Nekromanti (trams) Love X-Men

Rising

Vila i frid
Supers vi hatar:

Namor är lite beige om man jämför med The Sorcerer Supreme och Surfaren.
Namor suger verkligen mest av alla. Jag har aldrig sett honom göra något ens närmelsevis häftigt.

Jeg vet; vi tar och hatebombar lite! Här är några supers som jag avskyr:

Alla vattenvarelser
Vatten suger. Aquaman, Marina, m.m. De är alla skitjobbiga. Superhjältande handlar om att flyga/svinga sig fram mellan skyskrapor, inte hålla på och plaska omkring bland akvareller (öh, "koraller" menade jag; men det här var en så rolig felskrivning att jag låter den stå kvar). Dessutom saknas det bra undervattensskurkar.

Hulk när han är smart och kan prata vettigt
Jag förstod aldrig poängen med att ha Hulk och ändå låta honom vara lika resonlig som Bruce Banner. Hulk skall bara vara arg eller vilja vara ifred; och han skall bara banka och mörsa och vara helt galet tjurskallig och okuvlig.

Beast
Okej, Nightowl gillade honom, men jag tycker det finns för många blå mutanter; och om någon skall rensas bort så är det Beast. Det är som med Hulk; monster skall inte vara resonliga.

Silver Surfer
Jag gillar att se Moebius teckna Galactus, men det är det enda goda jag sett komma från Silversurfaren. Norrin Rad är ett stenlökigt namn, och silversurfaren har jobbig blandning av attityd och krafter. Beyonder gjorde det där mycket bättre i sina bästa stunder.

Reed Richards
Dimfrost har visserligen visat mig någon typ av poäng i blandningen av gummikropp och vetenskapligt geni; och det förmildrar hans fall. Men han är fortfarande asjobbig. Dessutom är all Baxterteknologi oerhört ful. Huset är fult och de flygande lådor som FF flyger omkring med ser verkligen ohäftiga ut. Om ens gadgets inte ser ut som Batmans så bör man inte ha några gadgets alls.

Mr. Mirakel
Frank Free; make till Stora Barda. Allt är verkligen fel med den här snubben. Asful dräkt, astråkig rymdvarelseursprung (Apokolips är ett häftigt ställe, och det kunde ha resulterat i en mycket ballare superhjälte). Och Big Barda är en jobbig bitch. Jag hatar honom.

Alla snabba superhjältar (Flash, Quicksilver, m.m.)
Supersnabbhet är en så extremt tråkig superförmåga. Det är svårt att relatera till det. Det funkar för superskurkar; för det känns både läskigt och svårt för en hjälte att möta någon som är supersnabb; men det är bara lökigt med hjältar som har denna förmåga.

Venom
Jag älskade Spiddes svarta dräkt, och hela grejen med hur den började skaffa sig sitt eget liv var en skitspännande metaplot. Men resultatet Venom? Som fick alla skurkar att börja skjuta med ljudpistoler? Och what's upp med de djävla musklerna? Det ser bara löjligt ut.
Nä. Jag gillar Carnage; för det finns några serier där Carnage mer är en symbol för entropi och en galen, översinlig blodtörst som påminner lite om Jokern.
Men Venom... han bara suger.

Cable, Bishop, Treshold; och alla andra "hårda" soldater med någon pålagd knasförmåga de inte behöver; eftersom de skjuter med stora djäkla plasmapistoler
Stora pickadolingar förstör verkligen superhjältegenren. Vad är det för speciellt med stålmannens värmesyn när vilken dumskalle som helst kan göra samma sak med serietillverkade plastvapen?

Rosen

Myrmidon
Re: Hämnarna? Försvararna? Champions!

Ja, där ser du hur länge sen det var! (-:

--
Åke, som nu har Sailor Moon live-action på DVD och kan frossa loss på levandes mahou shoujo i TV-soffan. :gremgrin:

Nightowl

Champion
Re: Supers vi hatar:

GUD vad vi har olika smak... :gremgrin: Men OK, hatebombin':

Batman Nej, OK; det är Batmans FANS jag ogillar. Dom är typiska sådana där fegisar som inte vågar erkänna att dom läser superhjälteserier och vill dom ska vara "seriösa". Fisisar. Batman är bara bra när han är animerad eller när han är med i Justice League och skalmannar sig (=dvs inser grejer andra inte gör).

Namor I motsats till Rising tycker jag att Aquaman är asball. Jag har inget emot vattenhjältar. Namor suger inte för att han kan simma. Han suger för att han är Namor.

