Nekromanti Traveller - Erfarenheter

Tomp

Veteran
Hej verksamhetsutövarassocierade personer.

Jag funderar på att skaffa Traveller från Mongoose. Är det någon av er som har erfarenheter kring det spelet?

Det jag undrar om är:

1. Hur bra/dåligt är det?
2. Krävs det mycket utöver core-boken för att kunna spela det på ett tillfredsställande sätt eller kräver det ett evigt köpande av supplement?
3. Kan ni likna regelsystemet vid något annat spel?
4. Kan ni beskriva känslan i det? (andra spel eller filmer, böcker m.m.)
5. Övrigt intressant

Jag hoppas någon har någon intressant info, samt att jag lagt den här tråden på rätt ställe i ert forum.

Tack på förhand för information.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har läst det, men inte spelat.

Regelsystemet är ganska... "vanligt". BRP:igt, liksom. Inga konstigheter.

Rollpersonsskapandet är lite kul, för man skapar sin rollpersons bakgrund steg för steg genom olika yrken och uppväxthändelser och grejer. Som Mutant Chronicles om man spelat det.

Man behöver egentligen inte så mycket mer än grundboken, upplever jag. Den har kompletta regler och så får man massa tabeller för att generera världar att åka till, och så. Grundtanken i Traveller är ju att man är ett gäng som har ett skepp, och så åker man runt och utforskar/handlar/slåss, och det tycker jag stöds bra.

I grunden får jag känslan av förhållandevis halvhård scifi; det känns dödligt/hårt och kan nog helt klart spelas ganska gritty. Samtidigt har den officiella settingen en massa konstiga alienraser och teknologier, så det blir lite space opera ändå. Jag vet inte riktigt vad jag ska jämföra med, men Star Wars är nog inte helt fel tror jag. De första filmerna, med den lite skitiga teknologin. Kanske.

Men som sagt, jag har inte spelat - bara läst.

Doctor_Hell

Veteran
http://en.wikipedia.org/wiki/Traveller_(role-playing_game)

där kan läsa en del om olika utgåvor setting och liknande

krank

Själv sitter jag för övrigt och längtar efter att Chthonian Stars-settingen till Traveller ska komma i tryckt format... Den finns som PDF, men inte i tryck. Cthulhu plus Traveller = win?

Storuggla

Champion
"1. Hur bra/dåligt är det?"

Jag tycker det är bra. Inte lika fartfyllt som jag upplevde Stjärnorna Krigs regler, men farligare och lite mer jordnära.

"2. Krävs det mycket utöver core-boken för att kunna spela det på ett tillfredsställande sätt eller kräver det ett evigt köpande av supplement?"

Med coreboken klarar du dig finfint. Visst, vill du spela legoknektar in space ller ha fler färdiga rymdskepp eller avancerade regler för att köpa och sälja varor i rymden så kan du vilja ha andra böcker, men med huvudboken klarar du dig fint. Du får inte ett jota setting med förutom en antydan om vad det är, Röda Zoner förklaras men de får inget dirket fäste iom att settingen inte är i coreboken.

"3. Kan ni likna regelsystemet vid något annat spel?"

Jag försöker komma på ett spel där man har liknande men kommer bara på små obskyra saker. Konstigt, det är ju inget direkt fel på reglerna i sig.

"4. Kan ni beskriva känslan i det? (andra spel eller filmer, böcker m.m."

Firefly, Honor Harrington, Dogs of War och slutligen någon bok där man beskriver livet på ett frilansande handelsskepp under 1900talet.

Storuggla, har en hel del av mongooseprylarna

CapnZapp

Myrmidon
tomp said:
4. Kan ni beskriva känslan i det? (andra spel eller filmer, böcker m.m.)
Traveller vill få fram känslan från "golden age of SF" med hjältedåd, teknikoptimism, skinande blanka rymdskepp som skjuter energilansar mot fjärran piratskepp... en känsla av att "hela universum är ditt".

Settingen har megaenorma stjärnimperier med långa restider (så att varje krok och bakvatten mestadels sköter sig själv), diverse knasiga aliens som knappt behövs eftersom det finns extremt många mänskliga planeter och federationer.

