Nekromanti Tråden för sköna ljud!

Saxifrage

Hero
Nu tycker jag att vi listar lite justa ljud i vår omgivning. Två av mina favoriter:

Brr-donk-GEKLUNK!
(ljudet när man köper en burk cola i en läskautomat. Det är något trevligt med det där dämpade "donk"et, och så vet man ju att man snart får en kall läsk)

Galooomp!
(ljudet av en sån där vattendispenser med en stor tank ovanpå ger sköna undervattensvibbar, och för tankarna till introt av "The Prisoner")

/Sax, mer ljud åt folket

magoo

Hero
Klååååååååååång

Ljudet när en hockeypuck dånar in i sargen på andra sidan gatan.

Ett härligt ljud!

/Magoo, har skrivit om det här ljudet förut.

Krille

Super Moderator
wåååååÅÅÅÅNGngngng

En riktigt kraftig stormby så det sjunger i fönstren. Jag älskar det ljudet.

pipp-pippedipp-plibipp-pridebibipp-plipp-plidipp

Regn på fönsterblecket. Det är precis det där ljudet på morgonen som säger att det fanimej är dags att inte gå upp, utan bara ligga och njuta av regnet.

...är det bara jag som gillar dåligt väder?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Alls inte. Regn mot fönsterblecket kan vara precis hur underbart som helst... men sist jag hörde det var i december. Inte lika uppskattat... (iaf inte här i Norrbotten) :gremcrazy:

Nej, ge mig ett en bra grå och regnig dag på sommaren och några polare som har tid att spela rollspel... :gremsmile:

magoo

Hero
Åhhh, regn och storm!
Men regnet ska vara på taket och det ska brusa - och sen när man tror att nu är klimax nådd, då ska det börja hagla:

Rapapapapapapapapapapapapapapa

Åskan får gärna gå på lite håll, det känns aldrig så skönt med en innedag som när det monsterregnar och åskar. Och brasknaster är inte ett så dumt ljud det heller.

Storuggla

Champion
"...är det bara jag som gillar dåligt väder?"

På mitt förrförra jobb ansågs jag vara tokig eftersom jag gladeligen arbetade utomhus när det regnade. Regn är fina grejjer.

Sköna ljud - när man kliver in i rummet och ens katt vänder huvudet mot en och ger ifrån sig ett litet, litet kurr. Det är bra.
Sedan är ljudet från tyfonen på en C20. Mums.

<font size="1">Edit: Ljudet på en tyfon torde vara brööööl.</font size>

Storuggla, tutar på

Troberg

Sinister eater
När man flyger, precis när hjulen lämnar startbanan och man bara hör det dova mullret från motorn/motorerna och känner accellerationen i magen. Så skönt.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Krax, krax säger katten när hon är nöjd. När hon sover(*) snarkar hon.

Dewil

(*) Fan vet om katter någonsin sover.

Sodivra

Champion
woooh... wooosh... fwooooh...

Det är ljudet av björkarna utanför mitt fönster som svajar i vinden. Jag är tillbaka i rummet där jag växte upp nu, så jag hör dom igen: Det är en väldigt stark symbol för min trygga barndom och vår vackra gård, jag älskar det.

Troberg

Sinister eater
Krax, krax säger katten när hon är nöjd. När hon sover(*) snarkar hon.
Har din katt näbb och vingar? I så fall kan det vara en kråka...

Lindenius

Swashbuckler
Absolut bästa är…

PAPPA! <font size="1">dunsduns</font size><font size="2">dunsduns</font size>dunsduns

Nu vet jag inte riktigt om det ovan räknas, så jag för väl i övrig säga:

Pshhhh av läskburken/flaskan som öppnas på jobbet/under rollspelsmötet.

//erik. blev sugen på att läska ner sig lite

Rising

Vila i frid
Ett jobbigt ljud:

Drrutt utt-utt, rutt utt-utt, rutt utt-utt...
Ljudet som låter ur ens högtalare när mobiltelefonen ligger intill, och som varslar om att den i nästa sekund kommer att ringa.

Det är ett superångestframkallande ljud, eftersom mobiltelefonen är den dåliga uppfinningen. (Vår tid är delad mellan två övergripande ideologier: Dels den goda ideologin som handlar om att information skall vara tillgänglig, vilket den är tack vare den goda uppfinningen; internet. Dels den onda ideologin som säger att vi människor skall vara lika tillgängliga, vilket vi har blivit tack vare mobiltelefonkulturen.)

---

Ett bra ljud:

Hhuuhhhuuzyammmuuuztihhhuuutsiztjmmmuuuhhhuuuhh
Ljudet av några som pratar ett par säten bort, när man åker nattbuss eller flygplan. Det dova mässandet från motorerna ligger som ett täcke över konversationen, och bara små pikar av "tz" "ya" och "izt" når igenom; men låter som om det skulle komma långt bortifrån, från små papperslika, overkliga människor i perceptionens marginal. Det är ett av mina absoluta älsklingsljud; och jag avskyr att det inte finns någon motsvarighet på pendeltåg eller tunnelbana.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
<ul type="square">
[*]klirrklirrklirrklirr: Klappret av vajrar mot aluminiummaster i en småbåtshamn.
[*]Vågsvall mot stenhäll.
[*]Kyrkorgeln kör igång med ett Bach-preludium när högmässan inleds.
[/list]

Arfert

Facit
tack för dina åsikter om mobilen.. kan inte mer än hålla med!!! Jag älskar prylar... men hatar mobiler! Och att folk blir sura för att man inte har mobilen på... om man till exempel är hamma. (ring på hemtelefånen för fanken! Jag finns i katalogen!) Man kan bli paranoid för mindre...

Johan K

Gammal & dryg
Likt Lindenius så gilalr jag just Pshhh-ljuded av öppnandet av valfri dryck, vilekt kan vara ev en läskflaska under spelmötet eller när man öppnar sin fredagsöl.. Det ljudet ä najs !!!!

Johan K

Gammal & dryg
Både och...

Jag är lite kluven här faktiskt..
Å ena sifan älsakr jag oväder & sådant när jag sitter här i mysbrallorna & har det varmt & skönt & bara kan lyssna på ovädert därute. Det är ara mysigt.
Å andra sidan så ogillar jag det skarpt när jag är på jobbet & är tvungen at vara ute & rastvakta. Då svär jag ve & förbannelse över vad moder natur kan fixa till ininellanåt.. Det är inte kul at ha våta, kalla & gnälliga ungar på lektion...

Gastono

Hero
WAAAAOOOOOH Väldigt svårt att skriva med bokstäver men en actificiall harmonic från en jacksongitarr. Väldigt högt och tjutande ljud som kan vara den yttersta udden i ett giftigt gitarrsolo.