Venom och Carnage "Ööööh vi låter liksom dom döda folk och vara psykopater öööööh då blir vi liksom lika coola som Frank Miller och får en massa brudar ööööööh". Nä. Det får ni inte. Ni suger.

Punisher Se Batman x 10.

Gambit Han har en otroligt ointressant och tilltrasslad bakgrundshistoria, en outsägligt ful frisyr, och så kastar han spelkort. Och sedan har han en förment charmig accent. Han är som en dålig rollperson från en dålig Champions-kampanj.

New Mutants och vad dom heter Epa-X-Men. Blä!

Quicksilver och Scarlet Witch Han är ett rövhål med ful frisyr! Hon är en neurotisk subba med ful hatt! Together, they fight crime and have their backstory changed regularily! Yay.

Iron Man när han är ett arrogant rövhål Förresten, alla superhjältar som dom gör till arroganta rövhål i tron att de blir mer intressanta.

Alla som kommer från Krypton utom Stålmannen Liksom, general Zod är den fjantigaste av alla världserövrare... Och Stålflickan! Bläh! Hon hade en fullständit boring backstory när dom kom på henne och sedan dess har hon fått femtielva andra backstories som är ännu tråkigare. Hellre superapan Beppo!

Alla killar som beter sig som den kristne djävulen men egentligen är nåt annat Mefisto. Nero. Thos bastards. Den enda som jag till nöds kan acceptera är Dread Dormammu, och der är enbart på grund av hans utseende.

I stort sett det enda jag co-hatar med Rising (förutom Sub-uriner, men snälla någon finns det NÅN som gillar honom) är:

Cable, Bishop, Treshold; och alla andra "hårda" soldater med någon pålagd knasförmåga de inte behöver; eftersom de skjuter med stora djäkla plasmapistoler
Word! Dessutom brukar alla vara ritade av Rob Liefeld. Han ritar sämre än MIG och SKRYTER med att han minsann aldrig har tränat på att rita.

Erik

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Beg to differ

Annars har jag mest läst om Ultimates på Wikipedia, och vissa idéer tycker jag verkar mycket fetare än originalet; medan andra tycks lamare. Menar du att jag ska låta bli dem framöver?
Nej, det tycker jag inte att du ska. Jag läser själv betydligt mer Ultimate-titlar än normala marveltitlar. Framför allt är det skönt att bli av med allt bagage som normala titlar har att referera till. Och Ultimate-titlarna ses som nya och häftiga, vilket innebär att de ofta får bättre tecknare och manusförfattare. Men Ultimates kan vara rätt mycket som en actionfilm, visst, fast en actionfilm med smart manus. Du kan pröva början av Ultimate X-men annars, eller Ultimate Fantastic Four (första och trede albumet är väldigt bra). (Fast mest av allt när det gäller mina rekommendationer borde du läsa Invisibles. Det gäller er andra också! Ontologiska droghallucinatoriska ockulta konspirationer när de är som bäst.)

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances

amor suger verkligen mest av alla. Jag har aldrig sett honom göra något ens närmelsevis häftigt.
Han är häftig i Ultimate Fantastic Four #24-26.

/Dimfrost

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Namor

Han är häftig i Ultimate Fantastic Four #24-26.
Där har han väl inte de där små töntiga vingarna på fötterna som han har i 616-versionen? Det är vingarna som pajar Namor fullständigt. Varför skulle havens konung ha små jävla vingar på fötterna och kunna flyga? Och varför ska Captain America ha vingar på huvan? Ska man ha vingar ska de vara ordentliga! Alla superhjältar utan små fåniga vingar är bättre än superhjältar med små fåniga vingar.

/tobias

quisling

Warrior

Fler att hata

Gröna lyktorna
Ett gäng ringbärare som medvetet eller omedvetet är medlemmar av en galaktisk poliskår, som dessutom inte gillar gult? Vad i...! Alltid haft svårt för dem sedan den första jag läste om.

Alla ...-girl och ...-woman
Spidergirl, batgirl, superwoman, hawkwoman.... det finns hur många som helst. Kunde de inte hitta på unika kvinnliga karaktärer istället för att göra kvinnliga kopior?

Power pack
Kan välvilligt ses som "fem" fast med superkrafter. Eller mindre välvilligt som "socialstyrelsen rekommenderar", fast i serieform. Gulligt och moraliserande med pk-teman. Usch.

