Nekromanti Trådat och rälsat är patriarkala strukturer?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag utesluter det inte, men jag vill gärna höra ett gott argument för varför det skulle vara så innan jag bildar mig en åsikt.

krank

Jag skulle kunna sträcka mig till att de skulle kunna beskrivas som manligt kodade strukturer, eftersom de är linjära och målinriktade och de egenskaperna i allmänhet kodas som manliga i vår kultur. "Patriarkala" blir de dock inte, i mina ögon, av detta.

Krille

Super Moderator
krank;n91194 said:
Jag skulle kunna sträcka mig till att de skulle kunna beskrivas som manligt kodade strukturer, eftersom de är linjära och målinriktade och de egenskaperna i allmänhet kodas som manliga i vår kultur. "Patriarkala" blir de dock inte, i mina ögon, av detta.
Eftersom inläggen kommer i kronologisk ordning, innebär det att tiden är en manligt kodad struktur?

Trådat borde väl å andra sidan vara en kvinnligt kodad struktur, eftersom det är en struktur som i sig saknar mål och tillåter kreativitet och sidospår utan att hämmas av det manliga linjära målriktade tänket.

RasmusL

Champion
Det är bara vår kulturs syn på tiden som säger att den är linjär, tiden själv bör inte vara ett patriarkalt påfund.

krank

Krille;n91198 said:
Eftersom inläggen kommer i kronologisk ordning, innebär det att tiden är en manligt kodad struktur?
Den linjära tidsuppfattningen som vi håller oss med i vår kultur har definitivt manligt kodade egenskaper just iom att den är linjär etc.

Alltså, missförstå mig rätt nu: det är alltså inte så att tiden eller linjära berättelser "är manliga". Det finns inget i själva strukturerna som gör dem manliga/kvinnliga. Men i vår kultur har vi vissa egenskaper som kodas som manliga och andra som kodas som kvinnliga, och när något fenomen har egenskaper som normalt kodas som det ena eller det andra så... Ja, typ så. Styrka, målinriktning, raka linjer betraktas som manliga i kulturen, medan mjuka och mer kreativa strukturer betraktas som kvinnliga. Etc.

Vimes

Sillkung
Vad det gäller rälsade äventyr så är det uppenbart att de utgår från en myt om det manliga geniet (spelledaren) och dessutom att tåg och räls är manligt kodade intressen.

anth

Vetefan
Jag ser ingen koppling mellan trådat och rälsat.

Trådat är ett sätt att läsa forum där man ser vem som svarat på vad (vilket är omöjligt i platt visning om man inte använder citat korrekt).

Rälsat är ett sätt att rollspela där spelarna inte kan avvika från äventyrsplotten.

Vilket betyder att man egentligen måste svara och argumentera för trådat respektive rälsat separat.

Nej, jag ser ingen koppling alls till patriarkala strukturer.
Resonemanget att de skulle vara patriarkala strukturer är på samma nivå som när folk säger att burka är ett muslimskt påfund. Burka är ett afghanskt* påfund. Att de är muslimer i Afghanistan gör inte burkan till muslimskt, för då skulle burka användas utanför Afghanistan, vilket den inte gör.

*Burka används i Afghanistan, Pakistan och norra Indien, men för att texten ska bli lätt att läsa kallar jag dessa för Afghanistan.

Att koppla ihop trådat och rälsat med patriarkala strukturer är guilt by association.

När det gäller trådat är det mer en fråga om vilken forumsstruktur som man är van vid och uppväxt med.
Är man van vid trådad visning tycker man att platt visning är jobbig.
Är man van vid platt visning tycker man att trådad visning är jobbig.
Det har alltså mer att göra med människans inneboende motstånd mot förändringar.

Att sedan hävda att det är precis av samma anledning som vi har kvar unkna patriarkala strukturer i samhället för att folk inte tycker om förändringar är guilt by association.

Vad har rälsat med patriarkala strukturer att göra?
Det första rollspelet, Original Dungeons & Dragons skulle jag kunna kalla patriarkalt. Det var skrivet av killar för killar. Och det var sandboxigt utav bara h***e! Tvärtom är det just patriarkala gamla grognards som klagar på rälsning.
Så jag sticker ut hakan och säger att rälsning är matriarkalt! :)

Troberg

Sinister eater
Trådat, om något, är väl typiskt "kvinnligt", då man kan ha flera samtal gående samtidigt i samma diskussion.

Vimes

Sillkung
Tvärt om. Trådad forumstruktur är historiskt kopplat till heteronormativa, vita medelklassmän. Till skillnad från platt struktur är den trådade strikt hierarkisk, ja nästan militaristisk i sin essens. Studier har visat att högerextrema grupperingar föredrar trådade forum för sin digitala kommunikation.

Mutanten

Hero
Vad innebär "patriarkala strukturer" konkret?

Det är en omöjlig uppgift att diskutera "trådat", "rälsat" och "patriarkala strukturer" när de bara är diffusa begrepp som betyder olika saker för olika människor. Det är som att fråga om folk tycker att "tjo" och "tjim" är "hej kom och hjälp mig". Korrekt svar: janejnejja med extra ost och utan lök.

Troberg

Sinister eater
Om vi nu ska prata politik och forumsval, så är det i alla fall en sak som är säker: SD är mot migrering av data.

Kraetyz

Omöjlig att ha att göra med
Troberg;n91530 said:
Om vi nu ska prata politik och forumsval, så är det i alla fall en sak som är säker: SD är mot migrering av data.
SDare föredrar trådad visning.