Nekromanti Transformera till psyko-, daimo- och teotropi

Kaigon

Helmgast
Det står väldigt tydligt att detta inte är möjligt. Varför (magiteoretiskt) är det så?

Varför kan vissa aspekter ha egenskapen att de är omöjliga att alstra till? (och då med eventuellt undantag på teotropi till psykotropi som är mycket underligt i sig).

Det är nästan så att aspekter delas i in typ A och typ B (där en A-typ inte går att transformera till).

Har letat runt lite men inte lyckats hitta någonting på detta ämnet.

Någon som har några idéer kring detta?

Petter42

Swordsman
Tja, så som jag förstått det så är alla tre typ olika sorters själar, en för Mundanas varelser, en för demoner och en för gudar. Dessa aspekter är alltså väldigt starkt knutna till sina respektive varelser att dom faktiskt är varandra. Skulle du alltså kunna transformera till psykotropi skulle du skapa en själ, skulle du kunna transformera till teotropi skulle du skapa en gud och skulle du transformera till daimotropi så skulle du skapa "demonsjälar".
Det kan även vara så att teotropi bara är en "högre" form av psykotropi, vilket förklarar varför apoteos är möjlig för mänskliga varelser och varför det är möjligt att transformera teo- till psykotropi men inte tvärt om.

Funkar det svaret?

Ymir

Liten kantbaron
Jag skulle tro att orsaken är att verkligheten är uppdelad i tre grundläggande former av existenser; psykotropiska, daimotropiska, och teotropiska. Dessa upptar varsin nisch i skapelsen och kan inte inkräkta på varandras territorium, annat än genomapodaimos/apoteos, vilket innebär att man flyttat upp i andeplanets hierarki.

Nu failar detta iochmed att teotropi kan transformeras till daimotropi, vilket suger på alla möjliga sätt, men jag siktar på att göra upp med detta i Eon IV, även om det innebär kosmologiska problem eftersom 'Manifestera'-effekten är daimotropi (och premissen då är att alla levande varelser är Manifesterade på Mundana). En betydligt snyggare lösning, som också kan fixa Manifestera-problemet, vore att de tre själskrafterna förenas av den fjärde, så att både psyko-, teo- och daimtropi kan transformeras till (och/eller från) oneirotropi. Jag har byggt några modeller runt det här iochmed Eon IV, men vi får se vilken lösning som spikas till sist.

Edit: eller okej, den här modellen lär det inte bli, så det gör knappast något om jag visar den för er:

Petter42

Swordsman
Funderade lite på oneirotropin, men tänkte att den snarare var en "världskraft", i stil med t.ex. selenotropi, som manifesterar en egen värld med sina egna karaktäristiska varelser, men nu när jag tänker efter så utgör ju oneirotropi i grunden alla aspekter eftersom att alla aspekterna innefattas i oneirotropin, av naturliga orsaker.
Detta skulle ju dock betyda att oneirotropiska väsen egentligen skulle ha en "starkare" (snarare närmare) knytning till existensen och alltså på sitt sätt skulle vara högre väsen än gudarna. Gillar visserligen drakarna, men jag skulle kanske inte riktigt överordna dom gudarna på det viset, även om det blir en intressant vinkel och ger drakarna en väldigt intressant roll i skapelsen.

EDIT: Men fan Ymir! Nu måste jag ju undersöka den där noggrant innan jag faktiskt kan erkänna mitt inläggs existensberättigande!

EDIT2: Ok, det gör inget. Jag gillade den inte riktigt så jag tänker räkna bort den.

Ymir

Liten kantbaron
Jag skulle snarare säga att oneirotropiska varelser sort of/kind of står utanför den normala ordningen eftersom de inte existerar på Mundana och dess andeplan, utan bara i drömriket och Skugglandet, som är en -produkt- av Mundanas tre varelsekategoriers (demon, gudar, psykotropiska varelser) tankar och drömmar, eller nåt. Men sen finns ju demiurg-spåret från L&H, att hela Mundana är en dröm...

