Nekromanti Tjejer och rollspelshobbyn

DarkMystic

Swordsman
Varför skulle man vilja bara ha mer tjejer? Själv vill jag se mer folk överhuvudtaget in i hobbyn för att göra den bredare. Man behöver inte "sluta" göra traditionella rollspel, det behövs bara göra fler.

Rollspels utbudet behöver och kommer bli större, ju större utbud av varor det finns ju fler olika människor kommer dras till hobbyn.

krank

Går ondskans ärenden
Ååååååååh vad du har RÄTT, Rising!

För att illustrera din poäng vill jag gärna länka till en tråd på Sveroks forum:

mermaidBarbie söker efter en dungeonmaster som kan introducera henne och hennes kompisgäng till rollspel. Gänget är blandat tjejer och killar. Observera hurdana svar hon får. De censurerade... Tja, du vet vad som står där, och du skrev det till mig i vrållådan, och just nu önskar jag att jag sparat det nånstans. För er andra: Låt oss säga att det inte riktigt var några barnvänliga grejer. Det snällaste man kan säga om dem är väl att det var av typen "kan bruden inte ta nå skämt, hö-hö".

(Och som kontrast; här söker hon efter samma sak här på wrnu. Jag tycker att det finns lite skillnad)

Kort sagt, om det är den typ av skit MermaidBarbie fick på Sverokforumet som möter tjejer som aktivt letar efter vår hobby, hur i helvete kan vi hoppas på att lyckas fånga de som inte aktivt letar?

krank

Går ondskans ärenden
DarkMystic said:
Man behöver inte "sluta" göra traditionella rollspel, det behövs bara göra fler.
Absolut. Och annorlunda. Det blir inte bredare av att man tillverkar fler exakt likadana rollspel, riktade till en exakt likadan publik...

MrG

Swashbuckler
Sollyx said:
för ärligt hur många spelare e intreserade av att ha en brud som tar med sina ungar på spelmötet? och barnvakt kan man inte få...
Vi har testat och kommit fram till att barn fram till typ halvåret inte är något större problem (beroende på hur lättstörda de är när de ammar), efter det så blir det mer och mer jobbigt att ha med dem till spelmöten. Men var är pappan? Hela vårt spelande bygger på att föräldrarna turas om att ha hand om barnen. Annars skulle jag aldrig komma iväg och rollspela.
Fast visserligen känner jag ett gäng som löst det med att träffas efter nattning och spela, det är ju också funkis om man bor nära (och jag har taktiskt flyttat till samma hörn av Göteborg :gremsmile: )

-Gunnar (snart slut på föräldraledigheten)

MrG

Swashbuckler
Rising said:
Jag tror att många tjejer skulle kunna lockas att spela rollspel om de bara slapp rollspelshobbyn. Om de slapp besöka rollspelsbutiker, rollspelskonvent och forum för rollspelare.
Fetmarkerade det jag inte instämmer i. Visserligen drar du en paralell med brädspelare på GothCon, men har du varit där? Det jag upplevt på konvent är att rollspel är den mest kvinnodominerad delen (sedan konventslajvande tog slut) och den mest inbjudande. Visst kan de dyka upp scenarion och spelledare som inte är så inbjudande till tjejer, men på de konvent som jag och min fru har spelat så har det hänt en gång av typ tjugo (vi undrade om spelledaren i fråga ens levt lika länge som min fru spelat rollspel). Jag har till och med träffat flera tjejer som det har varit inkörsporten till rollspel, de har hittat konventen via att det dräller av pojkar och testar sedan rollspel och fastnar.

-Gunnar (som behövde försvara konvent lite, känner annars väl igen historien om brädspelare och kvinnor, men där finns också undantag åt båda hållen)

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Sollyx said:
sedemera blev jag gravid altså har jag inte tid att åka iväg för att spela.
Låt karlsloken ta hand om ungen/ungarna (om någon karlslok finns med i bilden, vill säga).

Doctor_Hell

Veteran
tror det beror på en mängd olika aspekter

för det första så ses rollspel av allmänheten som något nördigt och kufiskt som bedrivs i mammas källare av män utan sexliv med tjocka glasögon och aspergers ...

