Tja... startade egentligen inte tråden för att diskutera om våld till barn var rätt eller inte men den duger den också
Men jag förstår vad båda menar. Och är nog mer tvungen att hålla med den senare skribenten. Att vara helt utan censur för barn kan jag tänka mig är väll att ta i. Dock kan jag önska att det var med filmer som det är med spel i vis mån. Butiken kan inte hindra en tioåring från att köpa det senaste GTA't. Det är inga krav på butiken på den unkten som jag förstår det men många gör det i alla fall av MORALISKA skäl. Kan inte bara film åldrar vara en rekomendation? Nog för att alla utom 15+ gränsen är lite flytande i och med att man kan gå med en förälder så det nuvarande systemet funkar nog kanske rätt ok.
Men däremot är jag helt emot att man gör våld mindre verkligt eller att man abstraherar det för att man ska nå en ungre publik och där med tjäna mer pengar.
Inte bara i film egentligen.
'Skulle vara kul med ett ultra-realistiskt spel där man iklär sig rollen som en psykopat som mördar folk och huvudmålet är kanske att döda någon specifik medan det allmäna målet är att inte åka fast. Du kan mörda vem du vill underspelets gång bara du inte lämnar spår efter dig. Ofren gråter, ber och skriker när du gör dom illa. Nån kanske slåss tillbaka men de flesta ger sig direkt och hoppas på det bästa.
Det roliga med ett sådant spel skulle nog inte vara spelet i sig självt utan mera hur människor skulle välja att spela det. Kanske lite som Postal 2 men mer realistiskt och så humorlöst som endast en grå oktober dag i New York kan vara. Skulle normala spelare döda en person som dom såg mitt på gatan bara för att dom kunde? Eller skulle de gå direkt till "slutet" och göra det som spelet gick ut på?
Rama skriken skulle ljuda högt och ungdomar skulle skylla sina (själv)mord(s)tankar på det.
Att helt enkelt göra ett spel så pass mycket emot den normala normen att en onsynlig moralisk linje paserades i förhållande till hur pass nära man kan simulera verkligheten.
Men nu börjar jag snudda vid att OTa i min egna tråd.
Jag önskar att man kunde säga vart ens och andras tollerans nivåer för våld gick.
Som här om kvällen så var lite kusiner hos mormor. De hade en GC och Smash Bros Melee. Jag hade varit där tidigare i veckan och spelat lite. Så jag tänkte nu att jag tar med mitt PS2 och tar med mig lite variation till dom. Jag packar ihop mina saker och när vi ska fara så säger jag till mamma vad jag tar med mig. Hon blir lite anti mig ett tag då hon anser att Tekken är betydligt våldsammare än Melee.
Jag funderar på saken och finner att jag egentligen inte håller med men att resonemanget endå låter troligt då våldet liger på en mindre abstrakt nivå.
Som notis kan tilläggas att rekomenderade åldersgränsen för Melee ligger på 11 medan Tekken på 15 och Soul Calibur 2 på 18! Skilnaden mellan SC och Tekken är att i SC har man vapen samt att (IMHO) våldet är mer abstrakt.
Melee passade då (enligt min mamma) bra för min 6 åriga kusin och hans äldre systrar men tekken olämpligt. SC sa jag inget om, inte heller bushido blade (aegigt gammalt psx spel) men SXX1 hade nog passat.
För egentligen? [humor] Är det inte lika illa att tutta i en sexåring att han kan hoppa ner tio våningar utan att dö som att att kan få/ge en knytnäve?[/humor]
Vad anser ni? Är Tekken mycket värre än Melee?
Är die hard 3 värd ålderssänkningen i förhållande till kvalitets förlust?
Hur gick det egentligen med stämningen av postal 2?
Kommer Lassie att komma hem?
Var Moonestone till räckligt våldsamt för att bli portat ur flertalet länder när det kom?
Svaret på dessa och många fler kommer i.... Nästa in lägg hoppas jag för jag vet inte =p
/Hartland - ser nu hur lätt det är att låta sig föras med och skriva långt - man svamlar