Jag har snackat i några år nu om att jag borde göra ett fantasyrollspel. Idéerna är just nu väldigt lösa och hänger inte ihop, men idag började jag fundera kring det här med transporter i fantasyrollspel.
Vad jag förstår så är följande sant:
1) Transporter är något som ofta dyker upp i fantasy.
2) Transporter hanteras sällan på ett speciellt intressant sätt.
Såhär har jag tänkt:
Något jag själv känner borde vara en viktig del i fantasy är det här med att få uppleva nya miljöer. Nya riken, nya folkslag, nya faror. Utforskning, helt enkelt. Om det här ska vara möjligt krävs antingen förkortade restider eller att saker och ting ligger på väldigt kort avstånd.
De korta avstånden leder till spelvärldar som jag personligen har problem med; där öknen och isen och djungeln och havet ligger väldigt nära varandra. Det blir lite för mycket lapptäcke.
Förkortad restid brukar (har jag fått för mig) lösas i rollspel genom att man helt enkelt klipper. Själva resandet sker i fiktionen, men för spelarna blir det på sin höjd nedslag; man beskriver hur man gör läger, kanske något slumpmöte. Ju längre resa desto mindre spelas ut.
För mig blir då lösningen att använda portaler. Vi snackar ju ändå om fantasy, med magi och grejer. Ett nätverk av portaler, således, som används för transporter. Då kan man ha ganska ordentliga avstånd mellan grejer, och ändå slippa "klippa" medan man reser.
Portalnätverk ger också andra möjligheter:
- Säg att man måste ha en portadress, a' Stargate, för att kunna ta sig till en specifik port. Plötsligt finns det något att handla med, äventyra om. Kanske är portalerna skapade i urtiden. Kanske utförs expeditioner för att hitta nya portar och platser.
- Vill man ha slumpmöten på vägen, säg att det finns begränsningar i hur ofta man kan åka genom en portal. Säg att det kostar mana, eller något. Så ibland måste man slå läger vid en portal över natten. Ibland kanske man ändå måste resa kortare sträckor till fots, eftersom två portaler inte vill prata med varandra.
- Portalerna blir något man kan ha konflikter omn, utkräva tullar för, och överhuvudtaget ha som intrigmässiga mcguffins.
- Det kan tänkas finnas portaler som leder... någon annanstans.
Så... Jag vägrar tro att jag är den förste att tänka såhär. Vilka rollspel har gjort det här före mig? Jag känner till Planescape, som inte riktigt är samma grej men i närheten. Vilka nackdelar finns? Vad förlorar man om man har en sådan här lösning i sitt fantasylir?
Vad jag förstår så är följande sant:
1) Transporter är något som ofta dyker upp i fantasy.
2) Transporter hanteras sällan på ett speciellt intressant sätt.
Såhär har jag tänkt:
Något jag själv känner borde vara en viktig del i fantasy är det här med att få uppleva nya miljöer. Nya riken, nya folkslag, nya faror. Utforskning, helt enkelt. Om det här ska vara möjligt krävs antingen förkortade restider eller att saker och ting ligger på väldigt kort avstånd.
De korta avstånden leder till spelvärldar som jag personligen har problem med; där öknen och isen och djungeln och havet ligger väldigt nära varandra. Det blir lite för mycket lapptäcke.
Förkortad restid brukar (har jag fått för mig) lösas i rollspel genom att man helt enkelt klipper. Själva resandet sker i fiktionen, men för spelarna blir det på sin höjd nedslag; man beskriver hur man gör läger, kanske något slumpmöte. Ju längre resa desto mindre spelas ut.
För mig blir då lösningen att använda portaler. Vi snackar ju ändå om fantasy, med magi och grejer. Ett nätverk av portaler, således, som används för transporter. Då kan man ha ganska ordentliga avstånd mellan grejer, och ändå slippa "klippa" medan man reser.
Portalnätverk ger också andra möjligheter:
- Säg att man måste ha en portadress, a' Stargate, för att kunna ta sig till en specifik port. Plötsligt finns det något att handla med, äventyra om. Kanske är portalerna skapade i urtiden. Kanske utförs expeditioner för att hitta nya portar och platser.
- Vill man ha slumpmöten på vägen, säg att det finns begränsningar i hur ofta man kan åka genom en portal. Säg att det kostar mana, eller något. Så ibland måste man slå läger vid en portal över natten. Ibland kanske man ändå måste resa kortare sträckor till fots, eftersom två portaler inte vill prata med varandra.
- Portalerna blir något man kan ha konflikter omn, utkräva tullar för, och överhuvudtaget ha som intrigmässiga mcguffins.
- Det kan tänkas finnas portaler som leder... någon annanstans.
Så... Jag vägrar tro att jag är den förste att tänka såhär. Vilka rollspel har gjort det här före mig? Jag känner till Planescape, som inte riktigt är samma grej men i närheten. Vilka nackdelar finns? Vad förlorar man om man har en sådan här lösning i sitt fantasylir?