Troberg
Sinister eater
Re: Zimeon á la Ymir
Men svenskan är också ball, det finns mig veterligt inget annat språk som har den uppbyggnaden som vi har på dator (datamotor). Andra har någon variant på räknare. Jag tycker dator är mer rättvisande, även om det numera föråldrade datamaskin antagligen är bäst.
Eller tyskarnas Rechner (dator), Laufwerk (diskdrive), Speicher (minne), Festplatte (hårddisk), Drücker (skrivare), Bleistiftschaerfmaschine (pennvässare) och så vidare.Ärligt talat...håller jag med. Vi borde följa islänningarnas sköna exempel. Sug bara på ord som 'Geisladiskur' (Strål-skiva = CD) och 'Tölva' (Tal+völva = dator).
Men svenskan är också ball, det finns mig veterligt inget annat språk som har den uppbyggnaden som vi har på dator (datamotor). Andra har någon variant på räknare. Jag tycker dator är mer rättvisande, även om det numera föråldrade datamaskin antagligen är bäst.
Njä, det var inte bara sarkasm. Jag ser hellre sådant eller ren engelska än halvöversatta anglikaniseringar som webb och mejl.Ymir, hade blott problem med att fatta att det var sarkasm