Jag har haft nog problem att övertala mina manliga vänner att rollspel faktiskt är coolt och en riktigt trevlig hobby ...

tänk då en tjej på 15-18 år som e självmedveten tror någon att hon vill hänga med nördarna på en fredagkväll och käka chips och dricka cola i nåns mammas källare ?

och för dom tjejer som faktiskt vill det så kommer dom att uppleva en hobby som är ganska mansdominerad och undersyras av manliga iadeal och undertoner

se tex bara på pathfinder kvinnor gestaltas lättklädda med överdrivet stora vapen och stora bröst till trådsmala vältränade kroppar

det är skappat för pojkar och inte för flickor eller snarare skapat för gubbsjuka amerikanska män i 30 års åldern ..

hade en kompis flickvän som reagerade på att alla tjejer i d&d var lättklädda med mega tuttar och våp hela högen ... hon tyckte rolslpel var kvinnoförnedrande men sen var ju hon en historia för sig

med andra ord dom flesta rollspel är skrivna av män för män och tilltalar mäns behov

jag själv tycker det e jättebra med rollspelande tjejer och skulle gärna spela mer med tjejer om tillfälle gavs

jag tycker det blir en mer seriös och bättre stämmning när tjejer är med runt spelbordet och mycket av den manliga fjärt och sexhumorn läggs åt sidan för ett mer seriöst spelande ...

jag har genom åren spelat med 5 tjejer och 4 av dom var medtvingade flickvänner och 1 var med på eget bevåg men slutade spela med oss för att hon var den enda tjejen i gruppen samma att hon var 10-12 år yngre än oss andra och började ist spela med en kvinnlig sl óch med folk mer i sin ålder ....

tror många tjejer kan tröttna på det med att vara minoritet i en mansdominerad hobby , tjejer i spelgruppen kanske ofta blir förbisedda för sina manliga medspelares krav

tex killarna vill dugeon basha och tjejen vill spela karaktärsgestaltande hrmmm ja vi e 4 killar 1 tjej ja det e ju lättast att gå på majoritetens röst och dungeon basha . hennes behov blir åtsidosatta för killarnas

sen är många rollspelsgäng som heliga slutna ordnar där tillträde för utomstående är nästintill omöjligt endast några få lyckligt upphöjda får stråla sig i glansen från den upphöljde sl

där jag bor fanns det när jag växte upp 4 olika rollspelsgäng

ett som bestod av äldre killar 5-10 år äldre än mig som spelade gamla äventyrsspels oliak spel och inte var itnressarade av att hänga med oss snorungar

sen ett kompisgäng med ett år yngre killar än mig som spelade mutant chronicles

sen ett gäng med killar i min ålder som spelade eon

sen mitt gäng som spelade drakar och demoner

det var aldrig tal om att spela med någon annan grupp elelr umgås över gränserna trottsatt vi alla delade samma hobby utan alla höll sig på sin kant med sinna invanda vänner

folk undrar varför hobbyn dör ut jag säger det e pågrund av konservativa skitskallar som inte kan släppa in nytt blod

jag har tex lagt ut en tråd om att jag söker spelare i uddevalla med omnejd tror det är 36 persoenr som tittat på tråden är 100% säker på att iaf 2-3 personer som kikat på den bor i uddevalla trakten eller närliggande kommuner och sysslar med rollspel men endå inget svar

det är svårt nog som kille att få folk att spela med tänk då som ensamm tjej att försöka slå sig in på en mansdominerad arena och försöka hitta folk att spela med

MrG

Swashbuckler
krank said:
Jag har en massa idéer, men varje gång jag kommer med dem får jag höra att jag minsann vill komma och förändra bordsrollspel till nåt det inte är och grejer.
Men kolla vilka som ger dig kritiken... Är det inte ofta som det är samma som inte vill se friform och indie som rollspel.

Själva så har vi arrangerat rollspel för möhippor några gånger och det gör jag med samma friformstyp som jag arrangerar på konvent (har visserligen inte kört just det scenariot på konvent), det går hem och fungerar. Det har också resulterat i att de har beställt mer och just nu så skriver vi varianter som de ska kunna ta med hem och spela utan spelledare/arrangörer.

Har vi förändrat det bort från rollspel för att det ska passa tjejer? Nja, bara om du tycker att friformen som varit en del av rollspelshobbyn i dryga femton år åtminstone fortfarande inte är rollspel.

-Gunnar (som hejjar på krank, HEJJA!)

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Gurgeh said:
Men de flesta rollspelsgrupper startar med en grupp killar som slår sig ihop och börjar spela. Varför är det inte lika vanligt att en grupp tjejer gör likadant?
Av samma anledning som en grupp killar kan titta på film medan tjejer gör det två och två.