Petter42

Swordsman
Ymir said:
Men sen finns ju demiurg-spåret från L&H, att hela Mundana är en dröm...
Det var det spåret jag var inne på. Om allting existerar i en dröm så är drömmen det närmaste existensen man kommer (eftersom existensen=drömmen). En oneirotropisk varelse är ju ett drömväsen så den blir ju direkt knuten till Drömmaren. Drakarna skulle då kunna bryta mot vilka lagar som helst(då med risk för att väcka Drömmaren dock). En tanke skulle kunna vara att Drömmaren lyckats dela upp sitt oneirotropiska väsen i många mindre delar som manifesterar som drakar. Det förklarar varför det finns en viss mängd "draksjäl" att tillgodose och varför det alltså bara kan finnas ett visst draker(eller färre, som det verkar göra nu).
Fast om man då inte köper grejen med Drömmaren så är ju hela mitt koncept onödigt, för då är oneirotropi inte grundaspekt som skapar... som är existensen i Mundana.

Kaigon

Helmgast
Petter42 said:
Tja, så som jag förstått det så är alla tre typ olika sorters själar, en för Mundanas varelser, en för demoner och en för gudar. Dessa aspekter är alltså väldigt starkt knutna till sina respektive varelser att dom faktiskt är varandra. Skulle du alltså kunna transformera till psykotropi skulle du skapa en själ, skulle du kunna transformera till teotropi skulle du skapa en gud och skulle du transformera till daimotropi så skulle du skapa "demonsjälar".
Det kan även vara så att teotropi bara är en "högre" form av psykotropi, vilket förklarar varför apoteos är möjlig för mänskliga varelser och varför det är möjligt att transformera teo- till psykotropi men inte tvärt om.

Funkar det svaret?
Jag kanske missar något men det känns som detta primärt svarar på varför man skulle kunna transformera "nedåt i kedjan" (teo till daimo och psyko samt daimo till psyko) och inte uppåt.

Jag är inte helt hundra på om det är ett svar på frågan varför man inte kan transformera, säg geotropi, till psykotropi om man är en psykotropisk varelse. Det är ju inga problem att alstra psykotropi från sig själv så man borde ju inte som psykotropisk varelse ha problem att hantera psykotropiska filament.

En tråkig lösning kan vara att man inte vet - helt enkelt att alla försök att transforma till psykotropi mfl leder till dissipation (som om slaget mot Transformering misslyckades).

Kaigon

Helmgast
Ymir said:
En betydligt snyggare lösning, som också kan fixa Manifestera-problemet, vore att de tre själskrafterna förenas av den fjärde, så att både psyko-, teo- och daimtropi kan transformeras till (och/eller från) oneirotropi.
Kan man transformera till oneirotropi utan att befinna sig i en drömvärld?
Kan man isf som psykotropisk varelse transformera till sig daimotropi? Om inte annat, kan man göra det i en drömvärld?

Inte helt med på hur det skulle fungera.

Petter42

Swordsman
Psykotropi är en sådan aspekt som skapar existens. Den innefattar alltså alla andra aspekter, utom teo- och daimotropi(daimotropi är en annan "sorts" psykotropi. En likvärdig form av existens. teotropi är en mer komplicerad variant av själ. Kanske en kombination av de båda?). Att transformera till psykotropi skulle alltså kräva en liten bit av varje annan aspekt, så det kanske skulle gå att transformera till om man alstrar typ tjugo olika filament. Att transformera från psykotropi innebär bara att man måste ta bort en "bit" av filamentet.

/Petter ska nog göra en liknande karta som den Ymir gjort.

EDIT: Bilden heter "transformering3.jpg". Får man fråga vad som hände med 1 och 2 och om det finns siffror efter det än?

Petter42

Swordsman
Ser som sagt daimotropi och psykotropi som likvärdiga motsvarigheter av samma sak. Två sidor av samma mynt, precis som termo- och kryotropi. Motsatser, men ändå typ samma.
Oneirotropi vill jag minnas att man bara kan alstra medan man drömmer eller så kan man alstra via någon som drömmer. Dock så har jag för mig att man på något sätt kunde drömma, men ändå vara vid medvetande.

EDIT: En annan tanke är att teotropi och oneirotropi på samma sätt är motsvarande motsatser och alltså speglar varsin sida av existensen.

