Okej, det här är alltså inte en tråd om ett spel som heter trad (även om det vore awesome) utan en tråd om hur man skulle kunna fixa det här i en tradspelskontext snarare än indie/forgespelskontext. Jag har inget emot lärdomar från den sidan skranket, men jag vill helst inte ha svar av typen "spela X istället", där X är ett indiespel.
Idag, eller tekniskt sett igår nu, spelledde jag >Human. Vi har en superhjältebas där rollpersonerna bor och som de basar för, och ett antal SLP:er som också bor där. Jag blev inte helt nöjd med interaktionerna mellan rollpersoner och SLP:er, och det kom liksom aldrig igång. En av spelarna beskrev det som att SLP:erna kändes ganska "privata". Och det gjorde de nog.
Hur gör ni, om ni vill ha igång lite känsla av sällskaplighet? Få igång lite banter, lite hemvandhet, lite att man känner varandra och pratar? Har ni fått till det, och vad gjorde ni då? Vad tror ni är bra saker att öva på? Det här med improviserat vardagligt umgänge är nåt jag själv gillar som spelare, och som jag vill bli bättre på som SL. Delvis fattar jag att det handlar om övning, att jag borde göra det mer och oftare. Men jag vill gärna ha pointers, idéer, övningar och sånt.