Fokus ligger mycket mer på vad en naturvetarnörd kan tänkas hitta på (finns det vatten på den och den månen? Vilken gravitation har jungelplanet Duxxar IV? Hur många megajoule förbrukar mitt skepps laserkanon, och måste jag stänga av värmesystemet när jag skjuter för att inte överbelasta reaktorn?) än engagerande historier (i form av mänskliga öden, sociala intriger, etc).

Förvänta dig hitta på dina egna äventyr om du inte nöjer dig med rena teknikövningar. Existerande äventyr som utgörs av mer än "låt oss landstiga från rymden via droppkapsel" eller "rymdskeppets motorkylsystem har havererat!" eller på sin höjd "Måne Tritus 9 hålls av en primitiv regent, låt oss avsätta honom med våld" är sällsynta, och några regelrätta kampanjer känner jag inte till.

Traveller är med andra ord "tidig SF". Moderna påfund som cyniska NPCs, teknikförfall och teknikens baksida, såväl som idén om singulariteten och kommunikation via sådant som subspace eller "internet" fanns inte då.

Därför liknar Traveller inget som är lätt att referera till. Det har liksom blivit sin egen genré.

Några försök till jämförelser skulle kunna vara Asimovs stiftelsetrilogi (fast utan det som egentligen är intressant, dvs den psykosociala teorin), Star Wars (särskilt glimtarna från Imperiet långt bort från konflikten med rebellerna, Coruscant typ), eller de magnifika rymdskeppsbilderna du hittar om du googlar "terran trade authority".

Storuggla

Champion
"Settingen har megaenorma stjärnimperier med långa restider (så att varje krok och bakvatten mestadels sköter sig själv)"

Och information och nyheter sprids precis lika långsamt. Jag minns inte vilket av krigen det var nu igen, men i vilket fall som helst var kriget över innan instruktionerna från centralkommandot kom fram till fronten. Lokal autonomi ftw.

Storuggla, vad annat kan man göra

krank

Arfert said:
Fattar inte varför jag aldrig spelat Travaller. Det låter ju tokbra!
Det känner jag också. Jag tycker dessutom att det jag läst ÄR tokbra. Det enda jag har lite svårt för är den myckna slumpen i rollpersonsskapandet, men å andra sidan kan det nog vara ruskigt skoj det också.

Jag skulle helt klart vilja spela Traveller vid tillfälle. vet inte om jag är man nog att spelleda det dock; kanske med lite mer världsinfo eller så under bältet.

CapnZapp

Myrmidon
krank said:
Det enda jag har lite svårt för är den myckna slumpen i rollpersonsskapandet
Det är å andra sidan bara ett problem vid en enda spelning...

krank said:
Vet inte om jag är man nog att spelleda det dock; kanske med lite mer världsinfo eller så under bältet.
Mja, det finns sjukt mycket bakgrundsinformation. Traveller formligen flödar över av smådetaljer. Nästan allt av typen "hårda fakta" (hur många månar har Klaxon II? Vilken regeringsform har planeten? Hur välutrustad är dess rymdhamn? etc) - och "hårda fakta" är ju sällan det som är kritiskt.

Personligheten hos de centrala karaktärerna, hur äventyrarna kommer in i bilden, vilka temata kampanjen utforskar, allt sådant måste i hög grad varje SL hitta på själv.

Visst är det bra att skaffa sig grundläggande koll på den kejserliga historien, men det gör man relativt snabbt. Mitt tips är att därefter börja spela, att inte vänta tills du "bemästrat" Travellerhistoriken om jag säger så...

Det är ju ändå mycket viktigare vad DU gör av alla dessa fakta, hur DIN kampanj knyter samman dem, än att kunna rabbla faktoiderna själva...

CapnZapp

Myrmidon
En kanske elak jämförelse är med Warhammer, som har ett fullständigt annorlunda perspektiv...:

Om WFRP vore som Traveller hade böckerna struntat i vilka adelsmän som var korrupta, vilka råttshamaner som planerar att störta dem, och vilka våra smutsiga hjältar är.

Inte heller hade spelet sagt hur barnuppfostran i en vanlig by gick till, eller hur kjollängden korrelerar till beastmenanfallen, vilka blommor som är vanligast i Sonnstill-kransarna, eller vilka färger på tyg som är dyrast och har högst status.

