Nekromanti Tradrymdregler, tagning 2

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Genesis said:
Det känns som att det du behöver är ett system som SL kan använda bakom skärmen. SL stattar motståndaren och avgör vad som händer. Därefter talar hon om för spelarna (beroende på sensorer och lyckade slag) vilken information deras rollpersoner uppfattar. Därefter får de försöka gissa hur det egentligen ligger till och agera efter det.

Cooltast blir det ju om man kan samla på sig erfarenhet som spelare. "Förra gången vi fick en urladdning i det infraröda spektrat var den en avfyrning av en sensordold fotontopred. Det är bäst vi lägger ut störladdningarna."

Du kanske till och med kan utnyttja grunden i systemet och göra samma sak med maskineriet. Så SL stattar vad som gått sönder och beskriver symptomen för spelarna, som får avgöra vad som behöver göras för att laga det.
Det där låter mycket lockande. I vanliga fall brukar jag sällan spela med skärm, men i det här fallet skulle jag t.om kunna tänka mig ett jäkla bräde bakom skärmen om det är vad som krävs för att ge SL en chans att sköta allt han ska.

krank

Arvidos said:
Jag tror att nyckeln för att uppnå ditt drömscenario istället för det som Krille beskriver (Kaptenen får spela) är att spelarna måste arbeta för att ge information och resurser till varandra.

Eftersom jag är trångsynt så upprepar jag Space Alert som exempel: Spelarna måste kommunicera information smart eftersom tiden är ytterst begränsad, och de måste samarbeta eftersom någon (eller rent av två personer) måste langa fram ny energi i två led när batteriet tagit slut. Seriöst, spela det spelet! :gremsmile:

Och eftersom jag är lika trångsynt så måste jag upprepa att jag inte tycker att kort och liknande är acceptabewlt, eftersom det ger helt fel fokus. Jag är helt övertygad om att Space Alert är skitballt, men när jag spelar rollspel vill jag inte ha brädspel - och det är vad det blir med ditt förslag, åtminstone i mina ögon.

Jag ser gärna att spelarna måste jobba för att ge varandra information, och om du har ett förslag som inte betyder att spelarna måste hålla i eller flytta kort, slå tärningar eller pilla med stats så är jag helt öppen för ett sådant förslag. Framförallt om det inte innebär en alltför tung informationshanterarbörda för SL.

Mitt ideal är, som jag sagt förut, att spelarna egentligen inte kan avgöra huruvida man spelar friform regellöst eller inte.

Som jag skrev till Genesis, spelledaren får gärna spela brädspel, men då bakom sin skärm och helt dolt för spelarna. Plus att allt man behöver ska kunna framställas med en svartvit skrivare, helst utan sax, och definitivt inte med extrakostnader i form av kort, speciella pluttar eller liknande.

Sodivra

Champion
Whoa, whoa... Nej, jag menar precis vad jag skriver, det behöver inte vara kort n shit (Och jag skrev faktiskt i mitt inlägg när det begav sig att man kunde ditcha kartan i mitt koncept), men det är själva grundtanken jag försöker lyfta fram: Att de andra spelarnas uppgifter är beroende av att man presterar bra - Och med det menar jag att man fattar rätt beslut/hittar en lösning, inte att man slår bra tärningsslag.

Men jag tycker det är svårt att förmedla den här erfarenheten i text, så det är därför jag uppmanar dig att faktiskt testa spelet också. Jag tar väl med det GothCon! :gremsmile:

krank

[
Arvidos said:
Whoa, whoa... Nej, jag menar precis vad jag skriver, det behöver inte vara kort n shit (Och jag skrev faktiskt i mitt inlägg när det begav sig att man kunde ditcha kartan i mitt koncept), men det är själva grundtanken jag försöker lyfta fram: Att de andra spelarnas uppgifter är beroende av att man presterar bra - Och med det menar jag att man fattar rätt beslut/hittar en lösning, inte att man slår bra tärningsslag.
Och det är jag helt med på, och det var lite det jag var inne på när jag tänkte mig att killen som sitter vid sensorerna får information han måste ta beslut om, för att kunna skicka vidare till killen som flyger och han som pilotar (vafan heter det på svenska? "Kör skeppet"?)...

