Det finns en lång och smått irriterande tradition vad gäller utgivningen av svenska rollspel. Det handlar om att trycka och sälja spel innan de egentligen är färdiga. Främst gäller det reglerna, där det alls inte är ovanligt att det redan inom ett år kommer en ny, uppdaterad version. Eller två nya versioner... Fantasy! har sålt fyra versioner jag vet om (2:an fanns i två olika versioner), Drakar och demoner är väl runt tvåsiffrigt i antal versioner (om vi räknar de revisioner Riotminds gjort under åren). Mutant år noll reviderar småsaker mest hela tiden vilket framgår av små avsnitt i zonkompendierna. Och så vidare... (Missförstå mig inte – jag tycker om samtliga nämnda spel och har spelat dem allihop med stor behållning!)
Ofta behövs kanske revisionerna – för många spel är regelmässigt defekta, obalanserade eller dåligt genomtänkta (jag antar att vi alla köpt spel som faktiskt varit ospelbara i skrivet skick). Men jag som spelare och köpare av spel tycker inte om att se ständigt nya grundböcker till samma spel. Köper jag är redundansen för stor, köper jag inte vet jag att jag har en överspelad version vilket känns mindre kul. Bäst före datum är helt enkelt alldeles för kort för rollspelregler! Varför är det så?
Som jag ser det är ett av de stora problemen att varje nytt spel skall ha sina egna regler. I grunden är de ofta variationer på ett par grundläggande system (kanske oftast brp), men blir alltså alldeles för sällan så genomarbetade att de känns färdiga. Så varför inte återanvända de som visat sig fungera bäst, och istället lägga energin på värld och kampanjer? Några kandidater som skulle kunna lämpa sig för att bli sådana universalmotorer så som jag ser det är systemet i Järn eller Mutant år noll/Coriolis. Är denna dröm just bara en dröm, eller skulle ni som dominerar spelskapande i Sverige (och som väl de flesta hänger här på rollspel.nu) kunna slå era huvuden ihop och ta fram ett par system som ni sedan alla kan få använda oavsett företagstillhörighet?
Ofta behövs kanske revisionerna – för många spel är regelmässigt defekta, obalanserade eller dåligt genomtänkta (jag antar att vi alla köpt spel som faktiskt varit ospelbara i skrivet skick). Men jag som spelare och köpare av spel tycker inte om att se ständigt nya grundböcker till samma spel. Köper jag är redundansen för stor, köper jag inte vet jag att jag har en överspelad version vilket känns mindre kul. Bäst före datum är helt enkelt alldeles för kort för rollspelregler! Varför är det så?
Som jag ser det är ett av de stora problemen att varje nytt spel skall ha sina egna regler. I grunden är de ofta variationer på ett par grundläggande system (kanske oftast brp), men blir alltså alldeles för sällan så genomarbetade att de känns färdiga. Så varför inte återanvända de som visat sig fungera bäst, och istället lägga energin på värld och kampanjer? Några kandidater som skulle kunna lämpa sig för att bli sådana universalmotorer så som jag ser det är systemet i Järn eller Mutant år noll/Coriolis. Är denna dröm just bara en dröm, eller skulle ni som dominerar spelskapande i Sverige (och som väl de flesta hänger här på rollspel.nu) kunna slå era huvuden ihop och ta fram ett par system som ni sedan alla kan få använda oavsett företagstillhörighet?