Rollspelare är irrationella
Rollspelare är nämligen människor.
Som du påpekar har vissa genrer klichéer som folk accepterar. Just magi, i vilken form det nu rör sig om, är mer eller mindre en av definitionerna på fantasy, så folk som läser eller spelar fantasy bryr sig inte stort att det finns trollkarlar.
Som Krille påpekar, är vissa argument löjliga - finns ingen evolution, finns ingen anledning att bry sig om att dvärgar inte har några träd att komma ned ur. (Och finns evolution, kan dvärgar härstamma från ytlevande humanoider som anpassat sig till de vidsträckta underjordsvärldar som konstigt nog finns i fantasyvärlden. Evolution är f.ö. ett av de fenomen som missförstås allra mest...) Problemet är att folk är löjliga.
I de flesta fall, när man stör sig på något, är det ett infall eller en känsla, inte baserad på rationella argument. Ett exempel: i den gamla D&D-modulen Principalities of Glantri beskrivs ett land som styrs av trollkarlar. För att vara säker på att deras avkomma skall vara skickliga magiker, skickar det ledande skiktet dem till en skola som tränar barn från det att de kan tala i att trolla.
En av modulens skurkar (?) är en tolvårig nekromantiker (Harry Potters onde tvillingbror, ungefär). Jag nämnde det för en kompis, eftersom jag tyckte det var en ganska häftig idé. Han blev arg: 'Det är ju OREALISTISKT!'
'Martin' sa jag, 'magi FINNS INTE. Hur vet du vad som är realistiskt eller inte?'
'M-men... TROLLKARLAR SKA VARA GAMLA!!!'
Ingen av oss har naturligtvis rätt eller fel.
Åter till huvudfrågan: Ta ett annat exempel. I superhjälterollspel händer ju de mest häpnadsväckande saker. I en tråd på Rollspelsforumet pratade vi om sådana spel, och jag nämnde att jag var mycket nöjd med att en kampanj utspelade sig i Stockholm - en stad jag visste mer om än någon av spelarna.
Fastän så fantastiska saker händer, märkte jag att spelarna blev irriterade om vardagliga saker inte stämde. Att Bert Karlsson visade sig vara en homunculus skapad av den onde guden Loki var inte något som störde deras 'suspense of disbelief', men när jag tog fel på tiden det tog att köra upp till Kiruna från Stockholm blev folk irriterade. (Nordanvinden, den ende i gänget som kunde flyga, kunde inte lyfta allihop.)
Att onda asagudar manipulerade svensk skivindustri förväntar sig folk när Erik Sieurin gör superhjälterollspel (jag erkänner att jag tycker den bästa Marvel Comics-serie som existerar är Howard the Duck), men fanimej om jag inte håller reda på avstånden på Sverigekartan...
Toleransen beror alltså på yttre faktorer, och man kan inte förutsäga den exakta effekten med mindre än att man känner spelarna väldigt väl.
Erik