Nekromanti Tradspel och allmänbildning

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Eksem;n202628 said:
CoC tycker jag fungerar bättre ju mindre lore du kan (samma med KULT), till och med. Star Wars gör sig också bättre ju mindre expanded universe-jox man "ska" kunna och ju mer man bara har sett typ första filmen och kör typ Tatooine Manhunt. Vampire däremot tycker jag gör sig bäst om man faktiskt vet skillnaden mellan en Gangrel och en Brujah och faktiskt låter spelet bygga på relationer mellan olika power players i spelmiljön över tid. Det är klart att man KAN one-shotta vad som helst om åtminstone en i gruppen kan regelsystemet någorlunda, men vissa spel kommer helt enkelt inte till sin rätt förrän man faktiskt kommer in i dem (hur meningsfullt är det att oneshotta Rolemaster om ingen deltagare kan tabellerna och var de finns utantill? Man kommer ju bara hata det), och det gäller ganska många tradspel tycker jag.
Jag håller helt med gällande CoC och Kult.

Vampire funkar, tycker jag, riktigt bra med lite lorekunskap också. Då kan det visserligen bli mer fokus på just att famlande försöka greppa alla nya sociala koder och power plays som finns omkring en än den sorts högnivå-powerlay jag hört ska känneteckna Vampire när man spelat lite längre än vad jag gjort.

Så det kan bli bra, och det kan nog också motsvara vad en del spelare gillar med Vampire, men det kommer inte att motsvara vad alla vampirespelare gillar med Vampire...

cogitare

Swashbuckler
Eksem;n202628 said:
CoC tycker jag fungerar bättre ju mindre lore du kan (samma med KULT), till och med. Star Wars gör sig också bättre ju mindre expanded universe-jox man "ska" kunna och ju mer man bara har sett typ första filmen och kör typ Tatooine Manhunt. Vampire däremot tycker jag gör sig bäst om man faktiskt vet skillnaden mellan en Gangrel och en Brujah och faktiskt låter spelet bygga på relationer mellan olika power players i spelmiljön över tid.
Det finns en skillnad helt klart. Men kunskapen om Gangrel och Brujah behöver inte vara mer än vad som står i den sida i V20 (eller vilken version av Vampire du väljer). Precis som du skriver om att CoC eller Star Wars eller Kult gör sig bättre med mindre lore-kunskap så kan jag nog säga detsamma om Vampire. För kan du alla intrikata samband mellan olika powerplayers och vad varje antediluvian gjort från dess skapelse till modern tid så försvinner mycket av det som kan vara roligt att upptäcka i Vampire. Tycker jag...

Sen behöver man kunna regeldetaljer så klart vilket klaner som är spelbara och vilken effekt de har...

Oavsett så tror jag att köra Vampire kan funka bra. Med lite lore-kunskap kanske att vara helt nyskapad är ett ännu bättre upplägg. Som Krank skriver så får man ju fokusera på annat än med spelare som har bra koll på settingen. Fast det tycker jag är relativt allmängiltigt för de spel jag testat. Första spelmötena handlar om att lära de andra om settingen och sen kan man dyka in mer i detaljer.

Cog.

Eksem

Champion
cogitare;n202663 said:
Första spelmötena handlar om att lära de andra om settingen och sen kan man dyka in mer i detaljer.
Jag tänkte att i det här fallet så är det inga "första spelmötena", utan jag förstod det som att det är "ett spelmöte, punkt.".

RasmusL

Champion
Eksem;n202665 said:
Jag tänkte att i det här fallet så är det inga "första spelmötena", utan jag förstod det som att det är "ett spelmöte, punkt.".
Ja. Ett möte, möjligen två om vi inte hinner klart vid något tillfälle. Detta innebär, i mina ögon:

*Alltid pregens
*Lära ut reglerna under spel
*Alltid låg grad av system mastery

Bifur

Veteran
RasmusL;n202669 said:
Ja. Ett möte, möjligen två om vi inte hinner klart vid något tillfälle. Detta innebär, i mina ögon:

*Alltid pregens
*Lära ut reglerna under spel
*Alltid låg grad av system mastery
Då känns det ju som att du ska fokusera mer på spelmiljöer och mindre på regelutveckling, d.v.s. tänka mindre på "detta är ju också BRP" och mer på tongivande settings.

För att återknyta till den tråd jag själv startade för någon vecka sedan om spel för nybörjare tror jag det är orimligt att tro att du ska kunna spela enkvällscenarion med nybörjare och dessutom ha kul hela vägen om du som SL inte gör ett noggrant urval utifrån perspektiven regler och krav på världskunskap. Jag tror inte ens de flesta vana rollspelare skulle tycka det vore så kul i längden

Ett sätt att till viss del komma runt detta är ju att köra prep via mail etc. mellan spelmöten men det går ju emot dina punkter ovan så jag antar att det går bort.

cogitare

Swashbuckler
Eksem;n202665 said:
Jag med. Men jag anser att Vampire kräver ung. lika mycket inlärning av setting som andra trad-spel med en väl definierad setting (säg vilken given D&D setting som helst, Earthdawn, Shadowrun m.fl.).

Cog.

