Nekromanti TORCHBEARER

Chryckan

Swordsman
Möller said:
Chryckan said:
I Torchbearer är klasser och raser ihopbakade, dvs. tjuvar är automatiskt halflings, eller kan man mixa klasser och raser hur man vill dvs, ha en dvärg som tjuv eller halfling som krigare?
En kort titt (jag har ju inte spelat eller ens läst spelet) avslöjar att du väljer en class och en stock (ras) som ett paket. Humans har flera classes, medan typ Elf alltid är Ranger.

Men, jag förstår inte varför det är viktigt =) Torchbearer är en helt annat typ av spel än vanliga grottröjar lir; en petitess som race = class borde inte påverka beslutet att spela det. Tycker jag.
Var mest nyfiken eftersom det verkar bli vanligare att nya spel använder sig av bestämnda stereotyper som helfling thief, elf ranger vi karaktärs skapande istället för det gamla mixandet som D&D kör med.
Jag börjar smått ana en tred.

Konrad Konvalj

Myrmidon
TORCHBEARER -Hur göra med Turns?-

Joråsåatt.

Jag pysslar lite med en krönika och passar på att klämma in lite frågor gällande saker och ting när jag ändå skriver den. Här går det bra att läsa och kommentera.

Men för sakens skull tar jag upp en fråga som pockar på just nu här också.

Var 4:e runda drar spelarna på sig ett Condition. Om allt är frid och fröjd drar alltså spelarna på sig Hungrig & Törstig i runda 4 och gör de inget åt saken innan runda 8 evolverar det hela och blir ännu värre. Alltså, har pöbeln redan Hungrig & Törstig blir de Utmattade också.

Nu säger vi som så att alla är Hungrig & Törstig i R7. Gruppen slår upp ett läger eller käkar på stående fot. Hur gör jag då?

1. Låter jag spelarna fortsätta i R7 sedan och ger dem Hungrig & Törstig igen i R8

Eller.

2. Låter jag spelarna börja om från R1 och de blir Hungrig & Törstig i R4 igen.

Eller.

3. Öh, jag på nått annat vis?

Bolongo

Herr Doktor
Re: TORCHBEARER -Hur göra med Turns?-

Konrad Kanyl said:
Jag antar att det är vad som avses på s. 83: "Camp Resets Turn Count".

Chryckan

Swordsman

Bolongo said:
Konrad Kanyl said:
Hur funkar det med facklor?

Konrad Konvalj

Myrmidon

Bolongo said:
Konrad Kanyl said:
Topps! Då är det ju bara att köra om från runda 1.

Min undran baseras lite på att jag har för mig att jag har läst nått gällande att spelarna har max 24 Turns på sig annars kolar de av. Men det är väl troligen baserat på att man kör rock n´ roll och skiter i att slå läger.

Bolongo

Herr Doktor

Chryckan said:
Bolongo said:
Konrad Kanyl said:
Hmmm? Hjälper facklor dig att vila? Det har jag missat i så fall.
Eller menar du ljuskällornas livslängd? Tja, jag ser inga specifika regler för det. Sunt förnuft är väl att de inte återställs, men att man borde kunna "pausa" dem.

Konrad Konvalj

Myrmidon

Chryckan said:
Facklor 2 Turns, 2 Pers i bra lyse, 2 pers i sämre lyse.

Lyktan är 3-3-3 och ett vanligt ljus snackar vi 4-1-1

Konrad Konvalj

Myrmidon

Bolongo said:
Chryckan said:
Bolongo said:
Konrad Kanyl said:
Hmmm? Hjälper facklor dig att vila? Det har jag missat i så fall.
Eller menar du ljuskällornas livslängd? Tja, jag ser inga specifika regler för det. Sunt förnuft är väl att de inte återställs, men att man borde kunna "pausa" dem.
Aha. Frågan är nog troligen om de går att "pausa" dem och det rullar jag med i alla fall. Det känns ju fresh att kunna blåsa ut sitt ljus eller släcka lyktan för en sväng om man nu så vill.

Bolongo

Herr Doktor

Konrad Kanyl said:
Min undran baseras lite på att jag har för mig att jag har läst nått gällande att spelarna har max 24 Turns på sig annars kolar de av. Men det är väl troligen baserat på att man kör rock n´ roll och skiter i att slå läger.
Antagligen
Jag har sökt på olika varianter av "24", "twentyfour" o.s.v. i PDFen utan att hitta något.

Chryckan

Swordsman

Jo, det var liksom det jag menade. Sorry om jag var otydlig.
Tyckte också det verkade bli lite konstigt om en halft utbrunnen fackla började om från start efter man campat.

Konrad Konvalj

Myrmidon
TORCHBEARER -Too many kobolds!-

Efter senaste liret 4 (och 4.5) enligt krönikan hade jag lite problem med "Too many kobolds". Min pöbel bestraffades rätt hårt av att kobolderna är många till antalet.

Nu har jag gått igenom det hela i mitt inre och tror att jag har hittat problemet...

Så här va:

Jag kikar på koboldernas disposition som är 4 (exempelvis) i en strid på liv och död. Efter det räknar jag mina kobolder. I senaste striden var det 8 kobolder så jag hade så klart 12 i disposition!

Fel..

Givet så måste jag väl rulla 8T6 för att se hur många kobolder som är möjliga att använda i striden. Lyckade 4-5-6 läggs till startpolen på 4 i disposition. Det gör det ju en aning vettigare och mer fair mot den stackars pöbeln.

Är det rätt?

Hur som så fuskade pöbeln med sin disposition också så jag låter udda vara jämt. Deras konflikts kapten var utmattad vid tillfället och det drar av en disposition så jag släpper det.