Ymir

Liten kantbaron
EDIT: Bilden heter "transformering3.jpg". Får man fråga vad som hände med 1 och 2 och om det finns siffror efter det än?
Ja, vi har gjort många olika såna här sefiroter för att reda ut hur aspekterna ska förhålla sig till varandra i Eon IV.

sirfrog

Warrior
Jag tror att man egentligen inte kan transformera till oneirotropi om du inte drömmer, ej heller kan du alstra det. Dock borde man kunna göra det rent tekniskt sett, men för det måste man veta att man alltid befinner sig i en dröm och därmed alltid har tillgång till oneirotropi, i och med Kunskapens Lag. Alltså kan man nog KANSKE göra det, om man bara listar ut hela världens största sanning och hemlighet.

Förutom det så måste man ju naturligtvis upptäcka oneirotropi till att börja med, vilket inte är någon liten sak det heller.

Edit: Aargh, knappt hinner man lufta sin åsikt innan någon hinner före och säger något annat...

Petter42

Swordsman
Så! Fixade en lite snabbt och smidigt! Det fungerar som så att en aspekt består av alla länkade aspekter under sig och således går det utmärkt att transformera neråt, men är omöjligt uppåt. Att transformera i sidled kan fungera, men beroende på vilka "beståndsdelar" som skiljer är det olika svårt, beroende på hur mycket som måste ändras om. Om beståndsdelar endast måste flyttas lite grand eller tas bort blir transformeringen lätt. Om flera saker måste tas bort, eller om "formen" måste ändras blir det normalt och om båda aspekterna skiljer sig väsentligt blir det svårt.

Attachments

Riktar´n

Veteran
Syndesotropi"

Snabb fråga känner inte igen finns den med i reglerna och om inte Syndesotropi vad innebär den aspekten? Ser att den är länkad till de andra Primal krafterna.

Edit: Rubriken

Caravisi

Veteran
Re: Syndesotropi?

Lite snabbt påpekar jag att den inte är officiell i Eon 3 och är därmed troligtvis en planerad aspekt i Eon 4. Jag googlade lite på "syndeso" och trots att jag inte fick några vettiga länkar så känns det som om det handlar om rörelse. Då kanske ataxatropi bara innebär oordning och inte rörelse i kontrast till nomotropins stillhet.

/Carav fantaserar fritt om saker han inte vet särskilt mycket om.

Kaigon

Helmgast

Caravisi said:
Lite snabbt påpekar jag att den inte är officiell i Eon 3 och är därmed troligtvis en planerad aspekt i Eon 4. Jag googlade lite på "syndeso" och trots att jag inte fick några vettiga länkar så känns det som om det handlar om rörelse. Då kanske ataxatropi bara innebär oordning och inte rörelse i kontrast till nomotropins stillhet.

/Carav fantaserar fritt om saker han inte vet särskilt mycket om.
Det är faktiskt Ymirs egen aspekt och vi har inga egentliga planer på att införa den. Om jag minns rätt handlar den i grunden om relationer mellan olika magiska fält samt mera men jag tror Ymir bäst kan beskriva den biten.

Däremot kommer vi nog att införa Kosmotropi som också syns i bilden (eter, vakuum, resten i rymden som inte täcks in av de andra).

Poseur

Swashbuckler
Klapp på axeln

Mjo tycker det är synd att folk hamnar i skymd undan och Ymir får all cred.

Ymir bör visserligen få cred för mycket, och det får han. Alla andra brukar dock hamna i skuggorna.

Föresten ska det bli riktigt intressant hur magireglerna blir i EonIV

/Poseur

Kaigon

Helmgast

Ber om ursäkt för miss-credningen.

Jag och Ymir diskuterade sefiroter och helt plötsligt den upp. För den intresserade tror jag vi totalt har bollat 8 versioner mellan varandra.

Sefiroten kommer dock inte vara jätteaktuell som man kan se i senaste inlägget på bloggen.

Telephalsion

Swordsman
Jag vill ha Spatiotropi, den magiska kraften bakom Rummets tre dimensioner, längd, bredd och djup. Som en "motsats" till kronotropi.

Snälla?

//Tele gillar symmetriska lösningar med jämna motsatspar.