Nekromanti Tre bästa sakerna med rollspel just nu

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
För mig personligen och utan inbördes ordning:
* God45´s recensioner av scenarion (på alexandria.dk)
* Fria Ligans "Signaler från Zonen"
* Jakten på scenariomaterial till alexandria.dk

Vilka är dina tre bästa saker med rollspel just nu?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
I inbördes ordning, från bäst till inte riktigt lika bra men nästan:

Matt Colville: Running the game
Fick mig först att sluta oroa mig över att vara spelledare, sen till att verkligen vilja vara spelledare. Fokuserad på DnD, men nästan allt är direkt applicerbart på vilket rollspel som helst.

The Donjon
Massor av kul slumpgeneratorer.

Adventure Lookup
Helt DnD-fokuserat, men en cool och anvädnbar grej för det syftet.

entomophobiac

Low Prep High Play
Har lyssnat en hel del på Fummelpodden senaste tiden. Har gett mig den här familje-TV-upplevelsen som jag kan sakna ibland i dessa streamingdagar, där jag känner ett behov av att högljutt basunera ut när jag tycker någon i podden har fel. Bra ämnen och lagom längd för mitt tålamod.

AshCon var helt otroligt inspirerande också. Roligt nischat initiativ som jag kommer kunna leva på ganska länge. Har ju ett Onda människor att skriva klart, så det är nog högst fördelaktigt.

Rollspel.nu i största allmänhet får också en honorable mention.

Munkholt

Veteran
Henkes store arbejde med at gøre svensk rollespilshistorie tilgængelig på Alexandria.dk – og God45's anmeldelser i samme forbindelse.

Ironsworn. At spille det og hacke det og bruge det til NaNoWriMo. Virkelig sjovt.

Den PDF af Enemy in Shadow der lige er landet i min inbox. (Den reviderede udgave af The Enemy WIthin.)

God45

#PrayersForBahakan
Henke;n334397 said:
För mig personligen och utan inbördes ordning:
* God45´s recensioner av scenarion (på alexandria.dk)
* Fria Ligans "Signaler från Zonen"
* Jakten på scenariomaterial till alexandria.dk

Vilka är dina tre bästa saker med rollspel just nu?
Jag är på bästa listan? :D Det gör mig så glad! :D

Conan

انتفاضة
Utan inbördes rangordning

* Hjalmar från Red Moon Roleplaying
* Craig från Red Moon Roleplaying
* Mattias från Red Moon Roleplaying

Mogger

Hipsteranka
*Att The Troubleshooters snart Kickstartas!
*Att Kopparhavets hjältar börjar bli klart!
*Att vi spelar mer än vi gjort på 10 år!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
  • Att Ödesväktarna faktiskt fortfarande då och då får ett nytt exemplar sålt och att det åtminstone just nu verkar som att min Grand Master Plan för att kunna ge ut spelet ordentligt men utan F-skattsedel verkar funka.
  • Att min del av layouten av Chock nu verkar börja närma sig sitt slut – det är alltid trevligt att bli klar med grejer.
  • Att jag nu senaste veckan börjat få tillbaka lite driv att skriva på Rotsystem, och inte bara trampa-vattenprojektet 66 själar som ju aldrig lär bli något. Igår öppnade jag ett Rotsystemdokument för första gången på länge och skrev lite anteckningar.
Annars är jag så jäkla out of the loop just nu. Orkar/hinner inte spela regelbundet, lågvattenmärke kreativt. Jag känner mig knappt som del av hobbyn längre. Men ovanstående gör att jag känner att jag kan klamra mig fast.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Min spelgrupp.
Min spelgrupp.
Min spelgrupp.

Vi bor i tre städer. Vi har diabetes och depressioner. Våra barn blir sjuka och våra barnvakter strejkar. Men på något sätt får vi ihop två spelmöten i månaden. Jag har aldrig fått så mycket beröm, så många tack, så mycket stöd av en spelgrupp under 37 års flitigt spelledande.

luddwig

Lawful evil
Min högst personliga top tre, utan inbördes ordning.

* Att jag skrivit en ny äventyrsplats till Världsrymdens vagabonder. Har testat den med min spelgrupp och det blev lyckat. Tar eventuellt även med den till nästa Grottröj.

* Att jag fått skisser på omslagsbild till Blod & bly.

* Alla trevliga rollspelspoddar jag hunnit lyssna på på senare tid. Nordnordost. Fummelpodden. Spelsnackarna. En snutt Rollspelsfika.

Khan

Kondottiär
Hm. Oj. Det är svårt att fokusera på bara tre saker. Så med risk för att jag ändrat mig totalt till i morgon:

Svenska rollspelares pratpoddar ==> Fummelpodden, Vad gör ni?, Signaler från Zonen, Nordnordost och så vidare är fantastisk lyssning. Lite som entomophobiac skrev ovan blir jag ofta sugen på att gripa in diskussionen, men inser liiite försent att de inte kan höra mig. Det är ju nästan så man blir tvungen att starta egen podd bara för att kunna bjuda in dem och diskutera med dem själv Hm...