Örnie_UBBT

Swordsman

Han heter Norrin Radd (två "d") och Mr Miracle heter Scott Free, inte Frank Free. Annars håller jag med dig om i princip allt, utom supersnabbhet som är en svincool hjälteförmåga (se hur Grant Morrison skildrar Blixten i JLA eller fördenskull i de tre nummer han skrev av The Flash) men som tyvärr få serieförfattare skriver bra (Det ska vara mera "Flash Facts" a la Gardner Fox!). Och Beast var coolare i början, när han inte var blå och pälsklädd.

Supers jag hatar: alla jävla mytologiska superhjältar (Thor och Hercules sticker ut särskilt) baserade på okunniga amerikaners uppfattning om andra länders mytologi som de nödvändigtvis måste sno och göra ocool eftersom de inte har någon egen mytologi värd namnet.

hälsar
Örnie

Rising

Vila i frid

Mr Miracle heter Scott Free, inte Frank Free
Ah yes, jag tänkte skriva det; men blev lite osäker och slog upp en gammal Månadens Äventyr; där det tydligt står just "Frank Free", varpå jag tänkte "aha, tur att jag checkade så att det blir rätt" å så blev det ändå fel; bara för att tidningen var dum. (Han kallas för Scott inne i tidningen, det var bara i hans presentation det blev fel)

Själv gillar jag Marvels Asgårdsmyt asmycket; tar man den bara för vad den är så tycker jag den har en anslående och väldigt stilistisk design; men jag gillar mest Loke, Nornorna, Hogun den Bistre, Volstagg och Sif, m.m... Inte hjälten Thor.

Beta Ray Bill är en extremt konstig superhjälte, förresten... Vad tänkte de på? Alla Thorkopior öht är riktigt skumma.

Dilandau

Myrmidon

Jag bifaller i rekommendationen av "The Invisibles". Jag ska snart läsa om den för kanske 4:e gången. Nu hoppas jag att jag kommer fatta vad det är som händer, egentligen. :gremsmile:

Andra superserier som rekommenderas VARMT är:
* Kurt Busiek, "Astro City": Det finns ett berg som heter Mount Kirby, vad mer behöver man?

* Warren Ellis, "Planetary": Där baby-Stålmannen avlivades av ondingarna så fort han krashade på jorden.

* Alan Moore, "Tom Strong": Det finns en intelligent apa som talar med brittisk accent. "Blimey!"

Gemensamt har de att de är extremt referentiella. Superhjäteserier om superhjälteserier. Meta, och allt sånt där. Dessutom sjukt bra.

Dimfrost

Special Circumstances
Rättelse

Det var inte i New X-men som Emma Frost gick med i X-men. Det är möjligt att inte heller Beasts djuriskhet uppkom då. Jag bläddrade i tidningarna igår kväll, och jag mindes helt enkelt fel. Jag kan inte kolla upp hur det ligger till heller, för tidningarna som föregick New X-men är så dåliga att jag aldrig vill läsa om dem och jag har dem därför inte tillgängliga här. (Jag bortser dessutom helt från att det lär gå att kolla upp det här på nätet ganska enkelt.)

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances

Det finns ett berg som heter Mount Kirby, vad mer behöver man?
Kanske en ond Jack Kirby som skapar bataljoner med supersoldater åt USA:s regering, som i Mark Millars första historia i Authority (#13-16)? :gremsmile: (Authority rekommenderas också å det bestämdaste, i alla fall de två första albumen; de nästföljande två är bra, men sedan har jag inte läst något mer eftersom det byts författare igen.)

/Dimfrost

Örnie_UBBT

Swordsman

The Ballad of Beta Ray Bill måste vara en av de mest orättvist hyllade serieberättelserna i modern tid. Soppigt manus, knarkigt-på-ett-tråkigt-sätt och dessutom läbbigt odynamiskt trist tecknad (ser ut som de spillt tusch på varje uppslag).

Ultimates-Thor är snäppet bättre än vanlige Thor, men bara snäppet. Hur fräsch är den makovern egentligen? "Vi ska revampa Thor, han är en norsk miljökämpeanarkist istället, den såg ingen komma - men i själva verket är han samma Thor som alltid, Odens son och rubbet" Gäsp.

hälsar
Örnie
som f ö tycker sämst om de delar av Ultimates som alla andra verkar gilla, d v s när de ska krysta in referenser till "vår" värld i serien, som att George Bush dyker upp och att Nick Fury tycker att han skulle spelas av Samuel L Jackson (som han redan är baserad på - tråkig metareferens) om det blev en Ultimates film (fast "Hulk kill Freddie Prinze Jr!" var ganska kul).