Jag ser ingen koppling mellan trådat och rälsat.
Trådat är ett sätt att läsa forum där man ser vem som svarat på vad (vilket är omöjligt i platt visning om man inte använder citat korrekt).
Rälsat är ett sätt att rollspela där spelarna inte kan avvika från äventyrsplotten.
Vilket betyder att man egentligen måste svara och argumentera för trådat respektive rälsat separat.
Nej, jag ser ingen koppling alls till patriarkala strukturer.
Resonemanget att de skulle vara patriarkala strukturer är på samma nivå som när folk säger att burka är ett muslimskt påfund. Burka är ett afghanskt* påfund. Att de är muslimer i Afghanistan gör inte burkan till muslimskt, för då skulle burka användas utanför Afghanistan, vilket den inte gör.
*Burka används i Afghanistan, Pakistan och norra Indien, men för att texten ska bli lätt att läsa kallar jag dessa för Afghanistan.
Att koppla ihop trådat och rälsat med patriarkala strukturer är guilt by association.
När det gäller trådat är det mer en fråga om vilken forumsstruktur som man är van vid och uppväxt med.
Är man van vid trådad visning tycker man att platt visning är jobbig.
Är man van vid platt visning tycker man att trådad visning är jobbig.
Det har alltså mer att göra med människans inneboende motstånd mot förändringar.
Att sedan hävda att det är precis av samma anledning som vi har kvar unkna patriarkala strukturer i samhället för att folk inte tycker om förändringar är guilt by association.
Vad har rälsat med patriarkala strukturer att göra?
Det första rollspelet, Original Dungeons & Dragons skulle jag kunna kalla patriarkalt. Det var skrivet av killar för killar. Och det var sandboxigt utav bara h***e! Tvärtom är det just patriarkala gamla grognards som klagar på rälsning.
Så jag sticker ut hakan och säger att rälsning är matriarkalt!