Sedan en minut har jag en 200-sidig PDF av Torchbearer på min Google Drive.
Nu vet jag definitivt vad jag ska läsa på semestern.
Nu vet jag definitivt vad jag ska läsa på semestern.
Jag har inte hunnit läsa något än, så jag vet inte. Typsnittet är illa kernad Souvenir.Arfert said:Är det bra?
Jävligt mycket old school, Souvenir. Ska använda det i en grej.Gubbster T. Pokémon said:Jag har inte hunnit läsa något än, så jag vet inte. Typsnittet är illa kernad Souvenir.Arfert said:Är det bra?
För guds skull, använd det inte med Indesigns standardinställningar! Det går att göra snyggt, men out of the box är det alldeles för stora ordmellanrum och för små teckenmellanrum.Arfert said:Jävligt mycket old school, Souvenir. Ska använda det i en grej.Gubbster T. Pokémon said:Jag har inte hunnit läsa något än, så jag vet inte. Typsnittet är illa kernad Souvenir.Arfert said:Är det bra?
Och jag fick höra talas om det först i lördags när du berättade om det!Zimith said:Du får hemskans gärna skriva en rad om intrycket när du läst lite. Spelet står lätt på min topp 2-lista över mest lovande titlar i år, och jag upptäckte skiten efter att fund raisern var avslutad grr.
I Mouse Guard finns nog inte sådana konflikter =)弾幕 said:Om en sida är tre personer och den andra sidan är 15, hur gör man då?
Det går i inte. Fast det spelar inte så stor roll heller.弾幕 said:Hur gör man om en person mitt i en konflikt vill byta mål?
Två konflikter pågår inte samtidigt.弾幕 said:Om det är två konflikter som pågår samtidigt, vad händer med de som deltar i team 1 när de är klara på en runda och den andra konflikten fortfarande pågår efter 5 rundor?
Det verkade oklart, och lite märkligt, men det kan vara vår käre (spel)Ledare som inte läst på ordentligt.Murkla said:I Mouse Guard finns nog inte sådana konflikter =)弾幕 said:Om en sida är tre personer och den andra sidan är 15, hur gör man då?
I Torchbearer så antar jag att man möter drösar med monster, då gissar jag att man fortfarande bildar en 1 team mot 1 team-konflikt och att monstren får fördelar av att de är så många.
När en person börjar försöka resonera med motståndet och en annan inser halvvägs igenom att det här inte funkar, och vill bara storma in och slå ihjäl dem? Jag förstår inte hur det skulle kunna funka, och om svaret är "det går inte" så är det helt klart inte ett regelsystem som funkar för Dungeon Crawl.Det går i inte. Fast det spelar inte så stor roll heller.弾幕 said:Hur gör man om en person mitt i en konflikt vill byta mål?
Alltså, när konflikten väl är över ska man kompromissa (om inte en sida vann helt utan att ta skada på sin disposition, men det är osannolikt) och då kan spelgruppen rimligtvis komma överens om ett bra slut.
Jag ser dock inte riktigt varför man skulle vilja byta mål. Åtminstone i Mouse Guard är allting känt inför konflikten, det är inte som i OSG där en drake kanske ploppar upp halvägs in i striden och det plötsligt blir aktuellt att börja fly.
Jag tror jag tänkte fel, om man har 2 team mot 2 team i en konflikt, hur funkar det då, har varje sida en disposition eller har varje team en disposition? Har varje deltagare egen disposition? I samtliga fall: vad händer när konflikten inte är våldsam utan mer social när någons disposition är slut men allas inte är det?Två konflikter pågår inte samtidigt.弾幕 said:Om det är två konflikter som pågår samtidigt, vad händer med de som deltar i team 1 när de är klara på en runda och den andra konflikten fortfarande pågår efter 5 rundor?
Alltså, okej, om rollpersonsgruppen splittrat på sig så kan det väl vara dramatiskt häftigt att låta konflikter pågå »samtidigt«. Men två konflikter pågår inte samtidigt i samma rum så att säga, du och jag slåss inte mot kobolderna i ena hörnet medan Dante slåss mot dem i andra i separata konflikter. Det är samma konflikt.
Okej, i enstaka fall kanske man kan tänka sig att två konflikter samtidigt. Men då skulle de behöva vara av olika typ, kanske att du slåss mot kobolderna samtidigt som jag försöker övertala väktaren att hjälpa oss med nyss nämnda kobolder.
Då? Tja, jag vet inte. Reglerna hanterar hjälp, alltså kan en ny part komma in och börja hjälpa ena sidan. Men det är rätt marginellt rent mekaniskt - hjälp ger bara en tärning. Och tid hanterar inte konflikterna alls.
Jag skulle alltså avråda från två konflikter samtidigt och låta kobolderna storma in precis efter att övertalningsförsöket är avslutat.
Och om dispositionen inte ökar med antalet motståndare hade det alltså sett likadant ut om vi mötte 150 kobolder...Stövelkatten said:Angående det här med fler motståndare så försökte jag hitta en regel för det här med att motståndare blir starkare ju fler de blir. Förmodade att en sådan skulle finnas men hittade ingen. Under en strid mot sex kobolder t.ex. så lyckades kobolderna skrapa ihop mäktiga tre poäng disposition. Reglerna säger här att man ska dela ut dem så långt det går bland motståndarna. Och om de inte räcker till alla så deltar inte de som blev utan i striden. Helt mongo.
Precis. Jävligt märkligt. Ska försöka motbevisa mig själv här.弾幕 said:Och om dispositionen inte ökar med antalet motståndare hade det alltså sett likadant ut om vi mötte 150 kobolder...Stövelkatten said:Angående det här med fler motståndare så försökte jag hitta en regel för det här med att motståndare blir starkare ju fler de blir. Förmodade att en sådan skulle finnas men hittade ingen. Under en strid mot sex kobolder t.ex. så lyckades kobolderna skrapa ihop mäktiga tre poäng disposition. Reglerna säger här att man ska dela ut dem så långt det går bland motståndarna. Och om de inte räcker till alla så deltar inte de som blev utan i striden. Helt mongo.
Fast, varför skulle du göra det?弾幕 said:När en person börjar försöka resonera med motståndet och en annan inser halvvägs igenom att det här inte funkar, och vill bara storma in och slå ihjäl dem? Jag förstår inte hur det skulle kunna funka, och om svaret är "det går inte" så är det helt klart inte ett regelsystem som funkar för Dungeon Crawl.
Ah, detdär ämnet för en helt egen tråd jag skapade.弾幕 said:Jag tror jag tänkte fel, om man har 2 team mot 2 team i en konflikt, hur funkar det då, har varje sida en disposition eller har varje team en disposition? Har varje deltagare egen disposition? I samtliga fall: vad händer när konflikten inte är våldsam utan mer social när någons disposition är slut men allas inte är det?