Jag håller helt med gällande CoC och Kult.Eksem;n202628 said:CoC tycker jag fungerar bättre ju mindre lore du kan (samma med KULT), till och med. Star Wars gör sig också bättre ju mindre expanded universe-jox man "ska" kunna och ju mer man bara har sett typ första filmen och kör typ Tatooine Manhunt. Vampire däremot tycker jag gör sig bäst om man faktiskt vet skillnaden mellan en Gangrel och en Brujah och faktiskt låter spelet bygga på relationer mellan olika power players i spelmiljön över tid. Det är klart att man KAN one-shotta vad som helst om åtminstone en i gruppen kan regelsystemet någorlunda, men vissa spel kommer helt enkelt inte till sin rätt förrän man faktiskt kommer in i dem (hur meningsfullt är det att oneshotta Rolemaster om ingen deltagare kan tabellerna och var de finns utantill? Man kommer ju bara hata det), och det gäller ganska många tradspel tycker jag.
Vampire funkar, tycker jag, riktigt bra med lite lorekunskap också. Då kan det visserligen bli mer fokus på just att famlande försöka greppa alla nya sociala koder och power plays som finns omkring en än den sorts högnivå-powerlay jag hört ska känneteckna Vampire när man spelat lite längre än vad jag gjort.
Så det kan bli bra, och det kan nog också motsvara vad en del spelare gillar med Vampire, men det kommer inte att motsvara vad alla vampirespelare gillar med Vampire...