Men, vad jag alltså är ute efter är hur jag löser detta utan att blanda in brädspel eller öppen/synlig spelmekanik och dessutom utan att göra SL's börda alltför stor. Och just hur jag gör det dolt/obrädspeligt har jag lite svårt att föreställa mig hur speladet av ett brädspel ska kunna hjälpa till med. men jag kanske bara är korkad...

Sodivra

Champion
krank said:
Och just hur jag gör det dolt/obrädspeligt har jag lite svårt att föreställa mig hur speladet av ett brädspel ska kunna hjälpa till med. men jag kanske bara är korkad...
Kanske är jag som är korkad? :gremsmile:

Äh, för mig var det en viktigt att få just uppleva de punkter jag räknat upp i detta och tidigare inlägg, se dynamiken i spel så att säga, och vill man det så är det nog just (brädspelet) Space Alert man får vända sig till. Och så är det ett kul spel jag är sugen på att spela igen, om du nu spelar sådana spel.

krank

Arvidos said:
Och så är det ett kul spel jag är sugen på att spela igen, om du nu spelar sådana spel.
Alltså, jag spelar gärna; jag är bara inte helt förtjust i att vänta till GC med att fortsätta jobbet på det här regelsystemet... =)

Sodivra

Champion
krank said:
Arvidos said:
Och så är det ett kul spel jag är sugen på att spela igen, om du nu spelar sådana spel.
Alltså, jag spelar gärna; jag är bara inte helt förtjust i att vänta till GC med att fortsätta jobbet på det här regelsystemet... =)
Nej, det måste man ju ha förståelse för. :gremsmile:

krank

Ny fundering; om man ser till så att rymdstridssystemet blir smidigt nog för att göra det möjligt för SL att via utomsystemmässiga grejer skapa en riktig känsla av stress hos spelarna (dvs, resolution och informationshantering tar ingen eller försumbar tid; SL kan avkräva spelare omedelbara svar), varför är det då egentligen ett problem om kaptenen/piloten får huvuddelen av "the action"? Det är inte som om jag bygger ett rymdstridsspel här, tanken är inte att ha rymdstrider hela tiden eller ens varje spelmöte; vi ser det inte som underligt att gruppens soldat, som satsat mycket på stridsfärdigheter, får huvuddelen av handlings- och initiativutrymmet i stridssituationer. Vi ser det inte som konstigt att den sociala rollpersonen får fokus i sociala situationer. Övriga rollpersoner försvinner inte och blir inte maktlösa, men det står ändå rätt klart att makten och kontrollen över situationen skiljer sig mellan rollpersonerna.

Som spelare har jag heller inga problem med att andra spelares rollpersoner glänser i olika situationer - så länge jag också har en grej eller två där jag får möjlighet att glänsa.

Så; jag funderar på om jag faktiskt skiter i om kaptenen blir "huvudperson"; spelledaren kan (och bör) se till att hålla övriga spelare sysselsatta också. Det räcker med att t.ex kunna ha olika stationer på bryggan (och annorstädes) som gör olika saker, ger olika bonusar på olika saker skeppet ska/vill göra. Som jag skisserade förut; olika kanontorn som antingen styrs av dator eller människa (där människa ger mer bonus), navigering, sensorer, maskinrum - och sen finns det givetvis utrymme för saker som att man måste snabbreparera grejer mitt i farlig situation vilket kräver en massa kringspringande... och så vidare.

Om man ser till "utanför skeppet" tänker jag mig något ganska abstrakt. jag vill ha ett skitsimpelt system som ger skeppet ett enda anfallsvärde, baserat på antal och typ av kanontorn och huruvida människor sitter vid dem. Funderar på om det bästa vore att ha ett system som liknar det som används för vanlig strid, eller om man ska använda ett helt annat för att visa att det faktiskt är något helt annat man pysslar med (t.ex ha vanliga tärningsslag i stridssystemet, men tärningspölar a' WoD i rymdstrid).

En positiv grej med att diskutera på det här forumet är att även om man inte alls håller med de som skriver, så får man bra respons som i slutänden åtminstone får en att komma på hur det är man faktiskt vill ha det.