Nekromanti Trakorienrollspel

Rising

Vila i frid
[...] medan kartorna antagligen är mina eftersom jag ritade originalskisserna
Du kan inte använda en karta som en illustratör tecknat och hävda att du borde äga den bara för att det var du som levererade skissen som illustratören utgick ifrån. Den kartan ägs av illustratören, precis som vilken annan illustration som helst.

Men vad jag tror att du menar är att du borde kunna få publicera nyritade kartor utan problem, eftersom det var du som kom på hur kustlinjerna och dylikt skulle se ut från början. Den åsikten delar jag i sådana fall, eftersom det liknar hur jag vet att det exempelvis fungerar gällande tekniska illustrationer.

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Det den svenska rollspelsbranschen behöver just nu är ett starkt fantasyrollspel. Och en starkare svensk fantasysetting än Trakorien finns inte. Så det som fattas är väl att nån gör en deal med Paradox och Erik och lägger upp ett antal tusen.

Krille

Super Moderator
Bengt Petter said:
Och en starkare svensk fantasysetting än Trakorien finns inte.
Ursäkta om jag låter sur och glädjedödande, men är det där något du har siffror på från en marknadsundersökning, eller är det magtraktskänslor?

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Krille said:
Bengt Petter said:
Ursäkta om jag låter sur och glädjedödande, men är det där något du har siffror på från en marknadsundersökning, eller är det magtraktskänslor?
Nja, jag går på magkänsla och Tradera-priser. Erik Granströms grejer är alltid dyra, många är med och budar. Sett över tid tror jag inte Trudvang, Eon, Saga, Chronopia eller resten av Ereb Altor har varumärken som ligger i närheten av Trakoriens. Nån som sätter emot?

Krille

Super Moderator
Jag är rätt övertygad om att Trudvang och Eon har bättre varumärken, för att de är färskare och aktiva.

Det är väl egentligen att ta antalet Svavelvinter-budare. Det skulle jag tro är ungefär så stor marknaden tar. Jämför det sedan med valfri Trudvang-boks försäljning.

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Krille said:
Jag är rätt övertygad om att Trudvang och Eon har bättre varumärken, för att de är färskare och aktiva.

Det är väl egentligen att ta antalet Svavelvinter-budare. Det skulle jag tro är ungefär så stor marknaden tar. Jämför det sedan med valfri Trudvang-boks försäljning.
Tror du att Trudvang kommer att vara hett efterfrågat på Tradera om tio år? Det tror inte jag.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Nja, jag går på magkänsla och Tradera-priser."

Skulle du vara beredd att satsa stora mängder tid och hundratusentals kronor baserad på dylik information? Om svaret är nej, vem ska annars göra det?

Alla har vi väl upplevt fantastiska spelögonblick och närt drömmar om att en dag få se våra egna namn i tryck. Men det är stor skillnad på drömmar och verklighet. Även om det inte finns några ambitioner att livnära sig på spelskapandet så innebär det ändå ett ekonomiskt risktagande som dessutom stjäl tid och resurser ifrån andra saker som familj, privatliv, umgänge och övriga intressen. Att ge ut egna spel är en större investering på alla plan än att bara spela dem. Behåll dina drömmar, men förvänta dig inte att någon annan ska göra allt det hårda arbetet med att uppfylla dem.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Vad sägs om Nangijala?

Visseligen är Trakorien en spännande fantasysetting, men jag är rädd att den är lite för speciell för att verkligen tilltala den stora massan. Då tror jag att en mer traditionell värld, som Trudvang eller Mundana är ett bättre val om man vill göra ett stort fantasyspel.

Om man vill göra ett BRA fantasyspel däremot tror jag mer på Trakorien.

/tobias

Arfert

Facit
Låt mig säga så här då: Om inte riotminds planerar att ge ut ett eget Trakorienspel (vilket jag starkt betvivlar), så har de ju inget att vinna på att tjafsa om nån annan gör det. Bara de låter bli att kalla det "Drakar och Demoner".

Arfert

Facit
Tradera-priser? Sorry om jag säger det här, men vad är det för nys? Det är som att basera vad som blir nästa pophit på vilka SUN-singlar med Elvis som är dyrast.

Svavelvinterboxen är till exempel dyr för att:
1. Det var en av de första milstolparna för svenska rollspel.
2. De som spelade Svavelvinter när det begav sig är nu personer mitt upp i sin karriär och många av dem har mer pengar att röra sig med än en kille i äldre tonåren. dessutom är de nostalgiska. därför är de beredda att hosta upp en massa stålar för boxen.

Utan att göra några bedömningar om Svavelvinters kvalitéer så betvivlar jag starkt att en modern målgrupp utan nostalgiska kopplingar till gamla DoD känner ett supersug att införskaffa den i nytryck.

Du blandar ihop äpplen och päron här. Däremot tror jag ett Trakorienrollspel kan sälja en kanske trehundra-femhundra ex, men inte i närheten av säg Trudvang eller Mutant UA. Inte utan att man får kalla det Drakar och Demoner i alla fall...

Arfert

Facit
Håller med dig Krille... Trakorien som varumärke har inte en suck mot Eon/Mundana eller Riotminds Drakar och Demoner/Trudvang. Trakorien är en intressant kampanj, men lockar nog mest nostalgiker är jag rädd. Tror det kommersiella värdet är sisådär.

Däremot skulle ett billigt nytryck kanske "bära sig" ( = täcka kostnader för tryck osv), om man räknar bort all frivillig tid folk skulle lägga ner på produktionen. Och vore en välgärning ur kultursynpunkt.

