Det där får du gärna förklara närmare hur det funkar.Winterquist said:Sedan gillar jag även den nya uppdelningen mellan Stability och Sanity.
Jag tycker i och för sig att originalsystemet också är riktigt dåligt. Det är stort och klumpigt och inte det minsta strömlinjeformat, det har för många små pillfärdigheter och för lite vettig struktur, och det har på tok för detaljerade skalor för att det ska kännas användbart. BRP suger, helt enkelt.1000T said:Personligen skulle jag mycket hellre velat att Trails var en tilläggsmodul till orginalspelet (Call of Cthulhu).
Njae, Trail är byggt kring Gumshoe så det är en del av systemet (samma finns i Esoterrorists om jag inte minns fel).2097 said:Anledningen till att stability finns är väl att få det att likna de andra Gumshoe-spelen.
Jag blev väldigt besviken på ToC, men för att vara rätvis så behöver inte ledtrådarna vara en del av en räls. De kan lika gärna vara en bomb.Genesis said:Kan någon förklara vad det braiga i Gumshoe är? För allt det jag har hört om systemet får mig att vilja köpa spelet bara för att bränna det på bål. Efter vad jag förstått så handlar det om reglifierad rälsning. Vad är det jag inte fattar?
Utan att ha spelat ToC måste jag ifrågasätta. Så rackans öppen är den väl inte?krank said:Massor av spelmekanik som aktivt motarbetar karaktärsinlevelse genom att aktivt kräva metaperspektiv, fasta yrken med kopplade färdigheter... Det finns folk som gillar öppen spelmekanik, men för mig motverkar den syftet med spelet - skräck.
Den där grejen är den som verkligen dödar systemet. Även om man har kodord så förutsätter systemet att spelarna tänker i metaperspektiv, vilket verkligen inte är vad jag vill. Faktum är att jag verkligen hatar när spelare tvingas tänka ur metaperspektiv. Till och med klassiska färdigheter i BRP är bättre, för där kjan man lätt identifiera "jag försöker klättra upp för en vägg" = använda färdigheten Klättra. Satsningar och liknande har ingen motsvarighet i den fiktiva världen in-character, utan representerar ett rent metatänkande. Jag ser inte riktigt hur det skulle kunna funka tillsammans med en immersionistisk agenda, vilket är anledningen till att jag säger att det nog inte är min kopp té.Winterquist said:Ni kan ha kodord för hur mycket som satsas (1 = jag använder mina kunskaper i x; 2 = jag fördjupar mig verkligen genom y osv).