emot med relativt öppna armar i Cermira och blir därför inte lika bittra som på andra håll där de inte är välkomna någonstans. Överlag så tror jag att tirakiska legoförband egentligen är tragiska historier. Men all strid borde vara ärofylld så länge som man har chansen (tirakisk synsätt, människor och andra folk skulle säga risken) att dö. Så att slå ihjäl bönder som försvarar sig halvklass men desperat är ju inte lika bra som att slåss mot riddare till häst. Jag tror helt klart att tiraker kan slåss för saker som inte angår dem i utbyte mot pengar eller utrustning och föremål om de inte sysslar med pengar själva. En aspekt jag har hos tirakerna är dock att de kan tänka sig att slåss för saker som tilltalar dem helt utan ersättning just därför att strid är såpass ärofyllt. Jag tänker mig att människokvinna vars barn blivit mördare skulle kunna få mer sympati och stöd hos tiraker än andra människor tex.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: Tirakerna - Fahnens tankar och idéer (mastodon

Jag måste säga det Fahnen att din mastodont är rikligt uppskattat, verkligen ett gediget arbete. Ifall en Tiraker 2 bok blir på G (vilket borde bli till eftersom allt annat vore rasdiskriminering) så hoppas jag att neogames tillfrågar dig att ta huvudansvaret för boken.
Jag delar mer eller mindre alla dina idéer som du antecknat och kommer hejdlöst att sno dem.

Den tirakiska högkulturen
Med begränsad vetskap om västlandets historia så föreställer jag mig att en tirakisk högkultur blomstrade där flertalet eoner sedan, arkitekturen jag använt mig av i föreställningen av den tirakiska högkulturen är sydostasiatisk (tänk er gamla tempel i Siam, Singapore, Malaysia etc. Very cool if you ask me). En annan tanke jag har om den tirakiska högkulturen är att tirakerna tidigare såg styrkan i kollektivet och att (håll i er nu) tirakerna var de som ”uppfann” mundanas första demokratiska institution och var först med den typen av ordning. Jag tror däremot inte att man lyckades sprida de idealen vidare. Resterna man kan se ifrån tirakernas ”demokratiska arv” är den meritokrati som tirakerna har idag.

Här kommer lite till utav mina tankar, väldigt snabbt nedskrivet. Vad tycker ni?

Varför dog den tirakiska högkulturen?
Jag har ingen bra motivation till den stora samhällsförändringen som skedde tirakerna mer än det att hela samhället ändrades i och med mörkrets intåg, krig, förödelse, tirakerna hamnade över hela världen osv. Inspiration vad gäller uppfostran och mentalitet för tirakerna under högkulturen hämtar jag ifrån gamla sparta eftersom jag hittills i vardera fall inte känner till att någon tidigare kultur i mundana använt sig av sparta.

Jag har för mig att Ymir antytt att momolanska kulturen har hämnat sitt matriarkalia arv ifrån tirakerna, jag funderar här om även Radh-Kamra kan ha hämtat sitt arv ifrån tirakerna?
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Re: Tirakerna - Fahnens tankar och idéer (mastodon

Kul att se att det man gör bli uppskattat :gremsmile:

I mitt mundana så dog tirakiska högkulturer bort av flera anledning, ofta oberoende av varandra men de flesta tycks ha blivit krossade av andra folk. I mitt mundana försvann tex tirakriket i Krolim pga krig mot grannländerna samt att en katastrof (en jordbävning som släppte ut giftiga gaser ur marken) ledde till att huvudstaden med samhällets ledare försvann över en natt. Sakta men säkert fördrevs tirakerna till världens utkanter och i senaste mörkret så tog tiraker den hårdaste smällen och slogs tillbaka i den teknologiska och sociala utveckling och hade därmed en sämre språngbräda för att hävda sig mot andra folk.

Jag vet inte om momolans matriarkat stamma ifrån tirakerna men matriarkaten i respektive kulturer gör att de har goda diplomatiska förbindelser och det finns ju en rätt stor tirakisk minoritet i momolan. Det är iaf min uppfattning efter ha läst det lilla material som finns om momolan och tiraker. Enklast är väl Ymir tar och berättar lite kort om hur det ligger till.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: Tirakerna - Fahnens tankar och idéer (mastodon

Okej vad tror du om mina idéer om den tirakiska högkulturen? Funkar det eller låter det så radikalt att det direkt framstår som orealistiskt?
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Re: Tirakerna - Fahnens tankar och idéer (mastodon

Det står ju i L&H att tirakerna bidrog mycket till att stoppa det förra mörkret. Och iochmed det så verkar det rätt sannolikt att Tirakerna under den tiden hade en stark sammanhållning och kultur, kanske inte högkultur, men det är inte omöjligt.
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Re: Tirakerna - Fahnens tankar och idéer (mastodon

Jag tycker inte det är orealistiskt. Dessutom finner jag det häftigt att "den starkes rätt" går att tolka så annorlunda och använda kryphål i det att man får till demokratier istället för fascistiskt totalitära och andra former odemokratiska samhällen. Eftersom tirakerna har hängt med ett tag finner jag även placeringen i västlanden rimlig, dock så är jag osäker på om inte ödlefolk bodde där men det ena behöver inte utesluta det andra. Som Telephalsion påpekade så stod ju den tirakiska kulturen betydligt högre bara föra eonen eftersom de hade flertalet olika riken, där det enda jag kommer ihåg är Ragnash i Krolimbergen samt de som tiraker som bodde i Zargan och i princip hade ett eget rike på berenholtz (tror jag det var). Så det är ju orimligare att tiraker inte haft högkultur någon gång och väldigt olika styre genom historien. Det enda som löpt som en röd tråd för mina tiraker är att de större delen av tiden (dock inte 100%) levt i matriarkat.
 
Top