Nekromanti Trehjulig MC

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Port Kad, The Rim
Någon här med erfarenhet av att köra en delta trike (dvs en trehjulig MC med ett hjul fram och två bak)?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Mekanurg said:
Någon här med erfarenhet av att köra en delta trike (dvs en trehjulig MC med ett hjul fram och två bak)?
Nej, men jag är däremot väldigt nyfiken på varför du undrar huruvida någon här kört trike eller ej. Nå, så?

:gremwink:
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,077
Location
Nordnordost
Sorry, inte jag heller. Men om jag nu skulle ge mig på trike, så skulle jag skaffa något med två hjul fram och ett bak. De är mindre benägna att välta.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Port Kad, The Rim
solvebring said:
Mekanurg said:
Någon här med erfarenhet av att köra en delta trike (dvs en trehjulig MC med ett hjul fram och två bak)?
Nej, men jag är däremot väldigt nyfiken på varför du undrar huruvida någon här kört trike eller ej. Nå, så?

:gremwink:
I mitt pågående projekt figurerar en sådan som dieselpunkigt substitut för en häst.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Port Kad, The Rim
wilper said:
Sorry, inte jag heller. Men om jag nu skulle ge mig på trike, så skulle jag skaffa något med två hjul fram och ett bak. De är mindre benägna att välta.
OK, men hur styrbar är en sådan konfiguration på en miserabel väg?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Då röstar ajg för en tvåhjulig motocross; dvs en crossmotorcykel som är gjord för att just ta sig över stock och sten. De är ju rätt och slätt gjorda för att användas i fulterräng. En trike är ett riktigt bottennapp om vi snackar terränggående eller för den delen samma framkomlighet som en häst. En traditionell trike är ju en oerhört tung, mastodont glidare. Många av dem brukar ju vara försedda med bilmotorer. ... Visst, fyrhjulingar är ju terränggående, men inte alls på samma sätt som en cross. En furhjuling tar plats, kan lättare köra fast osv.

Sedan så har ni ju redan varit inne på den största nackdelen med fler än två hjul - det är så oerhört lätt(re) att välta. Jag har åkt på två hjul med fyrhjulingar ett par gånger varit varit livrädd för att slå över. Detsamma gäller sidovagnshojar och trikar. Man måste mer eller mindre tänka "bil" när man tar skarpa kurvor. Man måste sakta ned eller alternativt veta hur man ska placera tyngden för att kunna åka på bredställ/sladd - vilket till exempel inte funkar lika bra i alla lägen beroende på underlaget. Kort sagt - två hjul och terränganpassat är det som gäller som man vill försöka motsvara rörligheten och framkomligheten hos till exempel en häst.

Nu är jag ingen expert - absolut inte - så jag kan ha fetfel, men den knappa erfarenhet jag har av tvåhjuliga fordon säger mig personligen att det är så som jag beskriver det. Jag har åkt saker med blandat hjulantal och jag lovar att om man ska köra i skogen eller i lite tuffare terräng så krävs det doningar som tål det och som är anpassade för det. Fyrhjulingar går jättebra, om man inte vill behöva komma fram överallt.

Vill man fundera över det så tänker jag mig en kurir. Han/hon har skitbråttom. Visst, då kan en trike eller typ en crosskart vara väldigt trevligt. En trike som en stor och väldig kan förses men en väldigt kraftig motor. Den har lite bättre last/passagerarmöjligheter än en tvåhjulig motorcykel. Kolla bilder på google så kan ni se en del trikes som är reggade för 2-3 pers. Nå, men säg att han/hon är jagad, ska ta sig fram där det inte finns "vägar" osv. Då behöver kuriren i fråga ett terrängfordon som är lättmanövrerat under de förhållandena; en cross.

