Bärsbärsbärs!
"Det var fasen vad du hängde upp dig på ölen. Är du törstig?"
Det är mest det att öl, denna alldagliga dryck, är ett riktigt jättebra sätt att belysa hur man normalt inte använder alla de där detaljerna som du hänger upp dig på.
De flesta har ingen aning om skillnaden mellan lager, stout, ale eller pilsner, eller vad som skiljer mjöd från öl annat än att det är lyxigt och starkt, eller än mindre vad som skiljer en medeltida öl från en Pripps Blä. Därför är jag helt oförstående till att folk inte kan spela science fiction för att de inte vet hur en romulansk öl ser ut. I ena fallet går det alldeles ypperligt att skita i hur ölen funkar, i andra fallet går det inte.
Detsamma gäller för övrigt transportmedel, arbete, inkvartering och allt annat man kan komma på: i ena fallet kan man skita i hur det funkar, och i andra fallet går det inte alls, ens om man i det första fallet har helt uppenbart fel om man faktiskt lusläser världsbeskrivningens böcker lite.
Point in case:
"En typisk äventyraruppgift kan vara att få uppdraget av person X, ta sig till plats A, leta rätt på typen Y, åka vidare till platsen B, etc. (och nu skriker väl alla prettospelare, men face it: ni är i minoritet). Där tror jag att vissa bakgrundskunskaper underlättar, både för spelledaren (som ska planera uppgiften) och för spelare (som trots allt måste kunna föreställa sig hur de ska lösa uppgiften. I det här fallet vill man veta dels hur man kontaktas av person X (rätt enkelt), hur man tar sig till A, var man hittar Y, hur man kommer vidare till B, osv. I fjantasy är det ganska enkelt: man träffar en främling på ett värdshus, man knatar/rider/åker båt/annat till A, man letar rätt på B på krogen/i ett hus/i alvernas skog/etc och man letar rätt på en handelskaravan som går mot B, osv, osv. I nutid är det också rätt enkelt. I en okänd miljö, som tex i "Stjärnfödd" blir det mycket meckigare."
Har du någonsin spelat Eon?
Där finns det hur mycket som helst som skruvar upp det där ovan: till att börja med så finns det fetmycket regler för att knata, rida och åka båt, så att alla inblandande lär upptäcka att om man inte skiter i de reglerna så är det definitivt inte "bara" att knata, rida eller åka båt.
Därtill finns det en massa information i spelvärlden om alvernas skog, värdshus, tavernor och seder och bruk, som gör att det inte "bara" är att följa standardmallen. Det finns till och med en massa information om öl för den som önskas, som ger vid handen att det definitivt inte är en Pripps Blä i trästånka som gäller.
Slutligen finns det en massa A, B, C och så vidare att åka fram och tillbaka mellan, alla med sina specialregler och sin speciella information. Det finns mängder med information om folket där: hur de bor, vad de gör när de inte jobbar et cetera.
Du hittar all den här informationen ovan i grundreglerna, Asharien&Soldarn, Dvärgar, Consaber och Monster&Varelser, plus en del annat i Krigarens väg och Religioner.
Men har allt detta någonsin hindrat dig att spela äventyr i Eon? Eller har du helt enkelt gjort som de flesta andra, och helt enkelt bara äventyrat enligt standardmodell, sagt "ni går i fem dagar åsså är ni framme", "vi vill ha varsitt enkelrum på värdshuset", "jag beställer en öl" respektive struntat fullständigt i hur normala icke-äventyrande personer bor och jobbar? Jag gjorde det, och då var jag ändå med och skrev skiten.
Så varför kan man skita i sådant där "inlevelserelaterat" i Eon, men inte i Stjärnfödd?
"Med den informationen skulle jag nog som spelledare kunna koka ihop ett par bra storys. Men jag och spelarna behöver fortfarande veta vad som motsvarar McNamara, Chrustjov, SISU-bil, m16 och guldburk, för att konkretisera äventyren."
Visst, men då vet du i alla fall vad du ska göra. Då är det bara detaljerna kvar, och åtminstone M-16s, guldburkens och SISU-bilens motsvarighet finns i utrustningslistan.