Ram

Skev
cogitare;n202681 said:
Jag med. Men jag anser att Vampire kräver ung. lika mycket inlärning av setting som andra trad-spel med en väl definierad setting (säg vilken given D&D setting som helst, Earthdawn, Shadowrun m.fl.).

Cog.
Räcker det inte med att man har en A4 med klanerna med typ en handfull meningar om vad de är...? Kanske lite extra noteringar om vampyrernas dolda värld. Man spelar ju i övrigt i vår värld vilket underlättar en hel del.

Typ läs denne, vi är i Prag 1811 och kör?
https://en.wikipedia.org/wiki/Clans_...e:_The_Requiem

Jag har alltid tyckt lite att det är en av Vampires stora styrkor för övrigt; Lätt att få en bild i kombination med mycket att förkovra sig i. Vi har en hel del att lära av vampire.

cogitare

Swashbuckler
Ram;n202685 said:
Räcker det inte med att man har en A4 med de tretton klanerna med typ en handfull meningar om vad de är...? Kanske lite extra noteringar om vampyrernas dolda värld. Man spelar ju i övrigt i vår värld vilket underlättar en hel del.

Typ läs denne, vi är i Prag 1811 och kör?
https://en.wikipedia.org/wiki/Clans_...e:_The_Requiem
Jo, ganska exakt så. Vampire har inget större (eller mindre) krav på förkunskaper om lore än andra spel med en väl etablerad och under lång tid utvecklad setting (se exempel från tidigare mail). Tvärtom, ung. som skrevs tidigare om ex. CoC, så kan det vara intressant att INTE veta hur alla maktförhållanden mellan klaner, sekter, mäktiga individer (Critias, Helena, Menele, Inner Council medlemmar osv. osv.) ser ut och fungerar. Något att upptäcka under spel helt enkelt eller för en one-shot att inte behöva bry sig så mycket om...

Sen behöver inte den här uppställning ha med just Vampire iofs. (även om jag tycker det är det mest ikoniska av de gamla WoD-spelen) utan vilket annat som helst av de stora funkar bra. Med stora menar jag Vampire, Werewolf och Mage.

Så som du säger, Ram, så borde det räcka med:
- Det här är de 13 (kanske nöja sig med de 7 camarilla-klanerna om det är tänkt att man skall lira camarilla vamps) klanerna med korta write ups.
- Vampyrerna har ett skuggsamhälle bakom det mänskliga med en tydlig hierarki där man kort förklarar lite om typiska camarilla-titlar samt kanske även ålder (typ neonate -> elder).
- I övrigt är det vår värld fast det regnar mer och folk hänger i katedraler om de kan för det är gothigt :)

Cog.

Ram

Skev
cogitare;n202687 said:
Jo, ganska exakt så. Vampire har inget större (eller mindre) krav på förkunskaper om lore än andra spel med en väl etablerad och under lång tid utvecklad setting (se exempel från tidigare mail). Tvärtom, ung. som skrevs tidigare om ex. CoC, så kan det vara intressant att INTE veta hur alla maktförhållanden mellan klaner, sekter, mäktiga individer (Critias, Helena, Menele, Inner Council medlemmar osv. osv.).
Ah, du menar så! Då tolkade jag det åt fel håll. Jag läste in att man skulle behöva mer kunskap än jag tyckte i vampire medan du menade att man behöver mindre i generell trad ungefär. Där får man för att man inte läser allt... :)

Jag vet kanske inte om jag håller med helt dock, jag tror det kommer att bero mycket på vad man vill spela i andra tradspel. Är det "Gå på en väg i vilket land som helst och sedan kommer äventyret som en tvåtumfyra" så funkar det kalas såklart, men i andra fall (naturligtvis beroende på ambitionsnivå) så kan det vara bra att veta mer om världen bara för att det är en fantasyvärld som är skild från vår egen.

Men å tredje sidan så räcker det kanske med "ni är i en pseudomedeltida värld där <sätt in intressanta skilnader>.

Kalil

Swordsman
Eftersom det inte nämnts ännu, så bör allmänbildningen även innehålla:

Cyberpunk 2020. Night City Stories är visst en samling korta äventyr (Inte läst eller kört)

Shadowrun. Dom har ju organized play för 5e, så här finns massor av one shots på DTRPG.

Ymir

Liten kantbaron
Inget spel har förmodligen lärt mig så mycket som Western. Jag var helt ointresserad av den eran, nästan, men i processen att spela, spelleda och skriva för Western har jag blivit nästan löjligt insatt i allt från den kinesiska migrationen till Amerika till vad gårdar kostade, hur danshallar fungerade och vilka drinkar man verkligen drack.

Ulfgeir

Swashbuckler
Förutom de som redan nämnts så tycker jag nog en dos av Paranoia hör till. Om inte annat så för att ge en humoristisk motpol till Vampire (som flufftexten säger det skall spelas. Inte samma som hur reglerna säger det skall spelas...)

Sedan tycker jag nog att Shadowun (med en lagom dos infodump i början om världen) faktiskt ger mer om cyperpunk än cyberpunk-spelet. Framförallt så får man ett tydligare uppdrag. Dvs Vad gör man? Att sedan regelsystemet är väldans omständigt är ju en helt annan sak.

Vet inte om man skall räkna Fate som ett tradspel eller ej, Men idén att du behöver inga stats kan ju ge lite nytänk.

/Ulfgeir