//EvilSpook

Dante

Staff member
EvilSpook said:
Av samma anledning som en grupp killar kan titta på film medan tjejer gör det två och två.
Tror folk fortfarande att det där stämmer?

rjonas

Hero
Doctor_Hell said:
se tex bara på pathfinder kvinnor gestaltas lättklädda med överdrivet stora vapen och stora bröst till trådsmala vältränade kroppar
Jag tror inte vackra kvinnor skrämmer bort kvinnor. Snarare tvärtom.

Vem skrev nåt om detta, för inte så länge sen? Jag får deja-vu.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Dante said:
EvilSpook said:
Kanske inte folk. Men som introvert nörd är jag vilse utan mina fördomar. :gremlaugh:

//EvilSpook

krank

Går ondskans ärenden
rjonas said:
Det finns säkert tjejer som inte blir bortskrämda. Men jag tror att det finns ganska många som tröttnat på att alltid i alla medier få se sina kroppar uppställda som fantasiobjekt för män.

rjonas

Hero
krank said:
Det finns säkert tjejer som inte blir bortskrämda. Men jag tror att det finns ganska många som tröttnat på att alltid i alla medier få se sina kroppar uppställda som fantasiobjekt för män.
Det kanske stämmer. Jag kan bara torrt konstatera att tjej- och damtidningarna alltid, varenda nummer, har samma omslagsmotiv. Det är nog ingen slump.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
krank said:
rjonas said:
Å andra sidan brukar män i rollspel avbildas enligt hyfsat ouppnåeliga ideal, också.

Sodivra

Champion
Dante said:
EvilSpook said:
Som någon som skrev en bloggpost om feminina och maskulina kvaliteter: Absolut tror folk på det, och det räcker med att folk tror på det för att det ska bli en könsroll, och utöva ett inflytande på människor.

Vare sig det har en predeterminerad, biologisk, essentialistisk bas eller inte.

Dante

Staff member
Arvidos said:
Som någon som skrev en bloggpost om feminina och maskulina kvaliteter: […]
Åh, du skrev en bloggpost! Då accepterar jag omedelbart dig som en auktoritet i ämnet.

:gremwink:

hakanlo

Hero
Sollyx said:
för ärligt hur många spelare e intreserade av att ha en brud som tar med sina ungar på spelmötet? och barnvakt kan man inte få...
...helt änkelt får vänta tills de är äldre innan hon kan lämna hemmet för att spela.
Som själv havande små barn vet jag att det även för en man kan verka menligt för spelandet... men om min fru hade velat spela spel med någon grupp så hade jag gärna tagit barnvakten. (Hon har f ö varit med och spelat en del ibland).

Angående det där med att ta med barn på spelmötet. Eftersom jag själv har små barn så ser jag egentligen inte det som ett direkt problem. Samtidigt förstår jag mycket väl att många, både killar och tjejer utan barn ser det så. Så du får väl helt enkelt försöka hitta ett gäng där alla är (småbarns-) föräldrar!

För visst går logistiken att lösa - man är hemma hos den som inte har barnvakt, och spelar på allvar när ungarna somnat, sätter på teletubbies på dvdn, eller liknande. Dock kan man nog glömma heldags/helhelgs-sessioner om man har små...

krank

Går ondskans ärenden
Vitulv said:
Å andra sidan brukar män i rollspel avbildas enligt hyfsat ouppnåeliga ideal, också.
Min upplevelse är att män beskrivs och porträtteras utifrån ett inifrånperspektiv, dvs "sån här vill jag vara", medan kvinnor porträtteras utifrån ett utifrånperspektiv, dvs "sån här tjej vill jag ha". Jag har inte stött på särdeles många beskrivningar av manliga SLP:er som beskrivit hur snygga eller söta de är eller hur stor bula de har mellan byxorna, medan motsvarande "information" snarare är regel än undantag för kvinnliga SLP:er.

Männen må avbildas som lika muskliga och aktiva som kvinnorna är storbystade och smala, men det storbystade idealet är ganska passivt; män gör oftare saker på bilder. Och så jäkla vanligt är det inte med rena mjukporrbilderna/pinupbilderna med män med putande läppar och chainmailstring...

Sodivra

Champion
Dante said:
Arvidos said:
Som någon som skrev en bloggpost om feminina och maskulina kvaliteter: […]
Åh, du skrev en bloggpost! Då accepterar jag omedelbart dig som en auktoritet i ämnet.

:gremwink:
Som någon som skrev en bloggpost om ämnet så är det väl upp till mig att försvara min text.