Nekromanti Tolka monster-stats? (Dunder&Drakar)

Doats

Veteran
Har precis spelat klart två riktigt fina egna äventyr med mina kamrater, och för att spejsa till det riktigt mycket tänkte jag köra ett av Dunder&Drakars flummiga äventyr. Problemet jag har är hur man ska tolka monsterpanelerna i just detta äventyr, då Tsamnor Koths glömda valv.

Code:
[I]Lochbrag, rese: UG 3; Stor jätte; LT 4t8+11; lp 29;
Init –1; Fart 9m; PK 16 (–1 storlek, –1 Hän, +5
hårdhud, +3 skinnpansar), b 8, hf 16; [B]GAF +3[/B];
Br +12;[B] Atk Stor hemskeklubba +8 närstrid
(2t8+7)[/B]; Utrymme/Räckvidd 2m/2m; LÅ KO; RS
Fast +6, Ref +0, Vilja +1; Sty 21, Hän 8, Fys 15,
Int 6, Vis 10, Uts 7.
Färdigheter och Knep: Klättra +5, Lyssna
+2, Upptäcka +2; Tålighet, Vapenfokus
(hemskeklubba).
Ägodelar: Hemskeklubba, skinnpansar.[/I]
Just de delar jag har problem med har jag i fetad text. Äventyret är gjort för karaktärer i grad 1 till 3, och alla ska börja i grad 1. Min förvirring börjar i att enligt panelen så ska Resen ha totalt 3+8 fördel i attack. Alltså mer än vad några av mina spelares karaktärer har i AC, och bara en t20 på 9 från att kunna träffa absolut vem som helst. Lägg till sedan 2t8+7+8(?) skada, alltså nästan alltid 2x så mycket som karaktärerna har i HP från början. Det måste ju vara något jag läser fel här, eller ska det vara så här Dark Souls nivå på brutalitet i early-game Dunder&Drakar?

Medans jag ändå håller på, vad betyder UG? Lider av brutal lathet, och min ctrl-f i regelboken gav inget.

Tack.

Twitchy

Veteran
Jag läser det som attackslag: d20 + 8 att träffa och 2t8+7 i skada vid träff.

chrull

Stockholm Kartell
Jag gissar att UG betyder Utmanings Grad eller liknande, alltså Challenge Rating.
Och som Twitchy säger så ska GAF vara inräknad i den där +8, så +8 på att träffa och 2t8+7 i skada är det som du ska använda.

Doats

Veteran
Okej, tack. Känns ändå rätt så brutalt för att vara första fienden de stöter på, men det är väl så low-level ska vara.

Twitchy

Veteran
Påminer mycket om temple of elemental evil, i första dungen så möter man på en ogre som har typ exakt de stats:en.
Min spelgrupp lyckades mörda honom genom en sleep spell om jag kommer ihåg rätt, en regelrätt strid mot en ogre vill man undvika.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Nu iddes jag inte läsa nått nästan :) men Dunder och Drakar äventyrsspelet har lite andra regler/stats än det stora rollspelet och det där äventyret är nog inte konventerat till äventyrsspelet

Oldtimer

Slava Ukraini!
Doats;n128474 said:
Har precis spelat klart två riktigt fina egna äventyr med mina kamrater, och för att spejsa till det riktigt mycket tänkte jag köra ett av Dunder&Drakars flummiga äventyr. Problemet jag har är hur man ska tolka monsterpanelerna i just detta äventyr, då Tsamnor Koths glömda valv.
Jag ber tusen gånger om ursäkt, men jag har varit extremt dålig på att uppdatera gammalt material på sajten. Tsamnor Koth är ju ett läckert äventyr, men jag översatte det för säkert tio år sedan och på den tiden byggde Dunder&Drakar helt och hållet på D&D 3E.

Jag måste, måste, måste verkligen städa upp på sajten och uppdatera eller plocka bort allt gammalt.

Hemskt ledsen för förvirringen som jag orsakat.

Edit: För att svara på din fråga, så har Twitchy och Chrull helt rätt i sina tolkningar, men statsen är alltså för D&D 3E. Om du kör resen rakt av så i Dunder&Drakar, så kommer han nog att falla rätt fort. Men om han får in en träff, kommer det att kännas. En tuff krigare på första graden brukar ha uppåt tjugo livspoäng, så 2t8+7 svider rejält.

Doats

Veteran
Oldtimer;n128612 said:
Jag ber tusen gånger om ursäkt, men jag har varit extremt dålig på att uppdatera gammalt material på sajten. Tsamnor Koth är ju ett läckert äventyr, men jag översatte det för säkert tio år sedan och på den tiden byggde Dunder&Drakar helt och hållet på D&D 3E.

Jag måste, måste, måste verkligen städa upp på sajten och uppdatera eller plocka bort allt gammalt.

Hemskt ledsen för förvirringen som jag orsakat.

