Nekromanti Tråden om de nya intressanta och snygga spelen

Quadrante

Grisbonde
Eftersom det dök upp i de andra (positiva och negativa ) ?trådarna om att det finns spel som visar på att där kan finnas nya former, innovativa spel, snygga eller bara väl utförda.

Kan vi inte bara lista några, och där även berätta vad i det som man finner som ?ny form, innovativt, snyggt eller väl utfört. Allt med utgångspunkt i den egna åsikten och inget om andras.

Björn den gode

Swashbuckler
Jag är inte säker på vad det är för lista du är ute efter, vill du bara att folk listar sina favoritspel?

Montsegur 1244 är ju till exempel ett innovativt, väldigt snyggt och ruskigt väl utfört spel, men även om det inte känns så för mig kanske så är det trots allt snart 10 år sedan det kom, så det går nog inte att kalla det nytt längre. Och det hade inte varit innovativt om det kommit idag även om det var det då...

Mogger

Hipsteranka
Björn den gode;n314882 said:
Jag är inte säker på vad det är för lista du är ute efter, vill du bara att folk listar sina favoritspel?

Montsegur 1244 är ju till exempel ett innovativt, väldigt snyggt och ruskigt väl utfört spel, men även om det inte känns så för mig kanske så är det trots allt snart 10 år sedan det kom, så det går nog inte att kalla det nytt längre. Och det hade inte varit innovativt om det kommit idag även om det var det då...
Jag tror att det var en reaktion på de olika klaga/hylla-trådarna där man kunde få en bild av att det fanns dammiga nostalgiska spel och nya innovativa spel. Jag är också lite nyfiken på dessa nya innovativa spel :)

Nej, Montsegur och hela indievågen räknas inte som nytt längre, även om många delar nog fortfarande kan anses vara inmovativa och/eller outforskade.

Quadrante

Grisbonde
Ja, jag tänkte på dessa nya innovativa spel eller nytag på kreativa sätt. Kan nog själv acceptera lite indiespel här, då en del fortfarande är underutnyttjat. Men tänkte på dessa nya av idag.

Nu vet jag inte om det någonsin blir klart, men jag hade velat äga "Den yttersta domen". Jag tycker spelvärlden verkar vara så sjukt cool. Vet egentligen inget om system utan allt detta är bara baserat på krönikor och saker från hemsidan, och tjuvlyssning när andra spelat det i indierummet.

Jocke

Man med skägg
Tjuvarnas Labyrint är spelet jag inte har spelat utan bara sett några bilder från men ändå känner är bäst i klassen.

Mogger

Hipsteranka
Tycker absolut Tales from the Loop kvalar in här!

Edit: Pga av att det är en jävla konstbok! Snygg som fan och med ett helt klart habilt spelsystem i! Och att det är en sjuk succe!

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Svavelvinter Rollspelet, Kutulu, Oktoberlandet, Barkhäxan, A Taste of Murder, Cthulhu Dark, Okult, Mutant År Noll, KULT, Symbaroum, Sweet Agatha, Forbidden Lands, Lady Blackbird, Coriolis, Until Dawn, Damn the Man, Save the Music!, Fiasco, Lacuna Part 1, Montsegur 1244, Serial Homicide Unit, Tales from the Loop, Witch - The Road to Lindisfarne... etc etc.

(min tolkning av "nya"). :)

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Fall of Magic med sin karta på rulle är snyggt och väl utfört. Det är någonting med det väldigt konkreta att följa vägarna på kartan och rulla ut den eftersom som verkar göra det mer lättillgängligt än man kanske skulle tro.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Quadrante;n314927 said:
Vilken ”mekanik” trend ser ni (eller vill se mer av)?
Enkla mekaniker som lyfter bort onödig komplexitet men som genom att vara genomtänkta ändå skapar tillräcklig detaljrikedom. Samtidigt ska mekaniken förstärka världen och berättelsen så de får ett samband.

Dimfrost

Special Circumstances
Quadrante;n314927 said:
Vilken ”mekanik” trend ser ni (eller vill se mer av)?
Spelvärldsinformation som presenteras genom tabeller och/eller playbooks så att de snabbt kommer spelare och spelledare till nytta. Playbooks/klasser i allmänhet, även för sådant som rollpersonernas bas/organisation/rymdskepp, eller staden man spelar i. Snabbt rollpersonsskapande genom listor man väljer i.

Kroken

Veteran
Jocke;n314914 said:
Tjuvarnas Labyrint är spelet jag inte har spelat utan bara sett några bilder från men ändå känner är bäst i klassen.
Otroligt kul att höra!! Gör mig glad eftersom så mycket tid har gått in i projektet.