Istället hade spelet fokuserat på sådant som hur länge står ett träruckel utan att behöva målas om, hur långt kan kejsarens kanoner skjuta, med vilken hastighet flyter floden Reik, vilken volym vatten per sekund motsvarar detta, och hur många segel krävs för att motverka strömmen... Med andra ord, sådant som naturvetarnördar, företrädesvis manliga unga sådana, intresserar sig för.

krank

CapnZapp said:
Det är å andra sidan bara ett problem vid en enda spelning...
Mja, det är ett problem lika länge som man spelar med sin obalanserade rollperson.

Speaking as someone som konstant hade betydligt sämre rollpersoner än alla andra i Mutant Chronicles pga kroniskt dålig tärningstur...

krank

CapnZapp said:
Mitt tips är att därefter börja spela, att inte vänta tills du "bemästrat" Travellerhistoriken om jag säger så...
Mja, alltså, det är inte det som står i böckerna jag vill plugga in utantill; det handlar snarare om att jag behöver lära mig tillräckligt mycket om den sorts äventyr jag vill köra för att kunna improvisera allt det där spelets slumpgenerator inte ger.

Sedan skulle jag nog spela Traveller med en annan värld än den officiella. Antingen drastiskt dra ner på underliga varelser och köra mer Alien-stuket (med primärt människor, skit och smuts) eller något helt annat (Chthonian stars t.ex).

Storuggla

Champion
"Sedan skulle jag nog spela Traveller med en annan värld än den officiella. Antingen drastiskt dra ner på underliga varelser och köra mer Alien-stuket (med primärt människor, skit och smuts) eller något helt annat (Chthonian stars t.ex)."

Seriöst, vad har du läst för Travellerprylar egentligen? Det är människor, människor, människor, människor och sen en inkvoterad Vargr eller Aslan. Så som du går på tror man ju att det är cantinan i Star Wars eller Babylon 5 för hela slanten :gremlaugh:

Storuggla, räkna bara illusarna

krank

Storuggla said:
Seriöst, vad har du läst för Travellerprylar egentligen? Det är människor, människor, människor, människor och sen en inkvoterad Vargr eller Aslan.
Och jag vill ta bort Vargr och Aslan. Och skita ner lite. Och mer företag, mindre feudalism. Är inte helt förtjust i imperier av det slaget.

Korpen

Hero
krank said:
Och jag vill ta bort Vargr och Aslan. Och skita ner lite. Och mer företag, mindre feudalism. Är inte helt förtjust i imperier av det slaget.
Du kan utan problem ta bort de flesta konstiga raserna (tänkte säga utomjordingar, men vargr är ju faktiskt också från jorden) utan att för den delen behöva bygga om någonting alls av det officiella tredje imperiet. Rymdvarelser är ofta något som främst finns bortom imperiets gränser (lite: ”here be dragons”) så inget som spel inne i imperiet behöver stöta på. Med tanke på att de finns hela sektorer som ägs av olika företag, för att inte prata om mängder av planeter så undrar jag hur mycket mer av företag det kan bli?

krank

Korpen said:
Du kan utan problem ta bort de flesta konstiga raserna (tänkte säga utomjordingar, men vargr är ju faktiskt också från jorden) utan att för den delen behöva bygga om någonting alls av det officiella tredje imperiet. Rymdvarelser är ofta något som främst finns bortom imperiets gränser (lite: ”here be dragons”) så inget som spel inne i imperiet behöver stöta på. Med tanke på att de finns hela sektorer som ägs av olika företag, för att inte prata om mängder av planeter så undrar jag hur mycket mer av företag det kan bli?
Jag kanske ska förtydliga att jag enbart läst grundboken från Mongoose, och att det är det intryck och den känsla jag fick av den jag baserar mina uttalanden på.

Christoffer

It's all pig.
5. Det är intressant att det folk talar om mest är settingen, det trevligaste är att med endast beväpnad med grundboken slå fram ett gäng subsektorer som man sen går igenom och skapar en spelvärld utifrån som SL. Och sen upptäcker man den i spel. "Shit den här planeten verkar skum, bara vatten i princip men ändå skyhög techlevel och hur tätbefolkad som helst.. crazy..." osv. Det är kärnan i Traveller. Upptäckandet. Men sen äger jag också bara saker som publicerats innan Megatraveller gjorde sitt intåg.

Kan för övrigt varmt rekommendera Traveller Starter Edition, det är den bästa varianten av Traveller enligt min oerfarna mening. En underbar box. Den här är det jag tänker på: http://cgi.ebay.co.uk/GDW-Classic-Travel...e#ht_1273wt_825