Edit: För att svara på din fråga, så har Twitchy och Chrull helt rätt i sina tolkningar, men statsen är alltså för D&D 3E. Om du kör resen rakt av så i Dunder&Drakar, så kommer han nog att falla rätt fort. Men om han får in en träff, kommer det att kännas. En tuff krigare på första graden brukar ha uppåt tjugo livspoäng, så 2t8+7 svider rejält.
Faktiskt så fungerade statsen relativt bra, så fort spelarna kom ur rutinen av att de kunde köra hack&slash mode på alla monster de träffar på så flöt det på väldigt fint. F.ö. måste säga att jag älskar konceptet bakom Tsamnor Koth, väldigt H.P. Lovecraft vilket alla mina spelare har uttryckt sin uppskattning för.

Doats

Veteran
Jag tog en titt på Vintervila i Veum för att få en idé för hur det ska se ut i ett 1:a-gradsäventyr, och återvänder så klart med fler frågor!

Code:
[B]Strigel[/B][I]Grad 0 Luring[/I]
Liten naturlig best EP 70
LP 4; Sargad 2 Initiativ 17
PK 16; [B]Stabilitet 12, Reflexer 15, Vilja 9 Uppfatta 11[/B]
Fart 2, flyga 6 Mörkersyn

[I]Särdrag[/I]
Otäck blodsugare
Medan strigeln har en fiende greppad, erhåller strigeln en
fördel av +5 på PK och Reflexer.

[I]Normala handlingar[/I]
M Bett Obegränsad
Förutsättning: Strigeln får[I] inte[/I] ha en fiende greppad.
[B]Attack: Närstrid 1 (en fiende); +6 mot PK[/B]
Träff: 1t4+3 skada och målet är greppat. Tills målet undflyr
greppet drabbas det av fortgående 5 skada.

[I]Färdigheter [/I]
Förstulenhet +9

Sty 0 Hän 8 Int 0
Fys 2 Vis 2 Uts 0
Fetmarkerade segment indikerar grov förvirring. Vanligtvis, om jag inte har uppfattat allting fel, så defineras väl räddningsslag med t.ex +4, -2, osv? Om det inte nu är så att en strigel har +12 på stabilitet. Eller är det så att monster helt enkelt har fördefinerade SG på sina olika RS/färdigheter?

Oldtimer

Slava Ukraini!
Doats;n128906 said:
Jag tog en titt på Vintervila i Veum för att få en idé för hur det ska se ut i ett 1:a-gradsäventyr, och återvänder så klart med fler frågor!
Och de bör bli lättare att besvara, eftersom det äventyret är gjort för det publicerade Dunder&Drakar Äventyrsspelet.

Vanligtvis, om jag inte har uppfattat allting fel, så defineras väl räddningsslag med t.ex +4, -2, osv? Om det inte nu är så att en strigel har +12 på stabilitet. Eller är det så att monster helt enkelt har fördefinerade SG på sina olika RS/färdigheter?
Nej, räddningsslag av den typ som fanns i D&D 3E är borta. PK (Pansarklass), Stabilitet, Reflexer och Vilja är de fyra olika försvar man har. En attack är en t20 +x mot ett visst försvar. Sidan 8 i Äventyrsspelet beskriver de olika försvaren och sidan 43 ger ett exempel på hur man slår tärning och räknar i en strid.

Sedan har monster fasta värden på Initiativ och Uppfatta (men inte på övriga färdigheter). Det är dels för att snabba upp (spelledaren sköter ju oftast flera monster och det skulle kunna bli många tärningsslag) och dels för att hålla nere slumpens påverkan. När en rollfigur skall smyga förbi ett monster, räcker det att spelaren slår tärning. När striden inleds, räcker det att spelarna slår tärning för sitt initiativ.

Doats

Veteran
Oldtimer;n128915 said:
Och de bör bli lättare att besvara, eftersom det äventyret är gjort för det publicerade Dunder&Drakar Äventyrsspelet.

Nej, räddningsslag av den typ som fanns i D&D 3E är borta. PK (Pansarklass), Stabilitet, Reflexer och Vilja är de fyra olika försvar man har. En attack är en t20 +x mot ett visst försvar. Sidan 8 i Äventyrsspelet beskriver de olika försvaren och sidan 43 ger ett exempel på hur man slår tärning och räknar i en strid.

Sedan har monster fasta värden på Initiativ och Uppfatta (men inte på övriga färdigheter). Det är dels för att snabba upp (spelledaren sköter ju oftast flera monster och det skulle kunna bli många tärningsslag) och dels för att hålla nere slumpens påverkan. När en rollfigur skall smyga förbi ett monster, räcker det att spelaren slår tärning. När striden inleds, räcker det att spelarna slår tärning för sitt initiativ.
Okej, då fattar jag. Har nog råkat lära mig en absurd blandning av äventyrsspelet och rollspelet av misstag, därav den totala förvirringen. Tack för riktigt raska svar, morgondagen är räddad från allt för mycket improvisation :wink:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Doats;n128929 said:
Okej, då fattar jag. Har nog råkat lära mig en absurd blandning av äventyrsspelet och rollspelet av misstag, därav den totala förvirringen.
Fast även om http://www.drakar.nu/rollspelet/basregler.aspx är pinsamt gammalt och dåligt uppdaterat material, så är det inte så stor skillnad i fråga om räddningsslag och försvar. Du kanske har kollat på arkivet under http://www.drakar.nu/dnd3e.aspx? Det som ligger där är mina översättningar av D&D 3E och är bara historia nu.