Jag hade en liknande tråd på gamla forumet, men jag tänkte starta en här också...
Vad gör egentligen strid intressant? Vad riskerar att göra strid tråkigt, och vad finns det för tekniker att motarbeta det?
Jag tänker att det mycket handlar om att det ska finnas olika valmöjligheter. När strid blir tråkigt är det ofta för att det blir enformigt -- man står där på varsin sida och turas om att rulla tärning, och långsamt men säkert reduceras fiendens hitpoints... Om det nu inte bara blir ett trist dödläge där man står och missar varandra i vad som känns som hundra stridsrundor.
Några tankar; samtliga snodda från andra:
Vilka situationer tycker ni är svårast att göra roliga?
Idag hade jag en flygstrid jag inte hade förberett alls; den blev inte speciellt varierad eftersom det inte kändes som att det fanns så mycket miljö att variera när två superhjältar ska flyga runt och skjuta på varandra. Det kändes svårt. Kanske skulle jag hittat på fler förstärkningar som kunnat komma och bråka...
Vad gör egentligen strid intressant? Vad riskerar att göra strid tråkigt, och vad finns det för tekniker att motarbeta det?
Jag tänker att det mycket handlar om att det ska finnas olika valmöjligheter. När strid blir tråkigt är det ofta för att det blir enformigt -- man står där på varsin sida och turas om att rulla tärning, och långsamt men säkert reduceras fiendens hitpoints... Om det nu inte bara blir ett trist dödläge där man står och missar varandra i vad som känns som hundra stridsrundor.
Några tankar; samtliga snodda från andra:
- Förändra omständigheterna. Om de stridande faller in i ett skyttegravskrig behöver något förändras. Förstärkningar kommer, vädret förändras, något i omgivningen börjar brinna eller exploderar eller något. Det här kräver en del improvisationsförmåga och variationsförmåga från SL's sida. Hur hjälper man SL med detta? Listor för olika situationer?
- Mål med striden som inte är att döda motståndaren. Både spelarna och deras fiender kan ju tänkas vilja uppnå något annat än bara rent murder-death-kill.
- Andra tänkbara valmöjligheter än att anfalla, och som inte är jättedåliga att välja. Vem har bra exempel? Jag gillar AW's olika handlingar här. Kan man göra något liknande i mer traddiga system?
- Zooma ut när det blir dödläge: Denna var det Möller som pratade om idag. Om det blir dödläge kan man "klippa" eller sammanfatta vad som händer fram till dess att något förändras.
Vilka situationer tycker ni är svårast att göra roliga?
Idag hade jag en flygstrid jag inte hade förberett alls; den blev inte speciellt varierad eftersom det inte kändes som att det fanns så mycket miljö att variera när två superhjältar ska flyga runt och skjuta på varandra. Det kändes svårt. Kanske skulle jag hittat på fler förstärkningar som kunnat komma och bråka...