Nu känner jag mig färdig med den där grundegenskap/färdighets-delen så det kommer inga fler inlägg om det här på 'makar-forumet.. Åtminstone inte på länge.. /images/icons/wink.gif
Över till dagens ämne då, träffområden i strid! I mitt system (Ligger här) så påverkar alla skador hur bra du slåss i strid. "Skadevärdet" är ett mått på hur förhindrad du är i strid, (smärta, utmattning och skador på kroppen) och hur allvarliga skadorna egentligen är.
Träffsystem a la DoD och Eon, där man slår en tärning för att se var man ska träffa ska tydligen vara lite ologiska eftersom man inte viftar hejdlöst utan slår till där motståndaren har en blotta i sitt försvar i verkligheten. Visserligen kan det avgöras av en tabell var blottan finns, men chanserna för olika kroppsdelar varierar ju. Mest dramatiskt korrekt är ju ifall SL helt enkelt säger "han gör ett utfall mot sidan.." och sedan tar ev. skada i magtrakten. Men..! Arm- och -benskador är ju lite annorlunda. En armskada borde väl påverka ytterst lite när man använder benet och tvärtom. Dessutom är det ju rätt svårt att avlida från en ben eller armskada.. Så hur skall man lösa det här? Känns lite dumt att lämpa över sånt här ansvar till SL. Kanske spelaren ska få välja mellan kroppsskada eller.. öh.. lemskada? Lemskada är farligare i denna striden, kroppsskada är farligare i det långa loppet.. Eller blir det för mycket brädspel över det då?
På detta ämnet: Hur realistisk ska strid vara, och hur håller man den fortfarande intressant? Herr Nils berättade ju att strid sker "spontant" på forumet för ett tag sedan, men om man inte får välja manövrar, vad är det för mening med strid? Om man ska ha en massa manövrar och så kanske det blir "lite mening" (mer än tur med tärningar) men det blir ju också lite konstigt.. Hur göra? Det mest realistiska vore ju att slå en tärning för bägge parter, och sedan lämna det där. Men då skulle väl mina spelare göra uppror.. /images/icons/wink.gif
Över till dagens ämne då, träffområden i strid! I mitt system (Ligger här) så påverkar alla skador hur bra du slåss i strid. "Skadevärdet" är ett mått på hur förhindrad du är i strid, (smärta, utmattning och skador på kroppen) och hur allvarliga skadorna egentligen är.
Träffsystem a la DoD och Eon, där man slår en tärning för att se var man ska träffa ska tydligen vara lite ologiska eftersom man inte viftar hejdlöst utan slår till där motståndaren har en blotta i sitt försvar i verkligheten. Visserligen kan det avgöras av en tabell var blottan finns, men chanserna för olika kroppsdelar varierar ju. Mest dramatiskt korrekt är ju ifall SL helt enkelt säger "han gör ett utfall mot sidan.." och sedan tar ev. skada i magtrakten. Men..! Arm- och -benskador är ju lite annorlunda. En armskada borde väl påverka ytterst lite när man använder benet och tvärtom. Dessutom är det ju rätt svårt att avlida från en ben eller armskada.. Så hur skall man lösa det här? Känns lite dumt att lämpa över sånt här ansvar till SL. Kanske spelaren ska få välja mellan kroppsskada eller.. öh.. lemskada? Lemskada är farligare i denna striden, kroppsskada är farligare i det långa loppet.. Eller blir det för mycket brädspel över det då?
På detta ämnet: Hur realistisk ska strid vara, och hur håller man den fortfarande intressant? Herr Nils berättade ju att strid sker "spontant" på forumet för ett tag sedan, men om man inte får välja manövrar, vad är det för mening med strid? Om man ska ha en massa manövrar och så kanske det blir "lite mening" (mer än tur med tärningar) men det blir ju också lite konstigt.. Hur göra? Det mest realistiska vore ju att slå en tärning för bägge parter, och sedan lämna det där. Men då skulle väl mina spelare göra uppror.. /images/icons/wink.gif