Nekromanti Tolkien

Warduke

Warrior
Re: Men, men ...

Jo, det finns en utmärkt anlöedning att inte läsa Lieber i alla fall. Hans böcker är så tråkiga att man heller tar en sightseeingtour till alla sveriges kommun-hus och begrundar hur många nyanser av betonggrå det finns.

Storuggla

Champion
Dissa inte mitt kommunhus...

"Jo, det finns en utmärkt anlöedning att inte läsa Lieber i alla fall. Hans böcker är så tråkiga att man heller tar en sightseeingtour till alla sveriges kommun-hus och begrundar hur många nyanser av betonggrå det finns."

Va? Men kommunhuset i min kommun är ju jättefint och spännande och har guidade turer och allt!

Se vad fint. Inte en betongbit så långt ögat når.

Storuggla, stolt

Troberg

Sinister eater
Re: HLVB

Möjligen lite tidigare. Dock saknar jag en annan tidig författare här - Burroughs.
Bara för att klargöra, vilken av dem?

Troberg

Sinister eater

Jo, det finns en utmärkt anlöedning att inte läsa Lieber i alla fall. Hans böcker är så tråkiga att man heller tar en sightseeingtour till alla sveriges kommun-hus och begrundar hur många nyanser av betonggrå det finns.
Ett tips:

Skippa Leibers fantasy, den suger. Läs hans andra böcker istället.

Eksem

Champion

Haha, jag gillar Leibers fantasy. Den är så skönt risig utan att vara töntig. Krympta män som ligger med halvråttfolkets drottning och tänder på hennes många små bröst? DET, mina herrar, är utmärkt fantasy.

Eller ond dimma? Hur coolt är inte det? Ond dimma!

Okej, allt är inte bra, men mycket är faktiskt ganska så fräckt. Och framförallt är det utmärkt rollspelsstoff.

Bjorn

Hero
Möjliga Rollspelsgenrer

Som jag ser det fanns det två möjliga genrer som rollspel kunde uppstått i: fantasy eller SF. Andra genrer skulle antagligen inte kunna startas från scratch.
Med tanke på att rollspelen ursprungligen växte fram ur krigspelen och specifikt tabletop så ser jag minst en möjlig genre till och det är just krigsgenren. Hade nog lika gärna kunna bli något komandsoldatsaktigt om det Gygax och pojkarna sysslat med varit ett WW2 tabletop istället för chainmail.

/Bjorn

Troberg

Sinister eater
Re: Möjliga Rollspelsgenrer

Med tanke på att rollspelen ursprungligen växte fram ur krigspelen och specifikt tabletop så ser jag minst en möjlig genre till och det är just krigsgenren. Hade nog lika gärna kunna bli något komandsoldatsaktigt om det Gygax och pojkarna sysslat med varit ett WW2 tabletop istället för chainmail.
Jag tror inte det. Face it, från början var rollspelen bara taktikspel där man bara hade en person att köra, att spela en roll på allvar kom senare. Att slakta sig genom horder av monster går att göra utan att peta i moraliska frågor, men att slakta sig genom horder av tyskar/japaner/sydstatare/annan klassisk fiende är lite klurigare.

Kraven på realism i en värld som var verifierbar mot verkligheten skulle också varit för kluriga att hantera i de ursprungliga systemen.

Vilket var det första rollspelet som utspelas i modern tid och när kom det? Cthulhu?

Warduke

Warrior

Jag tar Gary Gygax Gord the Rougue och Chert framför Fritz Leibers Fafhrd och Grey Mouser vilken dag som helst. Skön sword & sorcery, men skrivet så man vill läsa vidare.

(För den som blir rädd bara av att läsa Gygax namn kan jag ju avslöja att det är nästan omöjligt hur mycket hans berättande och beskrivande skiljer sig mellan de spelböcker han skrivit och hans romaner och noveller.)

Warduke

Warrior
Han har försatt sin chans

Så är det, om inte alla hans böcker är bra får han skylla sig själv, det finns så otroligt många andra författare att pröva istället. Kanske när jag gått genom alla dem, återvänder jag till herrarna Leiber och Moorcock (de två författarna som fått mig att ge upp på en bok utan att läsa klart dem).

Warduke

Warrior
Tur [OT]

Tja, mitt kommunhus är en grå betongbit med lite glas och mörkbrunt som munter dekoration till det grå. Nu vill jag leva i tron att alla kommunhus ser ut som mitt.

Warduke

Warrior
Nutidsspel

När kom första CoC?

1980 släppte TSR spelen Gangbusters om perioden 1920-40 och Top Secret som utspelar sig i vår tid. Det är de äldsta nutidsspelen jag känner till.

Nightowl

Champion

Med stor sannolikhet Edgar Rice.
Fast Philip José Farmer har försökt skriva Tarzan som om det var Williams och inte ER som skrivit den... Däremot gick han bet på att skriva The Naked Lunch som om det varit tvärt om! :gremgrin:

Erik

Troberg

Sinister eater
Re: Han har försatt sin chans

Så är det, om inte alla hans böcker är bra får han skylla sig själv, det finns så otroligt många andra författare att pröva istället. Kanske när jag gått genom alla dem, återvänder jag till herrarna Leiber och Moorcock (de två författarna som fått mig att ge upp på en bok utan att läsa klart dem).
Ironiskt nog så är Moorcock (förutom en person med ett fruktansvärt skrytigt namn) ytterligare en person som blivit känd för sin fantasy, trots att den är kass och att han gjort så mycket bättre.

Kanske dags att ge dem en chans?

Troberg

Sinister eater

Fast Philip José Farmer har försökt skriva Tarzan som om det var Williams och inte ER som skrivit den... Däremot gick han bet på att skriva The Naked Lunch som om det varit tvärt om!
Varför skulle det vara svårt att skriva Naked Lunch i Tarzan-stil? NL har ju ett underliggande tema om huvudpersonens eventuella homosexualitet, och face it, är det någon som någonsin betvivlat att Tarzan egentligen var gay och hade ihop det med Guran och att Jane bara var en fasad för att dölja det?

Krille

Super Moderator

"är det någon som någonsin betvivlat att Tarzan egentligen var gay och hade ihop det med Guran och att Jane bara var en fasad för att dölja det?"

Jo, jag. Tarzan har inte blå trikåer och randiga kalsingar.

Själv tycker jag inte att tredje filmen var så rörande. Andra däremot, när dom filmar Helms deep för första gången, med den musiken, :gremtongue:.

Menmen, tillbaka till frågan, jag tror inte att Tolkien har gjort rollspelandet stort. Tolkien och rollspel är två helt skilda kulturer. Dessutom förstår jag inte varför just Tolkien fått så många fans; jag klassar inte honom som högre än medelmåttig. Filmerna däremot är bland de bästa jag sett i livet.

Mvh Victor Palm

Shaggy

Swordsman
Re: Han har försatt sin chans

Så otroligt fel ni har. Böckerna om Elric är lysande. (När kommer filmerna?) Vance, Tolkien och Howard är också bra, till skillnad från Jordan och Eddings.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"(även om hans sjukdom tenderar att lysa genom mer där). "

Vilken sjukdom?