Daniel
Swordsman
Själv läste jag Tolkien precis i slutet av 90-talet, kanske ett eller två år innan den första filmen kom, och hann bilda mig en uppfattning innan Jacksons trilogi erövrade sinnevärlden. Jag gick på mellanstadiet och hade sett den coola tecknade filmen, vars estetik influerade min visuella föreställningsvärld under läsandet. En av få bokserier jag läst om.
Även jag har extremt svårt för figuren Tom Bombadil och hans Goldberry, som jag redan i mellanstadiet tyckte kraschar stämningen totalt under den i övrigt väldigt tajt stämningsfullt läskiga flykten från Fylke och de svarta ryttarna. Ett utmärkt val att utelämna den parentesen ur filmerna. Förstår inte vad Tolkien-älskare ser i honom alls.
Även jag har extremt svårt för figuren Tom Bombadil och hans Goldberry, som jag redan i mellanstadiet tyckte kraschar stämningen totalt under den i övrigt väldigt tajt stämningsfullt läskiga flykten från Fylke och de svarta ryttarna. Ett utmärkt val att utelämna den parentesen ur filmerna. Förstår inte vad Tolkien-älskare ser i honom alls.