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Jag tror att om Järnringen ställde sig bakom ett Trakorienspel, Granström skrev spelets texter och man använde t ex TSOYs regler på det vis som Anders Sveen gör just nu på järnringens forum, då skulle spelet kunna sälja väldigt bra både p g a Järnringen, nostalgi och bra kvalitet. Det kanske inte kan mäta sig med Mutant eller DoD till en början, men nog borde det kunna komma dithän så småningom. Gör det i vanligt bokformat dessutom, så kanske det kan locka en del av svavelvinterläsarna som inte sysslar med rollspel ännu.

Är eon- och trudvangspelare så fästa vid sina gamla spel att de inte är beredda att testa ett nytt, svenskt fantasyspel med lite legenddamm över sig? Det tror inte jag.

Hälsar

Christian

Krille

Super Moderator
Fiktionslek said:
Är eon- och trudvangspelare så fästa vid sina gamla spel att de inte är beredda att testa ett nytt, svenskt fantasyspel med lite legenddamm över sig?
Jag minns en gång i tiden när Kelathaar kom ut, och det var en massa folk i Rubicon som tyckte att reglerna var bra men världen sög. "Det ska vara en riktig värld, som Ereb Altor" hette det.

Underskatta inte spelares konservatism. En hel del av dem skulle inte byta spel annat än under vapenhot.

Arfert

Facit
Jag tror faktiskt att majoriteten av nu aktiva svenska rollspelare inte har en susning om vad Trakorien är... de som började nånstans under 90-talet.

Och ännu mindre presumtiva rollspelare. De som kanske kör WoW eller liknade...

Och sen finns det massor av svenska rollspelare som inte tycker att det är nåt "legend-damm" på Svavelvinter.

Väldigt få, oberoende ålder, i de spelgäng jag haft (under 80-90-talet) har vart intresserade, de har kört engelskspråkiga spel nästan undantagslöst.. en STOR målgrupp svenska rollspelare som nästan alltid glöms bort i de här diskussionerna. De som körde Enemy Within istället, till exempel.

Snow

Swashbuckler
Å andra sidan har Järnringen gett ut en helt ny värld, som rimligtvis ingen kände till innan, och enligt dem själv säljer den mycket bra. Men å första sidan så kanske man inte vill ha TVÅ sådana satsningar igång samtidigt.

Arfert

Facit
Nu har jag ingen exakt koll på Järnringens försäljningssiffror, men om ett hypotetiskt Trakorienrollspel skulle sälja bra, så skulle det bero på att Järnringen är duktiga på att göra spel som dessutom ser bra ut visuellt, inte på att det finns nån speciell impact i varumärket Trakorien idag. Som jag ser det är Järnringen just nu de som är bäst på att kombinera bra text med bra paketering.

Andra kanske gör snyggare spel, eller mer välskrivna, eller inovativa, men inte samtidigt. Järnringen har den där bra balansen mellan TILLRÄCKLIGT bra text OCH form. Om du förstår vad jag menar.

Dartagnan

Veteran
Jasså!

Själv kände jag precis tvärtom när Khelataar kom. Bra värld men svårförstådda, lite konstiga regler.

Vad det gäller spelarkonservatism så kände jag av den när Eon släpptes. Jag som SL ville gärna byta från Drakar & Demoner 91 till Eon men mötte hårt motstånd från mina spelare. Ibland måste man dock gå på sin magkänsla vilket innebar att jag sålde alla mina D&D-prylar och på så sätt tvingade mina spelare att gå över till Eon. Det visade sig faktiskt när spelarna väl börjat att spela Eon att de var överförtjusta och glada över att vi bytt från D&D till Eon.

Nu idag känner jag något liknande. Eon har tappat mycket av den attraktionskraft som fanns i början och jag känner för att gå vidare till något annat. Nu har visserligen spelgruppen spridits över hela landet så deras motstånd är nog inget problem :), men skall jag vara ärlig så är nog ett Khelataarliknande spel det som jag söker idag.

Och för att inte bli beskylld för en trådkapning så kan jag bara säga att jag uppskattade Trakorienmodulen då den kom och hela konfluxsviten, men jag tror inte att det håller som ett eget spel i och med att det fortfarande identifieras med D&D. Har dock för mig att skaparen av modulen dock använde ett annat spelsystem när han skapade sin kampanjvärld först. Att det typ var DnD eller något och att Trakorien var hans egenskapade spelvärld.

/Dartagnan

CapnZapp

Myrmidon
Jag skulle uppskatta ett Svavelvinter-rollspel.

Men jag skulle finna det vansinnigt att bara trycka om det gamla åttiotalsmaterialet.

Och jag skulle bli väldigt förvånad om Järnringen skulle bli involverat - de har ju just lagt ner ett rollspel som är mycket mera känt, samt att de vill satsa på sina egna ideer! Att de då skulle ta upp Trakorien låter som hundratio procent önsketänkande...

Dimfrost

Special Circumstances
Nå, jag skulle inte säga att det är helt orealistiskt med ett Trakorienrollspel från Järnringen. Mutant lade de ned för att licensen var för dyr (och innefattar krav på utgivande av produkter i stadig takt, bland annat), och ett spel med blygsam licensavgift är en helt annan sak. Om jag tillåter mig att spekulera en smula. Därmed inte sagt att de kommer att göra ett sådant spel, men det är troligare att Järnringen gör det än att någon annan skulle ta sig an samma sak.