Hurra, en ny terapi-tråd av Olof...
Bakgrund 1: Jag har inspirationsproblem och saknar lust att spelleda i min Serenity-kampanj (som byggs uppdrag för uppgrad och saknar övergripande röd tråd än så länge). Det beror delvis på problem med rygg/höft som stört ut min kreativitet lite generellt, men även att jag känner att "jag har ingenting jag vill berätta". Vi ska återkomma till det sistnämnda.
Bakgrund 2: Vi har haft några trådar nyligen på forumet där spelstilar diskuteras. Vissa vill ha helöppna kampanjer där det ska vara acceptabelt i spelgruppen att ignorera spelledarens plot hooks och starta ett värdshus istället, och nån dissade den traditionella spelstilen med ett "det är som att spela gissa-spelledarens-rätta-svar" (på ett ungefär). Sen finns det de som kanske inte vill rälsas/styras helt, men som definitivt vill att spelledaren har en plan, att det finns förberedda dolda saker att ta reda på, och där det är acceptabelt i spelgruppen att gå emot sin rollspelson för att få en bättre story (på ett ungefär).
Jag är rätt ointresserad av den öppna spelstilen. Som spelledare kräver jag absolut inte att spelarna ska hitta mitt rätta svar (om det nu finns något) och göra precis så, men jag räknar med att de reagerar på mina plot hooks (om de hellre vill öppna värdshus ser jag inte varför jag ska sitta och spelleda dem). Skulle jag vara spelare i en helt öppen kampanj så skulle jag antagligen vänta på att det hände något att reagera på. Jag vill ha ett äventyr att uppleva, inte skapa ett själv. Att lista ut att person X var skurken hela tiden är bättre än att spelgruppen tillsammans hittar på att person X är skurken för att det blir coolt drama då. Måste vi till slottet för att "komma vidare"? Helt okej, bara vi får välja när och hur.
Så när jag spelleder vill jag inte inleda med ett "ni står i en hangar, vad gör ni?" utan "ni står i hangaren på plats X och hälare Y säger: den exakta betalningen diskuteras när ni har hämtat föremål Z åt mig". Jag vill berätta någonting, men skapa HUR det berättas tillsammans med spelgruppen.
Så, nu kanske alla har någon slags bild av vad för rollspel jag uppskattar, och till er som kan relatera har jag en fråga:
- Vad gör ni om ni inte kan komma på någonting ni vill berätta? Det kommer inga uppslag till äventyr. Det är blankt. Pausar ni på obestämd tid? Forcerar ni fram något (och klarar ni det utan att det blir dåligt)?
Bakgrund 1: Jag har inspirationsproblem och saknar lust att spelleda i min Serenity-kampanj (som byggs uppdrag för uppgrad och saknar övergripande röd tråd än så länge). Det beror delvis på problem med rygg/höft som stört ut min kreativitet lite generellt, men även att jag känner att "jag har ingenting jag vill berätta". Vi ska återkomma till det sistnämnda.
Bakgrund 2: Vi har haft några trådar nyligen på forumet där spelstilar diskuteras. Vissa vill ha helöppna kampanjer där det ska vara acceptabelt i spelgruppen att ignorera spelledarens plot hooks och starta ett värdshus istället, och nån dissade den traditionella spelstilen med ett "det är som att spela gissa-spelledarens-rätta-svar" (på ett ungefär). Sen finns det de som kanske inte vill rälsas/styras helt, men som definitivt vill att spelledaren har en plan, att det finns förberedda dolda saker att ta reda på, och där det är acceptabelt i spelgruppen att gå emot sin rollspelson för att få en bättre story (på ett ungefär).
Jag är rätt ointresserad av den öppna spelstilen. Som spelledare kräver jag absolut inte att spelarna ska hitta mitt rätta svar (om det nu finns något) och göra precis så, men jag räknar med att de reagerar på mina plot hooks (om de hellre vill öppna värdshus ser jag inte varför jag ska sitta och spelleda dem). Skulle jag vara spelare i en helt öppen kampanj så skulle jag antagligen vänta på att det hände något att reagera på. Jag vill ha ett äventyr att uppleva, inte skapa ett själv. Att lista ut att person X var skurken hela tiden är bättre än att spelgruppen tillsammans hittar på att person X är skurken för att det blir coolt drama då. Måste vi till slottet för att "komma vidare"? Helt okej, bara vi får välja när och hur.
Så när jag spelleder vill jag inte inleda med ett "ni står i en hangar, vad gör ni?" utan "ni står i hangaren på plats X och hälare Y säger: den exakta betalningen diskuteras när ni har hämtat föremål Z åt mig". Jag vill berätta någonting, men skapa HUR det berättas tillsammans med spelgruppen.
Så, nu kanske alla har någon slags bild av vad för rollspel jag uppskattar, och till er som kan relatera har jag en fråga:
- Vad gör ni om ni inte kan komma på någonting ni vill berätta? Det kommer inga uppslag till äventyr. Det är blankt. Pausar ni på obestämd tid? Forcerar ni fram något (och klarar ni det utan att det blir dåligt)?