Mekanurg
I'd rather be different than indifferent.
Någon här med erfarenhet av att köra en delta trike (dvs en trehjulig MC med ett hjul fram och två bak)?
Nej, men jag är däremot väldigt nyfiken på varför du undrar huruvida någon här kört trike eller ej. Nå, så?Mekanurg said:Någon här med erfarenhet av att köra en delta trike (dvs en trehjulig MC med ett hjul fram och två bak)?
I mitt pågående projekt figurerar en sådan som dieselpunkigt substitut för en häst.solvebring said:Nej, men jag är däremot väldigt nyfiken på varför du undrar huruvida någon här kört trike eller ej. Nå, så?Mekanurg said:Någon här med erfarenhet av att köra en delta trike (dvs en trehjulig MC med ett hjul fram och två bak)?
OK, men hur styrbar är en sådan konfiguration på en miserabel väg?wilper said:Sorry, inte jag heller. Men om jag nu skulle ge mig på trike, så skulle jag skaffa något med två hjul fram och ett bak. De är mindre benägna att välta.
Inte alls bra, men då är allt med fler än två hjul lika ineffektivt. Som sagt, jag skrev ovan så är jag ingen expert, men jag har kört lite olika fordon genom året, med kompisar och så, plus att jag har en bror som är fanatiskt motorintresserad... Och för den delen en släkt som värdesätter motorer och liknande långt mer än t.ex. rollspel. =(Mekanurg said:OK, men hur styrbar är en sådan konfiguration på en miserabel väg?wilper said:Sorry, inte jag heller. Men om jag nu skulle ge mig på trike, så skulle jag skaffa något med två hjul fram och ett bak. De är mindre benägna att välta.
Vad det gäller att välta med den så kan man väl lugnt säga att det krävs mer för att göra det med de tyngre än med de mindre. Med de mindre är det lätt att hamna på två hjul så fort man ska ta en kraftigare sväng i lite högre fart. Annat är det kanske med de tyngre - men det går helt klart att slå över med dem, bara man har rätt hastighet. ... Fast slår man över med en sådan kan man ju typ lika gärna hälsa hem i alla fall.Sapient said:
Well, en sån här (ATV, quad, terrain bike...) är lättstyrd i de flesta fall. Tack vare hjulens bredd, brukar den klara lera m.m. rätt bra. (Dvs. så länge man vet något om hur man kör och undviker att fastna i andras hjulspår.)
De kan dock kräva en del muskelstyrka för att styra ordentligt, på mjukt, blött underlag.
Så länge underlaget är någorlunda hårt, kan man dra på med rätt hög hastighet utan större problem. Är det gott om stenar eller andra gupp, kanske man dock hellre sänker farten.
De är inte så tipp-benägna som man kan tro, men det går så klart att välta med dem om man försöker. (Eller, om man ska lyssna på vissa, så krävs inte alls så mycket... )
Usch vad jag har lust att begära B:n när du lägger fram så gåtfull och spännande A:n. =)Mekanurg said:Tack för svaren. Jag tror att en quadriga blir rätt med tanke på annat i plotten.