"Helt klart långsökt. Ska man vara vetenskaplig så skulle det ju innebära att säden måste gå från frön till fullvuxna växter på en mikrosekund, när all energi som ska användas för att göra stärkelse av koldioxid och vatten kommer på en gång."
Njae, det var inte riktigt så jag menade. Jorden skulle brännas i kanske fyra dagar och denna process skulle helt enkelt ladda jorden med den energi som växten kräver, men inte kommer kunna få, pga sakanden av solljus. På så vis har den alltid tillgång till energier, men för säkerhets skull så borde kanske ett eldfat sättas upp här och var på åkrarna(som inte ska vara så stora, faktiskt). Efter jordbränningen skulle kanske det räcka?
Är det fortfarande lika långsökt?
Det är väl åtmonstonde trovärdigt...
...eller?
"Dessutom skulle ju ditt förslag innebära attd et inte fanns några vilda växter, eftersom att någon måste komma och tända på oljan innan det kan börja växa."
Näe, mitt förslag gör bara att inga solkrävande växter klarar att överleva utan assistans. Svampar, lavar, och dylikt kan ju fortfarande finnas där. Möjligtvis lite bleka örter och dylikt, men då Eidheim är ganska kyligt, så får jag ta det lite lugnt med det.
Varför är det kyligt, undrar du? Jo, om det inte var kyligt hade jag inte haft någon ursäkt till att dvärgarna eldar ÖVERALLT,HELA TIDEn, och inte heller hade jag haft en ursäkt varför Yroz, Stenoxarna, har tjock pläls på Bröstkor, rygg och framben./images/icons/smile.gif
Dessutom tänker jag mej inte dvärgarna i ett varmt klimat.
"Att låta dvärgarna pumpa upp mineralolja ur marken som bränsle tycker jag dock är en mycket bra idé."
Det finns väl inget krav på att de ska PUMPA upp oljan?/images/icons/laugh.gif
De bor faktiskt I jorden, så, då de bor vid källorna, är de inte beroende av tryck för att de ska kunna utvinna olja, som vi är. De kan helt enkelt använda en hink och ett rep./images/icons/laugh.gif
Någon form av pumpmekanism tror jag dock det blir, då detta går fortare...
/Mask