Nekromanti Trakorienrollspel

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Vad gäller Järnringen och tankar på ett eventuellt Trakorien-spel vet jag som en av förlagets frilansare en del (inte så mycket), men överlåter detta till Jocke som väl är här ibland. Eller så vet Brior själv mer!

Tradera-priser eller ej - Trakorien är enligt många en intressant spelvärld som fortfarande känns fräsch. Kvalitet har alltid varit ett bra försäljningsargument. Och är så fortfarande. Därför tror jag att Trakorien skulle sälja idag också.

Och jag tycker att Christian på Fiktionslek skrev intressant ovan.

CapnZapp

Myrmidon
Dimfrost said:
Mutant lade de ned för att licensen var för dyr (och innefattar krav på utgivande av produkter i stadig takt, bland annat)
Återigen dessa rykten som gör gällande att hade bara Paradox varit generösare med sin licens hade MUA fortfarande levat... Har du några belägg för dina påståenden, Dimfrost?

Järnringen har inte sagt någonting om detta. Istället har de sagt sig ha bra relationer med Paradox, och vad gäller nedläggningen av Mutant framfört skäl som "spelet känns klart" och "vi har inte tillräckligt mycket tid".

Och det är med dessa skäl i åtanke jag gissar Järnringen inte byter Sveriges kanske mest högprofilerade rollspel mot ett relativt okänt fantasyspel. Särskilt inte som de just lanserat sitt eget nya spel (dvs Coriolis)!

Dimfrost

Special Circumstances
Belägg och belägg. Järnringen är proffsiga och snackar inte skit om samarbetspartner. Men det går att läsa en hel del mellan raderna, och folk har pratat med Järnringen-folket på SSK och fått det intrycket, bland annat. Jag baserar min åsikt på vad jag har läst på Järnringens forum och dito blogg, bland annat. Men du får naturligtvis ha din åsikt. Det går ju inte att bevisa något.

Men jag håller med, jag tror heller inte att Trakorienspelet kommer ut särskilt snart om alls. Det jag tror är att det är mer sannolikt att Järnringen ger ut det än att någon annan gör det.

Arfert

Facit
Jag tror att den riktiga anledningen är den du säger; de är klara med Mutant och måste fokusera på egna spel. Det har jag fått fram genom att läsa mellan raderna och prata med insatt folk. Fast jag kan såklart ha fel.

Ymir

Liten kantbaron
Jag tror det handlar om att Paradox är as. Det finns ju vissa tecken som tyder på att så är fallet, så låt oss vara snara med att skuldbelägga dem.

I know I will.

- Ymir, misstänker

Johan K

Gammal & dryg
Ett trakorienrollspel med hjälp av Brior hade varit sjukt trevligt, men det känns väldigt otroligt.
Haha !
Ja, det hade ju varit nått att ha i sin samling här ja. Hade med gott samvete köpt ett sådan spel.
Dock så antar jag att det stannar vid en dröm..

/ Johan K, som gillar det där att ha sovmorgon imorgon.

Arfert

Facit
Jag kan tyvärr inte svara utförligt det, eftersom jag in läcka folks företagshemligheter på en publik sajt. Men du har fel.

Zire

Swashbuckler
Jag tror det handlar om att Paradox är as. Det finns ju vissa tecken som tyder på att så är fallet
Jag är intresserad av att höra vilka dessa tecken är.

Annars så tycker jag att avslutandet av Mutant verkar väldigt... värdigt. Nu är jag inte så enormt insatt i de olika modulerna och ännu mindre i försäljningssiffrorna, men jag har fått intrycket av att de har hållit kvaliteten relativt jämn (och hög) genom hela linjen. Och avslutat för att de är klara, inte för att det ekonomiskt inte bär sig längre.

Mogger

Hipsteranka
Paradox har fattat ett affärsmässigt (och rimligt, får vi hoppas) beslut kring hur JFAB får förvalta licensen. JFAB å sin sida valde att avstå.

Alleled säkert hade JFAB fortsatt skriva Mutantalster om Paradox hade överlåtit licensen, men Paradox är ett vinstdrivande företag och lika lite som de vill ge bort varumärket Conan, vill de ge bort varumärket Mutant. JFAB är också ett vinstdrivande företag som ansåg att det inte var värt det. De har annat att fokusera på dessutom.

Jag har svårt att se hur dessa aktörer kan hållas ansvariga för för det marknadsekonomiska läget. Visst kan man argumentera för att Paradox inte skulle ställa krav, men utgivningen (och även kvaliteten, till och från) på Mutantmodulerna har sänkts och Paradox ser ogärna att varumärket Mutant blir svagare.

Så, är Paradox krav rimliga? Ingen aning. Vi får hoppas det. Å andra sidan, om nu rollspel säljer sämre så kanske inga krav alls är rimliga.
Finns det alls någon poäng med att sitta på en Mutantlicens utan att göra spel av den? Det tycker inte jag, men jag äger inte den.

Det här är nog så nära sanningen vi någonsin kan komma.