Hjältarnas Tid ==> Lite fusk, för det jag menar är Hjältarnas Tid med alla avknoppningar. Kopparhavet, och nu Troubleshooters gör mig galet pepp. Jag har nog inte haft så skoj som med planering av rollspel som jag haft med att planera min nuvarande HT-kampanj på mycket, mycket länge. Jag har till och med börjat snacka med biblioteket att ha spelträffar med totala nybörjare baserat på HT. Om jag var tvungen att bara spela en enda motor resten av livet skulle det bli HT.

WRNU ==> Jag är otroligt glad över den energi som finns här, och den spretiga spelglädje som visar sig i God45:s alla recensionstrådar, Björn Wärmedals spelskapartävling, och alla diskussioner som ibland bara exploderar och gör att jag sitter med telefonen i näven i timtal för att hålla mig uppdaterad på alla spelfilosofiska spörsmål. Det här forumet har gjort mig till en tusen gånger mer intresserad och engagerad spelare och spelledare. Minst tusen.

Bifur

Veteran
  • Att mina spelgrupper rullar på och att alla är engagerade. Två nya spel igång för hösten (Tatters of the King och M0) och bara bra erfarenheter hittills.
  • Att hobbyn verkar leva och frodas, även på ungdomssidan. Provade rangerthemans Nördhäng i Norrtälje i helgen och blev lite överraskad över hur mycket folk och barn där var. Men det märks i andra oväntade sammanhang också. Jag hade väl haft lika kul oavsett i det egna spelandet men att det finns intresse runt omkring gör det extra kul. Som skribent och forumit känner man sig ju ändå lite som en representant och gläds åt andras framgångar.
  • Att Äventyrspaket 4 till Symbaroum snart kommer i tryck, ska bli väldigt kul att se de egna orden i en riktig produkt för första gången.

Jocke

Man med skägg
1. Kolla youtube-kanaler med folk som målar minis. Det här ger mig så jävla mycket inspiration just nu. Inte till just att måla (även om jag målar minis för närvarande) utan till hobbyn i helhet. att kolla på folk som blandar egna dip-washes, gör dreggel-effekter eller bara använder oljerfärg i stället för akryl är sjukt givande.
2. Skriva på egna grejer. Jag är klar med en text och har börjat snickra på nästa. Det var länge sen det var så här pass kul att skriva rollspelsgrejer.
3. Min grupp har just nu lyckas spela varje vecka och har haft ett par top-notch pass efter varandra.

Knight_Schmidt

Veteran
1.Att äntligen kommit igång o spela igen. En gång varannan vecka. Western.

2. Att planera inköp av nya rollspel för framtida bruk.

3. Att träffa människor :)

Rangertheman

Myrmidon
Bifur;n334418 said:
  • Att Äventyrspaket 4 till Symbaroum snart kommer i tryck, ska bli väldigt kul att se de egna orden i en riktig produkt för första gången.
Grymt bra äventyr, båda två!

Rangertheman

Myrmidon
1. Att min sambo och vår dotter gillar rollspel
2. Nördhäng Norrtälje
3. Våra Symbaroumgrupper

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Utan inbördes ordning:
- Att mitt avhopp från rollspelsgruppen i våras inte alls gjort att det blivit mindre rollspelande. Tiden fylls av äventyrsskrivande, Grottröj, nyligen tre demo-pass på ungdomsgårdar, snart SävCon (och sen Grottröj igen 23 november!), och nästa vecka startar en polare en ny regelbunden grupp med mål att spela en gång i månaden som jag kommer vara med i.
- Skapandeglädjen jag känner just nu, efter att ha skrivit ett najs äventyr tillsammans med Karl Stjernberg och ett själv till SävCon. Och ett till smårollspelsutmaningen här. Och det finns så mycket mer jag vill skriva!
- Nybörjare i hobbyn! Alla de jag spelade med på ungdomsgårdarna som inte hade en aning om vad rollspel var men dök in med huvudet före och var med, och den som tog initiativet att be min kompis som nu styr upp en ny spelgrupp med mig.

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Zanguina + Zorkhfeber crew
Peppen på ovanstående
Det svårgplacerade bakgrundssurret av förväntan som för mig är intimt sammantvinnad med rollspelspepp och som sätter guldkant på nästan allt annat i livet.

Band of Blades, som jag längtat efter att spela ett sådant spel. För mig som älskar Abercoombe och "the black company" är det helt rätt spel. Att det dessutom planers 2 extra kampanjer gör mig sjukt glad.

När man får sälja ett rollspel sm inte är DnD på jobbet. Eller egentligen bara när man får prata rollspel på jobbet framförallt med 12-18 åringar som ofta är så härligt entusiastiska.

Och sen så självklart Nordnordost, världen förmodligen bästa rollspelpodd, önskar bara att den kom ut oftare,