Edit: Har editerat vissa överdrifter i formuleringarna då Sapient var vänlig att ge mig perspektiv.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Mekanurg said:
wilper said:
Sorry, inte jag heller. Men om jag nu skulle ge mig på trike, så skulle jag skaffa något med två hjul fram och ett bak. De är mindre benägna att välta.
OK, men hur styrbar är en sådan konfiguration på en miserabel väg?
Inte alls bra, men då är allt med fler än två hjul lika ineffektivt. Som sagt, jag skrev ovan så är jag ingen expert, men jag har kört lite olika fordon genom året, med kompisar och så, plus att jag har en bror som är fanatiskt motorintresserad... Och för den delen en släkt som värdesätter motorer och liknande långt mer än t.ex. rollspel. :gremwink: =(
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Och självklart, om du skulle få för dig att leta inspiration, så måste jag ju peka på Husqvarnas gamla enduro- och crossmotorcyklar av äldre typ, bland annat militärens finfina gamla crosshoj vilken kunde kompletteras med skidliknande medar vid vitnerföre. Hittade faktiskt en liten bild på det här. :gremlaugh:

Inspiration

... Har förövrigt själv, under en kort period, ägt en gammal endurocykel a la Husqvarna, -78 eller -79:a. Minns inte så noga... Inte alls kunnig. Tycker om att åka och härja i skogen på skoj, inget annat. Nå, men det är trevligt med gamla cyklar, helt klart. Plåttank och grejer... :gremlaugh:
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm


Well, en sån här (ATV, quad, terrain bike...) är lättstyrd i de flesta fall. Tack vare hjulens bredd, brukar den klara lera m.m. rätt bra. (Dvs. så länge man vet något om hur man kör och undviker att fastna i andras hjulspår.)

De kan dock kräva en del muskelstyrka för att styra ordentligt, på mjukt, blött underlag.

Så länge underlaget är någorlunda hårt, kan man dra på med rätt hög hastighet utan större problem. Är det gott om stenar eller andra gupp, kanske man dock hellre sänker farten.

De är inte så tipp-benägna som man kan tro, men det går så klart att välta med dem om man försöker. (Eller, om man ska lyssna på vissa, så krävs inte alls så mycket... :gremsmile: )
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Sapient said:


Well, en sån här (ATV, quad, terrain bike...) är lättstyrd i de flesta fall. Tack vare hjulens bredd, brukar den klara lera m.m. rätt bra. (Dvs. så länge man vet något om hur man kör och undviker att fastna i andras hjulspår.)

De kan dock kräva en del muskelstyrka för att styra ordentligt, på mjukt, blött underlag.

Så länge underlaget är någorlunda hårt, kan man dra på med rätt hög hastighet utan större problem. Är det gott om stenar eller andra gupp, kanske man dock hellre sänker farten.

De är inte så tipp-benägna som man kan tro, men det går så klart att välta med dem om man försöker. (Eller, om man ska lyssna på vissa, så krävs inte alls så mycket... :gremsmile: )
Vad det gäller att välta med den så kan man väl lugnt säga att det krävs mer för att göra det med de tyngre än med de mindre. Med de mindre är det lätt att hamna på två hjul så fort man ska ta en kraftigare sväng i lite högre fart. Annat är det kanske med de tyngre - men det går helt klart att slå över med dem, bara man har rätt hastighet. :gremtongue: ... Fast slår man över med en sådan kan man ju typ lika gärna hälsa hem i alla fall.

... Dock jag tror hur som haver att ändamålet är avgörande.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Trehjulig MC - lite OT

Mekanurg said:
Tack för svaren. Jag tror att en quadriga blir rätt med tanke på annat i plotten.
Usch vad jag har lust att begära B:n när du lägger fram så gåtfull och spännande A:n. =)

Kort sagt låter det här som ett mycket intressant projekt.
Tummen upp för det.

Nå, inte för att jag vill driva själva huvudämnet vidare, där har vi ju redan fått svar. Inte eller för att jag ska ha rätt över Sapient eller något - min åsikt i tråden var ju trots allt högst subjektiv - utan för att jag är nyfiken; vad mer vill du ha ut från dina "alternativa" fordon mer än att de ska verka som ett substitut för hästar? Ska de till exempel verka i något speciellt typ av landskap, eller i städer...?
 
Top