Dvala
Vid en global temperaturhöjning på sex grader dör 95% av jordens arter.
Vid en inre temperatursänkning på tio grader, med rätt kemiska miljö, lever människor i en dvala.
Världen är öken och saltvatten. Det sägs att det var människornas synder som förgiftade henne och försatte hennes gröna rikedom ligger i dvala. Människorna sover också, i kalla tuber av glas och metall, under jorden. Generationer har fört en tynande tillvaro i underjordens skydd, med syntetföda som utvinns oändligt sakta ur den arma jorden. Men framförallt så sover de, för att spara den energi som finns.
Allt liv därute är inte borta. Nya tidens ekosystem rör sig i haven och skogarna, och överlevare från förr har klamrat sig fast vid gamla samhällen och kämpar frenetiskt för att vinna näring och resurser, bit för bit.
Du och dina kamrater är de få som lämnat tuberna. Det är upp till er att förstå vad som har hänt, inte bara med era sinnen, utan med era hjärtan. Människornas reservat kommer inte att kunna erövras. Endast genom att lämna sin lust till erövring, girighet, lättja och frosseri, och leva i ödmjukhet och kärlek till jorden så kommer ett nytt hopp om liv kunna byggas. Då människans förståelse vaknar ur sin dvala så kommer mänskligheten få vakna ur sin dvala, och så småningom så kommer kanske den gamla jorden vakna. I små glimtar så kommer kanske forntidens rikedom att vakna. Det är en rikedom som forntidens människor hade i överskott, men som de inte hade vett att värdesätta.
Men det är svårt. Moder jord ska veta att det är svårt när man är hungrig och rädd, och när man förhandlar med de som tvingats att döda för att överleva, när man längtar efter att få träffa sin familj igen, när man lockas att använda maskinerna mer än man absolut måste.
Du kommer att drivas till våld och erövring förr eller senare. Av hunger eller av de som lever på ytan.
Och du kommer att ångra det.
Dvala är ett rollspel om mänsklighet och mänskligheten, om synd och förnekelse, men också möjligheten till botgöring och insikt. Framförallt är det en kommentar på det liv och den politik vi faktiskt för idag.
Regelsystemet är baserat på rollpersonernas attityder, passioner och spärrar, och en vital del av spelet är reglerna för att investera i lokala Hopp om bättre, platser i miljön med potential att vårdas, samt lockelsen att suga resurserna ur dem. Rollpersonerna försöker hitta ett svar på frågan vad som är rätt tillvägagångssätt, men på frågan vad som är värt mest, marken eller vännerna, ger spelet inget svar.