Re: En utfordring!
Käre Tomas,
Två saker kan vi båda konstatera. Det vi får beskåda här är inte ett färdigt rollspel och inte heller ett fullständigt sådant.
Delar fattas, men det verkar inte du upptäkt. Det finns en standard i rollspelsbranchen, som du säkert känner till, att dela in sina rollspelsböcker i olika kapitel efter vad de handlar om. Världsbeskrivningen hamnar i Värld, Geografi eller liknande, magireglerna hamnar i Magi och... stridsreglerna brukar placeras under kapitlet Strid.
Denna tråd är en typiskt diskussionstråd kring ett stridssystem. Det är alltså svårt att dra allt för långa slutsatser av den, för många delar fattas och presenteras inte.
Så:
"etter en fin innledning om at spillet skal handle om "de underjordiske" (noe som skaper forventninger hos meg), følges dette opp med et tradisjonellt kampsystem."
Vart ligger det traditionella, och vad i själva stridsreglerna tycker du borde "moderniseras".
"Kampsystemet handler egentlig ikke om de underjordiske, men om hvem som helst som slår hverandre i hodet."
Helt korrekt slutsats, ett regelinlägg om strid brukar innehålla sådana element.
"Ideen forsvinner i systemet."
Det är för att systemet är en presentation av ett stridssystem, och inte ett rollspelsupplägg.
"La hver del av spillet ditt fortelle hva spillet handler om: de underjordiske!"
Stridssystemet tar upp strid mellan kombatanter med radikalt olika kroppsstorlek och massa-. Detta existerar helt tydligt i Sisus värld, alltså är reglerna anpassade och förankrade i spelvärlden. Observera att jag inte tänker lämna ett betyg för reglerna i fråga, men de finns där.
"at du skriver om et kampsystem, og ikke om andre ting, minner om veldig mange dårlige rollespill jeg har sett (jeg har vært konsulent for mange rollespill, og skrevet mange selv)."
Är det här ett missförstånd? För detta är inte Masks ända tråd om Sisu nämligen. Han har tidigare gått in på mer världs- och uppläggsrelaterat kring Sisu. Är du konsulent så borde det inte vara så svårt att förstå att det inte går att kommentera något som inte finns där, eller hur?
"Jeg ser på dette som rollespill med dårlige forutsetninger for å lykkes: et "generelt rollespill" som egentlig bare handler om kamp."
Återigen: det du fick presenterat för dig var inget komplett rollspel. Det var ett inlägg om strid i ett komplett rollspel.
"essensen i en dungeon-crawl er å slåss mot monstre i en hule."
Märker du inte att detta systemet uppmanar till att undvika att slåss mot monster i en håla. Att det finns monster och en håla gör det inte till Dungeoncrawl.
"om du vil skrive et rollespill med brede muligheter for spillerne, bør du passe på å skrive om de konfliktene du mener skal være en del av spillet."
Detta skriver du samtidigt som om du inte har någon aning om han skrivit denna text eller inte. Konstigt konsulterande.
"Kamp gir ofte skade, ja, men hva med skaden et rykte kan få i intrigespill, eller skaden ditt hjerte kan få i kjærlighet, eller skaden forretningen din kan få i konkurranse med andre... hvordan behandler du den type skade?"
Vänta till nästa Sisu-tråd så kanske du får veta.
"Speiler kampsystemet ditt det? Er du sikker på at du skriver et "generelt rollespill", og ikke bare gjør det veldig lett for deg selv?"
Tydligen är det du som gör det väldigt lätt för dig själv. Gå nu till "Sök" och sök på "Sisu" i "Rollspelsmakarforumet", och ge hela idén en chans istället.
"Det jeg ser nå, er ikke et spill som klarer det."
Det du ser i denna tråd är inte ett spel, men nu börjar jag visst bli tjatig.
Nu över till någonting annat:
Du försvarar din rätt att ge kritik, och det är bra. Men om det är något som gör mig upprörd på detta forum är när värderar en annan persons kvaliteter på det sätt du gör. Jag ger blankaste tusan i hur många rollspel du skrivit, men att placera dig i ett bås över någon annan ger det det inte rätt att göra. Kommentarer som: "men etter å ha lest denne posten, tviler jeg sterkt på at forfatteren klarer det." tycker jag du ska ge fan i, oavsett vilket rollspelkoncept du kommenterar, och oavsett hur mycket konsulent du är. Det är inte på sin plats att yttra en sådan åsikt efter att ha läst ett stridssystem, samtidigt som det inte är på sin plats att värdera dig efter att ha läst "Pervo".
Du verkar rätt allmänt vara ute och cyklar i den här tråden, och jag hoppas att du gör dig besväret att faktiskt läsa och ta dig det som står i nästa tråd du kommenterar. Sånt här vill inte jag läsa. Det är inte vad jag kallar kvalité.
Över lag så tycker jag att vi ska hålla oss borta från bedömningar av skribenten på ett forum och i en tråd där den presenterar ett koncept och inte sig själv som skribent. Som konsulent borde du kunna göra skillnad.
Skärpning.