Ny fundering; om man ser till så att rymdstridssystemet blir smidigt nog för att göra det möjligt för SL att via utomsystemmässiga grejer skapa en riktig känsla av stress hos spelarna (dvs, resolution och informationshantering tar ingen eller försumbar tid; SL kan avkräva spelare omedelbara svar), varför är det då egentligen ett problem om kaptenen/piloten får huvuddelen av "the action"? Det är inte som om jag bygger ett rymdstridsspel här, tanken är inte att ha rymdstrider hela tiden eller ens varje spelmöte; vi ser det inte som underligt att gruppens soldat, som satsat mycket på stridsfärdigheter, får huvuddelen av handlings- och initiativutrymmet i stridssituationer. Vi ser det inte som konstigt att den sociala rollpersonen får fokus i sociala situationer. Övriga rollpersoner försvinner inte och blir inte maktlösa, men det står ändå rätt klart att makten och kontrollen över situationen skiljer sig mellan rollpersonerna.
Som spelare har jag heller inga problem med att andra spelares rollpersoner glänser i olika situationer - så länge jag också har en grej eller två där jag får möjlighet att glänsa.
Så; jag funderar på om jag faktiskt skiter i om kaptenen blir "huvudperson"; spelledaren kan (och bör) se till att hålla övriga spelare sysselsatta också. Det räcker med att t.ex kunna ha olika stationer på bryggan (och annorstädes) som gör olika saker, ger olika bonusar på olika saker skeppet ska/vill göra. Som jag skisserade förut; olika kanontorn som antingen styrs av dator eller människa (där människa ger mer bonus), navigering, sensorer, maskinrum - och sen finns det givetvis utrymme för saker som att man måste snabbreparera grejer mitt i farlig situation vilket kräver en massa kringspringande... och så vidare.
Om man ser till "utanför skeppet" tänker jag mig något ganska abstrakt. jag vill ha ett skitsimpelt system som ger skeppet ett enda anfallsvärde, baserat på antal och typ av kanontorn och huruvida människor sitter vid dem. Funderar på om det bästa vore att ha ett system som liknar det som används för vanlig strid, eller om man ska använda ett helt annat för att visa att det faktiskt är något helt annat man pysslar med (t.ex ha vanliga tärningsslag i stridssystemet, men tärningspölar a' WoD i rymdstrid).
En positiv grej med att diskutera på det här forumet är att även om man inte alls håller med de som skriver, så får man bra respons som i slutänden åtminstone får en att komma på hur det är man faktiskt vill ha det.