Tolkien och hans monster

God45

#PrayersForBahakan
Tror de är menade att vara metallskivor, som en typ av lamellpansar fast med överlappande skivor istället för band.
Är inte det ett konstigt teknologi nivå val för Sagan om Ringen?

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Staff member
Jag har en uppskattning för ringvålnaderna och orcherna i Bakshis version, men jag undrar alltid om dom inte hade gjort sej bättre i en Elric-film, om det hade funnits nån sådan.
Tolkiens monster känns för mej lite mer som varelser av jord än som psykedeliskt skräckinjagande.
Orcherna har jag aldrig riktigt tyckt om, men ringvålnaderna tycker jag känns rätt Tolkienska. Eller, flykten till vadstället är nog undantaget, det är väldigt psykedeliskt. Sen älskar jag scenen ändå :)

God45

#PrayersForBahakan
Lamellpansar, om än av en lite annorlunda sort, var en rätt vanlig grej i framför allt Östeuropa och Centralasien under tidig medeltid, så det känns väl helt utmärkt?
Ah, okej. Jag tänkte att det var mer rommarriket. Men jag är inte insatt.

Cybot

Mest spelbar
Är inte det ett konstigt teknologi nivå val för Sagan om Ringen?
Alltså. Konstnären försöker inte ens att skapa någon sorts historisk rustning, men om man tolkar det mycket välvilligt så hade man kunnat tänka sig att nazgulerna är både "öster" (dvs drar inspiration från indo-persien) och "urgammla" (så lite mer bronsålder än resten av universumet). Där hittar man ofta metallplattor för att förstärka rustningar.

Men om vi tittar på romarriket så finns både "Lorica Squamata" (fjällpansar) och den romerska "phalera". Phalera är romerska utmärkelser som bars ovanpå rustningen i en lädersele.